Pages

Kepada big Player.. peluang perniagaan untuk anda..

salam,
teman nak cerita sikit tentang kehebatan penternak kita sekarang terutama penternak melayu.. dah ramai yang berkemampuan untuk mengeluarkan sejumlah ang yang teman pun tak penah pegang sebanyak itu. kekadang jumlah pelaburan yang hendak dikeluarkan hampir membolehkan anda membeli mers secara tunai.. huh.. hebat betul. semakin ramai yang datang semakin besar kereta mereka hehehe.. teman jugak dengan kereta kebal yang dah nak berkarat dah..

Ujuran teman bagi big player atau mereka yang berkemampuan untuk memilih satu bidang yang kritikal dalam penternakan ayam kampung. banyak sebenarnya bahagaian2 penting dalam penternakan ini yang masih ampuh. Apa kata tuan2 semua melaburkan wang dalam bidang penghasilan benih ayam kampung dengan membuat hactery yang lengkap dan mampu mengeluarkan bekalan anak ayam yang banyak.

bidang kritikal untuk penternakan ayam sekarang perlu dipelopori oleh penternak itu sendiri seperti penghasilan benih, makanan serta penjualan tanpa org tengah. jika semua player besar berebut nak menternak dan mencari benih cara susah teman yakin penternakan ini tidak akan berkembang. Senang je kalau tuan2 semua nak mulakan hactery nie.. cam gini caranya..

Anda dirikan sebuah banggunan yang berseuaian untuk meletakakan incubator dan reban asuhan untuk anak ayam. setting reban anda mesti sesuai supaya tidak dipengaruhi dengan faktor cuaca, kelembapan, serangan pemangsa, mesti memudahkan kerja pengendalian serta mudah dibersihkan. kemudian anda perlu membeli beberapa mesin penetasan telur yang berkeupayaan tinggi serta membina brooder untuk skala besar. broder ini hanya untuk kotak display dimana penternak boleh memilih dan membeli anak ayam dari display ini.

kemudian tuan perlu membina reban induk untuk menghasilkan telur. reban tak semestinya besar atau canggih. anda boleh memilih sistem baterycage, sistem penn, atau sistem flock. terpulang kepada bajet atau kemahuan anda.

pelaburan terbesar adalah untuk mendapatkan baka dari pelusuk malaysia dan memastikan ayam anda mengeluarkan telur secara maksimum, kemudian rumusan makanan yang terbaik digunakan untuk tujuan ini. Telur yang dikutipkan dimasukan dalam incubator secara berkala.

kalau wujud 2-3 pusat penghasilan benih dimalaysia nie.. teman yakin penternakan ini akan berkembang subur seadanya..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram