22 June 2010

Jgn iri hati dengan kejayaan orang lain,

Salam,

Teman cuma nak beri pendapat tentang kita penternak melayu sekarang. Kalau kita perhatikan, macam sesuatu menyedihkan bila bangsa kita dikaitkan kaya dengan sifat hasad dengki atau suka menjatuhkan orang lain. Kita juga dilebelkan dengan sangat malas dan cukup suka makan duit free atau subsidi. Bila ada benda free je kita sanggup berebut untuk mendapatkanya. Sungguh memalukan atau menyedihkan. 

Sebenarnya teman rase orang kita tak semuanya macam tu. Ramai yang sangat suka berdikari dan ramai juga yang telah berjaya. Mereka adalah dari golongan manusia yang sentiasa bersemangat, berfikiran jauh serta mempunyai ketahan mental yang sangat tinggi. Sebelum kita mencemuh atau merendah2kan golongan seperti ini, kita perlu terlebih dahulu mencermin diri kita sendiri. Adakah kita setanding atau lebih baik dari mereka. Adakah kita mempunyai kemampuan untuk mengikuti jadual harian mereka yang sentiasa padat dan bermasalah? 

Kadangkala timbul juga suara2 sumbang yang memperlekehkan teman kerana terlalu lancang memberi pendapat.Kita dapat lihat golongan yang mengkritik seperti ini bukanlah dari golongan yang cemerlang atau terbilang. Mereka suka berselindung disebalik bayang sendiri dan akan menjadi orang pertama yang ketaa terbahak2 melihat kejatuhan orang lain. Kalau kita selidik atau membaca perihal orang sebegini, sebenarnya apa yang kerap mereka lakukan seperti mengejek atau menjatuhkan orang lain bukannya disebabkan diri mereka hebat atau sepertinya tetapi lebih kepada perasaan mereka untuk menutup kelemahan diri sendiri. Oleh kerana diri sendiri tak mampu untuk bersaing atau mencapai apa yg oramg lian capai, jadi mereka akan cenderung untuk menjadi negetif dengan harapan perasaan kecea dan marah terhadap diri sendiri dapat dilupakan. 

Teman akui yang teman hanya penternak kecil2an yang langsung tak boleh dibanggakan. Tujuan blog ini diadakan adalah untuk sama2 kita merangsang minat kita dalam penternakan. Bila kita diberi suntingan semangat atau galakan dari orang lain, keyakinan diri mudah terjana dan terus memberi semangat untuk terus maju. Dengan adanya kata2 perangsang atau contoh yang akan memudahkan kerja, kita dengan sendiri mengatakan diri kita boleh. Itu sahaja. Bukan semua orang berbloger untuk menjadi glamor atau mendapat pujian. Dan bukan semua orang menolong demi mendapatkan balasan yang setimpal. 

Teman akui yang sekarang ramai yang telah berjaya menternak melebihi 500 ekor ayam kampung asli. Kalau dilihatkan rebanya, boleh kita kelaskan mereka tealh berjaya membina empayar sendiri alaupun masih diperingkat bawah. Apa yang ada pada teman sekarang adalah sangat sedikit dan teman akui ianya langsung tak boleh dibanggakan. Tetapi teman memilih untuk berkongsi disamping mengumpulkan semua penteranak agar mereka paham yang mereka tidak keseorangan. Kita boleh berkumpul dan memajukan diri dalam penternakan yang lansung tidak dipandang oleh bangsa lain. 

Soalan seperti " boleh majukan penetrnakan ayam kampung asli ini" adlaah sangat subjektif mengikut siapa diri anda sendiri. Kalau anda berorentasikan wang atau keuntungan anda mungkin berpendapat yang ternakan ini langsung tiada nilai komersial. Bagi mereka yang sentiasa mempunyai sifat tamak dan ingin mudah kaya, merka akan berpendapat penternakan ini umpama lubuk emas yang boleh dimanupulasikan. Munkin orang seperti ini akan membaa ternakan ayam ini seperti mana yang terjadi kepada lintah, cacing atau ketam. Kalau anda tergolongan yang sedikit berada dan malas nak mengotokan tangan menternak ayam kampung asli yang kekampungan, anda mungkin akan terjebak dengan sistem paah yang kononnya menjana pendapatan berganda. Namun sekiranya anda adalah mereka yang tabah dalam melakukan satu2 perkara dan disulami dengan minat yang mendalam, anda mungkin sesuai menternak ayam kampung asli ini. 

Nasihat teman kepada mereka yang telah menternak, teruskan usaha anda dan berjanji kepad adiri sendiri untuk berusaha bersungguh2 menternak dan tidak akan mudah putus asa sekiranya anda dihadapi masalah seperti dialnda sampar dan sebagainya. Bagi mereka yang baru nak mencuba atau menggandakan ternakan ayam ini, ingatlah pesan teman, jgn samakan ternakan ini dengan cacing atau lintah dimana dikatakan pendapatanya adalah berganda. Jika anda "geram" dengan harga jualan ayam ini yang mencecah RM 15 sekilo dipasaran, anda harus sedar yang untuk mendapat jualan setinggi itu memerlukan kerahan tenaga yang kadang kala mampu membuat kita terduduk. Janganlah kajian atau analisa anda terarah kepada harganya semata tetapi kurang penyelidikan tentang peneternakan itu sendiri. Dan jangan sesekali gandakan nilai ternakan anda sebegini (dibawah) kerana gandaaan begini lah yang selalu membuat kita buta hati atau tamak.

Kononnya:
kalau...
1 ekor RM 15.00
10 ekor =RM 150.00
100 ekor = RM 1,500.00
1000 ekor = RM 15,000.00
10,000 ekor = RM 150,000.00

Ini semua pemikiran yang bahaya sekali. Hari2 mendapat akan akan terdorong untuk segera menjadi kaya. Anda mula meminjam dan membelanjakan kepada yang tidak perlu. Anda terus melakukan jump start dengan menternak dengan jumlah yang banyak. ini semua kerja giler. Ingat tu.. berpikirlah macam mana anda nak pastikan telur yang anda eramkan dari incubator menetas dengan peratusan yang baik, berpikirlah macam mana anak ayam nie dapat membesar sehingga usia matang tanpa banyak yang mati, berpikirlah macam mana nak mengurus reban dengan cara yang mudah dan banyak lagi yang melibatkan perihal ayam. Insyallah dengan berkat Ilahi, kita akan berolehi keuntungan dalam penternak. 

Sekian 
Aku menulis bukan kerna nama,

21 June 2010

Sayangi ternakan anda, Insyallah semuanya akan baik.

Salam, 
Saje je kali ini teman nak bercerita tentang perasaan kasih sayang terhadap ternakan yang kita bela. Ini merupakan sifat yang paling penting kalau kita terlibat dengan benda yang hidup. bukannya kita nak mengucapkan "i love u" kat ternakan kita seharian tetapi lebih kepada tindakan atau perhatian yang kita berikan kepada ternakan. 

Biasanya yang dah lama menternak, mereka ada hubungan istemewa dengan ternakan mereka. Kita akan perhatikan yang seseorang penternak akan mempunyai ternakan istimewa yang sangat diberi perhatian. Kalau kita menyayangi ternakan, kita akan pastikan ternakan tersebut selesa, sihat, senang denagn rumahnya dan mendapat perhatian yang secukupnya. 

Kalau kita kurang kasih sayang atau melihat ternakan sebagai sumber kewangan semata2, kita biasanya akan terdorong kepada mengandakan duit atau membuat sesuatu yang lebih menguntungkan. Maka kita akan mengabai keperluan ternakan dan seboleh menjimat kan sesuatu yang tak sepatutnya. Perkara ini akan membawa kepada kegagalan yang hakiki. 

Semasa teman mula menternak dahulu, perasaan sayang sangat meluap2 sehinggakan tak sanggup menjual ternakan kerana taknak berpisah. Teman juga merasakan yang teman dah mula kenal setiap ekor ayam dan sebolehnya nak terus menjaga mereka sebagai pet yang disayangi. Namun dengan tanda nama yang dipasang sebagai peniaga, mesti ada barangan dagangan untuk dijual. Oleh itu teman mula mengurangkan kasih sayang dan hanya menggagap yang ternak ini adalah untuk dijual. Perasaan sayang tersebut adalah bagi memastikan ternakan teman selesa dan membesar dengan baik didalam reban. 

Kita biasa melihat mereka yang menternak tetapi terdorong kepada RM sahaja. Kita akan lihat reban yang dibina sangat kecil dan kotor. Reban tidak terurus dan najis berkerak dibawah reban. Ayam tak terjaga dan diberi pelbagai ubat penggalak untuk meningkatkan hasil telur dan daging. Bila ada ayam yang sakit , ayam tersebut tidak diubati tetapi dijual dengan harga yang sama dengan niat untuk menipu. Anak ayam kurang diberi perhatian dan kadangkala sengaja membiarkan begitu sahaja dan apabila pelanggan membeli, anak ayam tersebut mudah mati. Begitu juga kita lihat dengan pengurusan reban dimana kerja pengurusan diserahkan bulat2 kepada pekerja yang langsung tiada minat untuk bekerja bersungguh, cukup bulan dapat gaji. 

Kalau kita perhatikan juga, mereka yang dah otai atau dah banyak mengumpul wang hasil jualan ternakan ini, biasanya bukan baru menternak. Mereka sentisa sabar dan menyayangi ternakan mereka sama seperti mereka menyayangi keluarga. Jika ada ternakan yang sakit, mereka bersunggug2 mengubati dan memastikan ayam tersebut diberi perhatian yang lebih. Hari demi hari mereka balajar tentang perangai dan tabiat setiap ternakan mereka dan kadangkala kita perhatikan mereka sangat mengenai ternakan induk mereka seperti "kawan" lama. Kalau anda baru mula nak meneternak, jgn sesekali anda terlalu memikirkan keuntungan yang ingin dijana seperti satu skim cepatkaya. Jgn selalu memikirkan pengandaan bilangan ternakan dan anda akan emngaut keuntungan setiapkali anda menuai. Perkara ini kalau didahulukan dalam pemikiran anda, anda akan mudah putus asa sekiranya musibah berlaku. 

Sebagai penternak baru, perkara yang paling panting adalah untuk mengenai ternakan anda terlebih dahulu. Anda harus paham semua keperluan ternakan dan pastikan ternakan sentiasa dalam keadaan terbaik dan mendapat penjagaan yang rapi. Sekiranya anda mampu untuk melakukannya dan ternakan anda terus menerus membiak dengan baik, anda telah berjaya dan anda kini boleh meneruskan niat anda untuk menjadi penternak atau usahawan ternakan. Kemudian anda perlu mematuhi rutin kehidupan sebagai penternak. Seorang penternak biasanya tidak mempunyai masa lapang yang banyak. Ini kerana anda perlu sentiasa memantau perjalanan reban anda dan langsung tak boleh leka kerana itu semua akan mendatang musibah kepada anda. 

Sekiranya anda dah menternak sekarang, teman ada satu nasihat untuk anda. Anda perlu dari sekarang meyusun satu sistem untuk reban ada atau menyusun satu jadual perjalana reban. Sisitem ini bukannya sistem canggih yang mengunakan peralatan mahal. Sistem yang dimaksudkan adalah turutan kerja yang perlu dilakukan setiap hari direban. Ianya merangkumi masa untuk semua perkara seperti jadual permakanan, jadual pemberian ubat, jadual pembersihan najis, reban perpindahan ayam mengikut umur, jadual jualan, mencipta sistem dalam reban seperti lokasi memasak dan prapersedian sebelum memasak dan banyak lagi. Bila anda sendiri dah sedia dengan apa yang anda rancangkan,, anda kena mahir dan mendisplinkan diri mengikutinya kerana jika anda gagal, ternakan anda juga gagal. Perkara ini tidaklah serumit yang anda jangkakan kerana iaiya lebih kepada rutin hairian anda dan sekiranya anda dah terbiasa ianya nampak mudah kelak. 

Semua ini sangat penting kerana bila tiba masanya anda mengambil pekerja, anda sudah ada satu garis panduan bagaimana anda mahu reban ada diuruskan. ketika itu anda mudah untuk membuat satu panduan untuk memeriksa segala tugasan yang dilakukan oleh pekerja anda. Ini memudahkan pengurusan kerja serta pengagihan kerja dikalangan pekerja. Sekiranya anda berjaya, anda akan dapati sistem yang anda gunakan akan bekerja sendiri untuk anda dan pengurusan menjadi lebih mudah.. sekian.

19 June 2010

Awasi faktor yang akan menggagalkan anda..

Salam,

Alhamdulilah, telur yang dimasukkan kini dah kembali baik dan rumah dah mula meriah dengan anak ayam. Tetapi tak sempat "berkenalan" lama dengan anak ayam sbb semuanya dah ada yang booking. Cuma teman nak cerita tentang perkara2 yang boleh menggalkan kita sekiranya kita tak bersedia terlebih dahulu untuk menghadapinya. Semua ini teman cerita mengenai pengalaman teman. Antara perkara tersebut adalah:

1. Silap pengurusan: dimana anda berhenti bekerja semata2 kerana ghairah dengan hasil atau lawatan kereban orang lain. Melihat kelibat ayam yang banyak serta nampak macam best je kehidupan sebagai penternak, anda membuat keputusan untuk berhenti secara mengejut untuk beralih kerjaya. Kalau yang ada duit tu terus melaburkan dalam penternakan ayam ini. Kalau yang takde duit tu biasanya akan meminjam dari bank dengan pay slip gaji semasa bekerja dan berhenti serta merta selepas loan diluluskan. Namun apabila beliau dapati pendapatan segera yang diharap tak kunjung tiba kerana pembuatan reban dan nak mengset reban mengambil masa, mula masalah kewangan timbul. 

2. Salah membina reban, ada dua sama ada terlalu menghabiskan duit untuk membina reban yang salah atau terlalu berkira dalam membina reban sehingga reban yang dibina tak selamat. Kalau ini yang berlaku, ada kemungkinan anda tak dapat pulangan sebab reban anda tak dapat menampung kos atau ayam ternakan anda mati akibat penyakit. 

3. Salah memilih ternakan, ini boleh terjadi sekiranya anda gagal memasng strategi yang betul jenis ternakan yang sesuai. Kalau nak dapat pulangan yang cepat anda ternak ayam kacuk tetapi kalau anda kurang kekuatan dari segi marketing anda ternak ayam kampung asli. Namun kalau salah pilih dan anda gagal dalam penjualan atau pembesaran anak ayam maka anda akan kecundang,

4. Anda gagal untuk menyediakan makanan anda sendiri dan bergantung kepada dedak komersial sepenuhnya. Kos makanan anda membelengu anda kerana ianya kalau tidak dapat ditangani dengan baik akan merugikan anda semasa pengiraan pusingan modal kelak. 

5. Gagal memahami keperluan ayam mengikut peringkat umur termasuk dari segi perlindungan cuaca, makanan dan sebagainya. 

6. Gagal mendapatkan benih secara berterusan. Ini juga merupakan satu faktor kegagalan penternak kerana bekalan benih terhad. Ada yang bijak dengan meternak induk sendiri tetapi gagal menyempurnakan pengeraman kerana faktor yang anda sendiri tahi seperti pemakanan induk, kemahiran penggunaan incubator dan sebagainya. 

7. Displin anda yang lemah dimana anda gagal untuk memenuhi setiap keperluan tugasan sebagai penternak. Adakalanya anda leka dnegan urusan lain sehingga terabai reban anda dan yang paling kritikal adalah pengurusan amonia.

8. kegagalan anda mengubati penyakit akibat serangan sampar dan sebaginya. kekurang ilmu akan menyebabkan anda tak boleh bebuat apa2 bila diserang penyekit. 

9. Anda tak pernah mengambil sebarang pencegahan dari serangan cuaca setermapat dan masalah lojistik seperti bajir kilat dan sebagainya. Anda juga tak pernah terpikir untuk membuat longkang direban anda untuk sistem pengairan yang lebih baik. 

10. anda terlalu tak sub dengan ternakan anda dan tak mahu berkongsi dengan penternak lain idea atau kemahiran anda. akhirnya anda sendir tenggelam dengan keegoaan anda dan apabila dilanda musibah anda akan emnghadapinya seorang.

Dan ada banyak lagi masalah yang nbakal anda hadapai sepanjang anda menternak. Jika anda gagal menyerap serangan dan masalah ini anda akan kecundang. Teman bukanya suka melihat orang kita gagal dalam penternakan padahal itulah perkara yang paling menyedihakn teman., Kalau ada terdengar reban yang dah tutup atau gulung tikar, teman sangat bersimpati dan berharap tuan punya reban mampu bangkit semula kelak. Kalau kita melawat reban seseorang, bukan hasid denagn yang perlu dizahirkan tetapi kepada satu cabaran untuk diri kita menjadi lebih baik dari tuan punya reban. Itulah yang betul. Kalau ada melihat seseorang itu berjaya dalam penjualan incubator seperti EN bedin kita (medan usahawan) anda jangalah denagn dengan meniru incubator sedemikian dan menjual dengan harga yang murah. Sepatutnya untuk bersaing dalam perniagaan, anda reka sendiri incubator anda yang asli dari idea anda dan jual. Soal harga terpulang kepada anda kerana anda yang berniaga. 

Harapan teman, semua peniaga akan terus maju dan dapat memenuhi tuntutan ekonomi keluarga disamping menjadi ketua keluarga yang baik.. Amin.. sekian..

18 June 2010

Alhamdulilah produksi kembali semula

(dalam gamabr ini telur yg tak elok@ ada blood ring teman tandakan dengan marker warna merah utk mudahkan teman kenalpasti.. sbb teman tahu yang peratusan telur tak menetas tinggi)

Salam,

Bulan lepas( 5 ),ayam teman galak bertelur sampai sehari teman boleh kutip dekat 1 papan, iaitu lebih kurang 30 biji. Seronok masa tu pasal ayam dah lama cuti, kelang kabut jugak bila telur dah ada dekat 400 biji terkumpul. Tgk2 incubator yang ada tak cukup muat dah pasal telur yang ada melebihi kapasiti incubator.

Namun bila proses peyaringan dilakukan sebelum dimasukkan kedalam incuabor, teman dapati lebih dari 200 biji dah ada blood ring @ bekteria ring walaupun telur tersebut baru sahaja dikutip. Mulalah rase tak sedap hati sbb tak pernah alami perkara macam tu. Teman cuba juga untuk eramkan tetapi bila teman periksa pada hari ketujuh, keputusan menghampakan dengan 300 biji tak berbenih@tak berapa jelas "mata" dan dah kena jangkitan. Teman mulalah ragu2 ketika itu dengan pengurusan reban teman, Jenuh berpikir apa yang tak betul semasa teman ternak. Adakah sbb teman bagi makanan berkurangan? adakah sebab teman tak jaga kebersiahan? adakah sbb teman kurang bagi ubat? adakah sebab keracunan amonia?

Tetapi bila teman dapat tahu ramai yang menghadapi maslah yang sama, maka teman pun berasa lega dan mengharap semua ini akan berubah kelak. Teman terpikir juga apa akan berlaku kepada teman sekiranya perkara ini akan terus berlaku. Mungkin teman akan terpaksa ubah semua sistem kerana ianya menunjukkan kesilapan besar. Namun kutipan untuk bulan 6, teman dapati semuanya ada benih dan dalam keadaan baik, hati teman berasa gembira. Maksudnya iaiya bukan disebabkan incubator dan bukan juga disebabkan setting reban teman. dalam 80 biji yang ada semuanya menunjukkan tanda positif. Dan akhirnya 12 ekor pertama menetas dengan jayanya. Dari sini hanya 1 biji sahaja yg tak menetas. Wah, ini dah petanda baik.

Dan kemudian teman terus mengutip telur dan bagi teman ayam yang bertelur untuk musim ini baru mencecah 30% dari jumlah semua ibu ayam teman. Ini satu petanda yang baik kerana mungkin teman akan terus mengutip telur sehingga bulan 7 nanti. Jumlah telur belum lagi memuaskan kerana pusingan telur untuk seekor ayam belum lagi mencapai target yang teman harapkan. Hari ini telur yang dikutip sudah memenuhi 4 incubator, yang dalam gambar ini adalah incubator minggu lepas. Gambar terbaru belum sempat teman ambil kerana cable penyambung dengan camera hilang.

Malam tadi teman dah candling telur ayam dan proses perkembangan ayam nampaknya baik bagi semua telur. Harapan teman agar bulan 6 ini akan ada dalam 400 ekor ayam yang akan menetas. Kalau nak diikutkan jumlah RM yang akan diterima tak lah banyak sangat berbanding dengan usaha yang telah dijalankan. Namun untuk satu usaha permulaan, teman rasa ianya dah mencukupi. Untuk mengendalikan anak ayam sebanyak itu bukanlah tugas yang mudah. Kita perlu sentiasa memantau keadaan anak ayam dan memastikan semau keperluannya tercapai. Namun kalau tuan2 semua berhajat nak booking anak ayam, teman belum membuka lagi jualan kerana jumlah pembeli yang dah booking dah melebihi kuata yang ada. Kini jumlah tempahan sahaja mencecah 4000 ekor padahal ayam baru sahaja bertelur dalam 4-6 ratus biji. Bila lah nak memenuhi permintaan tersebut.

So kalau ada kelebihan nanti mungkin dalam bulan 8-9 teman akan iklankan dalam blog teman ini. Bukan apa teman taknak anda semua merasa hampa dengan mengharap anak ayam anda. nanti yang ditunggu2 tak kunjung tiba anda pula yang berasa benggang atau merasa yang teman menipu, maaf sekali lagi yek.

Sekian.

Kucing rumah



Salam,

saje je nak upload gambar nie pasal kucig umah. Takde apa yang istimewa tetapi lebih kepada penyeri rumah disamping binatang peliharaan yang seronok. Mula2 masa teman baru pindah sini ada sekor anak kucing yang datang. Terus teman bala pasal rumah yg temab baru pindah nie umah bawah so senang nak bela kucing.

Anak kucing jantan nie teman bela dan membesar dengan baik. Malam2 selalu kuar meronda. Pastu suatu hari datang pula anak kucing betina. Bila ingatkan nak kawankan dengan kucing jantan tadi, amik bela juga. Bila dah lampai masanya bunting lah sibetina tu..

Bila dah terberanak je.. sekali luar 5 ekor.. semua warna kuning.. alamak.. banyaknye. dah mula pening bila anak kucing nie dah besar n pandai mehuru harakan umah.. Tiap2 malam ada je benda jatuh sbb kena main ngan kucing. Gelas dah berapa biji dah. Pastu teman dapat tau pulak si ibu tadi yang masih menyusukan anaknya dah bunting kembali.. huhu matilah macma nie.. berapa ekor nak bela nie..

sekian.. (cepat betul kucing nie membiak)

17 June 2010

Cara nak buat alat peneropong(candling) budget murah














salam

Kali ini teman nak kongsi cara teman membuat alat mengcandling telur yang akan kita masukkan dalam incubator. Semua orang tahu yang kita sangat2 perlu bergantung kepada alat ini untuk memeriksa keadaan telur kita yang bakal atau sedang kita eramkan. Tanpa alat ini, kita seumpama memngeramkan telur secara membabi buta.

Kalau anda pernah terbaca dahulu yang teman pernah membuat satu kotak peneropong telur ini dengan menggunakan tin biskut dan meletakkan mentol didalamnya. Banyak juga masalahnya terutama yang berkaitan dengan haba panas dari mentol. satu lagi masalah kesukaran untuk mengerakkan alat  tesebut untuk melihat bagahian lain ditelur. 

So apa yang teman gunakan adalah dengan membeli satu lampu suluh kecil dengan harga RM 10 sahaj dipasar malam. Kalau kita terus suluh pada telur, bayangan yang akan kita nampak agak kurang jelas. So berpandukan dengan set penyuluh canggih yang ada dipasaran, teman mengubah sedikit untuk memudahkan kita menyuluh. Berikut adalah cara membuatnya:





lampu suluh LED yang murah (tapi terang)




Paip PVC saiz 20mm





Potong dalam satu inci panjang







Inilah rupa paip yang telah dipotong









Letakkan diatas lampu suluh





Lekatkan dengan pita pelekat






Rupa yang dah siap(tak cun tapi berkesan)



Alat penyuluh yang dah siap dengan telur sekali.. perhatikan telur terletak dengan baik diatas penyuluh tanpa ada ruang cahaya keluar, ini untuk suluhan yang lebih baik






Rupa bayangan telur yang sedang disuluh: lebih terang dah jelas
Nampak macam pro n mahalkan?


Nak tgk dari sebelah sisi telur pun ok.. Selamat mencuba..

Telur Ayam jantan lagi









































Salam

Kalau anda semua penternak yang dah pakai lesen lebih setahun, biasanya anda akan terjumpa dengan telur ayam jantan direban anda. Ini bukan perkara luar biasa tetapi sangat jarang kita jumpa direban. Kadangkala orang tak perasan kerana menyangkakan telur tersebut adalah telur biasa yang cacat.

Ayam kampung juga akan bertelur tetapi telurnya biasnaya tiada kuning. telur ini biasanya akan dikeluarkan oleh ayam jantan yang terlalu tua atau terlalu matang. Saiznya sangat kecil iaitu kira2 sebesar telur puyuh sahaja. Masuk ini baru 3 biji teman jumpa direban teman sepanjang menternak.

Kali pertama dahulu teman kutip dan pecahkan sbb tak tahu dan ada perasaan ingin tahu. Bila dapat tahu yang telur ini adalah telur jantan maka teman pun merasa hampa. Kali kedua pula teman terjumpa telur ayam jantan hut** direban teman. Warnanya putih dan sedikit besar dari telur yang pertama. Tetapi teman dah goreng pasal dah lama sangat dalam peti ais.

Kali ini pula teman baru tahu setelah mendapat kunjungan dari man bentung(hihglind farm) yang mengatakan telur ini ada harga dan menjadi rebutan ramai pengemar atau penggunanya. Teman tanya apa guna atau adakah ianya mempunyai kebaikan dari segi kesihatan..tetapi tak dijawab pula. So teman mencarilah info mengenai telur ayam jantan ini dan rupanya2 ianya sangat dicari kerana pengamal perubatan tradisional boleh menmanfaatkannya.Hehehe lagilah teman tak tahu nak buat apa dengan telur tersebut, Biarlah pun telur itu berharga lebih dari RM300 sekipun sebiji teman taknak masuk campur. Maka teman beri kepada satu sahabat yang banyak kali membantu orang dalam bab2 alam kedua ini atau alam yang tak sama dengan dunia kita. Kalau teman simpan pun nak bauat apa..

So teman kongsikan gambar yang teman amik sebelum meletgokan telur tersebut kepada yang lebih pandai.

16 June 2010

Atasi sifat malas dan patah semangat

Salam ,

Sebenarnya teman dah banyak kali berjumpa sahabat kita yang terkena dengan penyakit malas dan mudah patah semangat ini. Penyakit ini tak ada ubatnya selain dari kita sendiri yang mahu berubah. Dalam penternakan sifat2 ini boleh dianggap paling merbahaya kerana iainya bukan sahaja memberi kesan kepada ternakan tetapi boleh memberi kesan kepada diri sendiri serta keluarga.

Teman tak boleh berkata lebih kerana sebagai insan biasa teman juga akan merasai perkara yang kita bincangkan. Sifat2 ini boleh melanda sesiapa sahaja mahupun anda seorang pemimpin terhormat atau pengikut biasa malah sebagai ketua keluarga sekalipun. kalau anda menternak, mungkin ada ketika anda akan terasa malas atau terasa patah semangat apabila reban dilanda masalah atau anda menhadapi masalah lain selain daripada ternakan anda.

Kadangkala sifat malas ini terjadi apabila anda patah semangat dan kadangkala sebaliknya. Sebagai contoh, apabila ternakan anda mula mati akibat serangan penyakit atau telur yang anda eram2kan langsung tak menetas. Maka anda akan patah semangat. Dan kemudian semua usaha anda selepas itu menjadi pelahan kerana hampa dengan musibah yang berlaku. Begitu juga kalau tetiba penyakit malas melanda anda seperti ketika berada dimusim hujan atau musim cuti. Pada musim hujan anda mula malas nak kereban kerana lebih sedap tidur atau ketika musim cuti sekolah anda lebih suka bersuka ria bersama keluarga. Penyakit malas ini akan membawa anda kepada patah hati akibat reban yang bermasalah akibat kurangnya perhatian dari anda.

Apa yang cuba teman sampaikan disini adalah sepatutnya apabila kita mula sahaja mengangkat janji menjadi penternak, kita perlu buang jauh2 semua penyakit malas dan mudah patah semangat. Penyakit ini perlu sentiasa dipantau dan sekiranya anda dapati ianya mula mengular didiri anda, sesuatu perlu dilakukan. Banyak caranya anda mahu memastikan anda sentiasa bersemangat dalam menjalani kehidupan sebagai penternak seperti:

1. pastikan anda pasang niat anda untuk berjaya dan ulanginya dalam hati setiap kali anda memulakan hari baru.
2. menulis dengan basar dan jelas dan tampalkan dilokasi yang mudah anda lihat untuk sentiasa mengigatkan anda kepadanya.
3. jadikan keluarga tersayang sebagai sumber semangat untuk anda berjaya.
4. melihat reban anda adalah satu lubuk emas yan perlu digali untuk mendapatkan manfaatnya.

Oleh itu teman harap semua penternak kita tak kira usia dan saiz penternakan agar sentiasa berusaha untuk memajukan diri dan perniagaan anda.

15 June 2010

Mungkin cara terbaik untuk anda menternak ayam kampung kacuk

Salam,

Teman nak cerita mengenai sahabat kita dalam penetrnakan ayam kampung kacuk ini. Teman baru kenal dan baru 2-3 kali melawat dan dilawati beliau. Selalu juga kami berbincang panjang mengenai penternakan serta bertukar pendapat serta idea mengenai ayam ini. Dirumah beliau terdapat pelbagai jenis ayam tetapi jumlahnya hanya  sepasang sejenis, Katanya hanya nak buat main. Tetapi dibelakang rumah ada reban kecil seluas setengah ekar tempat beliau menternak ayam kacuk.

Sahabat kita nie agak berjaya bagi teman dalam penternakan kerana kebijaksanaannya dalam mentakbir perniagaan. Walaupun beliau masih bekerja tetapi beliau masih mampu menjana pendapatan tambahan dengan menternak ayam kacuk. Walaupun mengharapkan pembantu warga asing(bangla) tetapi kehebatan pengurusan serta cara mendekati perniagaan ini cukup mengkagumkan. Berikut adalah beberapa tips dari beliau yang teman nak kongsikan bersama.

Kata beliau, pada mula nak menternak ayam ini, dia hanya membela dalam 200 ekor ayam sahaja. dan kemudian disebabkan selalu mengikut nasihat teman(cewah puji diri sendiri nampak hehe) dia tak berani nak buat besar terus dengan mengeluarkan sejumlah duit dari akaun simpanan. Dia tetap meneruskan menternak sbb bacth yang pertama gagal sbb last sekali tinggal 6 ekor sahaja, Itupun hidup segan mati tak mahu.

Dan kemudian untuk bacth kedua jumlah yang sama dimasukkan tanpa sebarang perubahan pada reban atau setting. Yang berubah adalah hal pengurusan seperti pembersihan reban yang kerap, penukaran alas reban, pemakann tambahan serta makanan tambahan lain, penggunaan ubat dan vaksin(ni dia cuba2 je) pastu lebih kerap berada direban untuk study pasal ayam. Alhamdulilah kali ini menjadi semua, hanya 4 ekor sahaja yang mati pada usia 4 minggu. Kemudian dia menghadapi kesukaran dalam menjual ayam walaupun duduk bertenggung depan pasar menjual ayam setiap hujung minggu. Kadang kala pekerja bangla dia juga buat promosi dikalangan rakan senegara untuk menjual ayam yang sedia ada.

Menyedari kesukaran nak menjual serta kekurangan beliau dalam berniaga ayam terutama untuk jumlah yang banyak, beliau memberhentikan jualan ayam dahulu untuk 2 bulan. Maksudnya membiarkan reban kosong dahulu sebelum menambah tahap kebersihan termasuk membina sistem peparitan dikeliling reban. Apa yang dilakukan oelh beliau adalah dengan mengajak si isteri menemani dia makan dimana2 rest. yang menyajikan ayam kampung sebagai juadah. Kamudian dengan perlahan2 beliau berkenalan dengan tokey kedia tersebut. Selepas dah yakin dengan ikatan yang dibuat dengan beberapa kedai ayam tersebut, beliau memberanikan diri untuk mengikat kontrak dengan tokey tersebut dengan perjanjian menjual ayam secara tetap mingguan. Harga ditawarkan murah sedikit dari pasaran sebagai bukti komitment beliau.

Beliau juga memberi duit deposit jaminan sekiranya beliau gagal membekalkan ayam duit tersebut akan hangus. Huh satu tindakan yang sangat berani bagi teman. Selepas mendapat perjanjian yang bermula hanya 2 bulan selepas itu, beliau terus menerus membekalkan ayam kepada pelanggannya dengan jumlah yang ditetapkan. Beliau hanya menambah 20% sahaja dari jumlah permintaan yang diperlukan. Ayam yang diternak dibahagikan kepada bacth mengikut 2 minggu sekali demi mengelakkan bekalan terputus atau terlebih tempoh membela ayam berikutan jumlah yang telah ditetapkan.

Namun adakalanya penternakannya tak menjadi dan beliau berusaha juga membeli ayam dipasar dan menjual semua kepada pelanggan dengan sedikit kerugian. Itu prinsip yang teman hormati. Dan bila berita dah tersebar, beliau mula mendapat tempahan rest. terdekat dan jumlah ternakan dah meningkat kepada 500 ekor seminggu. Bagi anda jumlah tersebut mungkin sedikit tetapi dengan jaminan pasaran serta pengurusan yang betul, teman yakin beliau telah berjaya dan kini dah berhenti terus kerja makan gaji. di ladangnya sekarang ada 2 pekerja dan beliau sendiri dah menjadi majikan. Namun beliau masih merahsiakan lokasi reban beliau kepada orang lain dan hanya keluarga serta teamn yang tahu. Katanya beliau belum bersedia untuk membuaka satu blog dan berkongsi dengan orang ramai. Katanya nanti kalau dah ramai tahu, makin banyak pelawat datang yang seterusnya meningkatkan peratusan pembawa penyakit kereban. Teman terpaksa menghormati pendirian beliau tetapi berterima kasih kerana sudi menjemput teman kerebannya.

p/s: reban asalnya hanya bekas garej kereta berkembar dan kini beliau dah membina bangsal yang mempunyai keluasan 10 biji kereta..

14 June 2010

Susah juga nak tukar cara berfikir..

Salam,

Lama juga tak menulis nie, dah masuk 3 hari dah.. bukan apa saje je nak merehatkan diri. Termenung sekejap pasal terkelu kata bila terjumpa seorang kawan lama semasa menuntut di U dulu. Ketika di universiti dulu teman agak aktif dengan persatuan pelajar serta aktiviti kolej yang membantu kita menguatkan diri menghadapi dunia sebenar apabila keluar dari U. So kita akan banyak bergaul serta mendapat pengalaman semasa menjalankan aktiviti sebegini. Kalau anda biasa lihat aktiviti pelajar di U yang dikendalikan oleh kolej atau pihak U sendiri, biasanya hampir kesemua kerja atau aktiviti dikelolakan oleh bebudak student sendiri. Dari membuat kertas kerja sehingga mencari dana untuk pembiayaan aktiviti dilakukan oleh pelajar sendiri.

Dari sini kita belajar cara nak mengurus satu pasukan serta cara nak berkomunikasi sebagai satu team untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Dan disini kita akan lihat kejayaan sesebuah aktiviti terletak kepada pengurusan itu sendiri. Pelajar akan membina jati diri serta mula didedahkan dengan masalah dah kerenah persekitaraan yang mungkin akan menjadi kejutan kepada pelajar yg tek pernah mengambil bahagian langsung di U dan kemudian terus bekerja. banyak kejutan budaya dihadapi para graduan yang baru kali pertama menjejakkan kaki dialam pekerjaan.

Apa yang teman nak cerita disini adalah dididikan atau cara pemikiran orang kita yang sangat mengharapkan kita belajar dan mendalami ilmu sehingga ke menara gading dan seterusnya cuba membina kerjaya sebagai makan gaji atau mendapat tempat/pekerjaan di agensi yang lebih besar dan terjamin. Semua orang berlumba2 menjual diri(istilah yang digunakan semasa pergi temuduga) untuk merebut tempat yang terhad. Apabila ada peluang yang kurang baik dari syarikat yang kurang ternama, semuanya ditolak mentah2 kerana tak berbaloi dengan ijazah yang diperolehi sudah payah semasa berada di U. Cuma yang tidak pernah kita fikirkan adalah sebenarnya kita ke U adalah untuk  menuntut ilmu untuk meningkatkan harga diri atau kekuatan diri dengan ilmu yang kita ada, Dengan ijazah, kita dah membuktikan yang kita adalah insan yang berkualiti dari segi ilmu dah menangkat diri satu tahap lagi.

Mungkin pada lepasan U mengatakan dengan adanya sijil ditangan, masa depan mereka dah terjamin dan akan menjadi senang lenang kelak. Namun apa yang mereka yak tahu sebenarnya, cabaran  yang bakal mereka hadapi semasa mula2 nak  belajar menyara diri  untuk menjalankan kehidupan selepas belajar kelak. Mereka perlu cepat menyesuaikan diri dengan persekitaran baru. Satu kehampaan besar akan berlaku bila dari bulan ke bulan dan sehingga ketahun lamanya mereka belum mencapai "standard" yang semua orang tetapkan kepada mereka yang telah masuk ke U. Akhirnya anda akan melihat jumlah stastistik yang menunjukkan graduan yang menganggur yang bertambah banyak saban tahun. Jangan terkejut juga akhirnya graduan ini akan mula terpaksa bekerja di syarikat yang langsung tak menggunakan sijil yg mereka banggakan.

Cuma apa yang teman bangkitkan disini adalah pemilihan kita mengenai sumber pendapatan kita demi meneruskan hidup. Untuk kerja makan gaji dengan menggunakan sijil yang ada, teman yakin untuk 5 tahun yang pertama para graduan hanya berjaya menjana pendapatan melalui gaji tak melebihi 3k sebulan. Dan mungkin selepas 5 tahun baru ada kenaikan pangkat atau kenaikan tangga gaji sebelum mendapat yang lebih dari itu. Kalau dipikirkan, disinilah masalah mula berlaku. Inilah titik penting untuk kita melihat sejauh mana pendapatan yang dijanakan walaupun bagi kita ianya masih sedikit.

Jika anda terpikir yang jumlah gaji yang diterima cukup banyak memandangkan negara kita belum lagi digelar negara berpendapatan tinggi, tetapi dengan realiti tekanan hidup dibandar, jumlah yang diperolehi langsung tak mencukupi malah untuk mencapai hidup senang langsung jauh.Kejadian menunggu sehingga hujung bulan sebelum poket kembali berisi kembali akan berlaku dan tak sampai seminggu selepas itu wang gaji dah tinggal suku akibat bebanan hutang dan sebagainya. Maka tak hairanlah sekarang kalau kita lihat para pegawai atau lepasan U yang bekerja masih menggunakan motor dalam aktiviti harian mereka.

Kan molek sekiranya kita ubah pemikiran untuk menjadi lebih produktif atau memikir cara lain untuk menjana pendapatan. Perhatian sekeliling dari komputer yang kita sedang gunakan sekarang, meja yang kita letakkan komputer, cawan yang kita guna, rumah dan sebagainya. Kalau mereka yang paham, itu semua adalah peluang perniagaan atau cara untuk membuat duit. Ianya adalah perniagaan. Untuk mendapat keuntungan RM 3k sama seperti anda bekerja makan gaji bukanlah sesuatu yang sukar atau mustahil. Anda perlu sentiasa kreatif dan mencari perniagaan. Yang penting adalah cara anda berniaga dan cara anda menjaga pelanggan dan produk yang anda tawarkan. Semuanya adalah cara untuk anda melakukannya.

Sebagai contoh, kalau anda rasa kerja memotong rumput adalah sesuatu yang low class atau kerja yang bukan standart untuk anda, anda seharunya gunakan kepandaian anda untuk mengurus satu team kerja anda. Ianya boleh dimasukkan dalam satu bidang perkhidmatan. Anda hanya perlu melatih mereka yang tiada kerja atau berminat untuk menjadi pemotong rumput anda. Yang perlu anda lakukan adalah dari segi pengurusan seperti mesin pemotong sebagai aset, pekerja dari segi kebajikan dan sebagainya, dari segi pemasaran serta sebagainya. anda juga perlu sentiasa cergas mencari peluang kerja atau mereka yang memerlukan perkhidmatan anda.Semua ini sudah dikategorikan sebagai kerja dan iaiya bukan sesuatu yang loww class lagi.

Dari sini anda mula menambah bilangan pekerja dan skop kerja. Kalau anda rase semuanya ini  mudah dilakukan,  anda silap kerana kerja yang dilakukan adalah sama susahnya ketika anda kerja makan gaji. Ianya memerlukan daya fikiran serta semua skill pengurusan yang anda ada. Kalau dengan perniagaan anda itu, anda berjaya kelak mengajikan 10 orang pekerja, teman yakin yang pendapatan bulanan anda dah mencecah RM 7-10k sebulan. Teman bercakap dari segi fakta iaitu sahabat teman sendiri yang sekarang ini melakukan perkara yang baru teman cakapkan. Tak payahlah nak bercerita atau melobi pihak tertentu untuk mendapat kontrak atau projek untuk memotong rumput disesuatu firma atau tempat. Cukuplah dengan melakukan kerja sendiri dengan mengharapkan pasaran bebas dimana ada permintaan atas perkhidmatan ini. Nampak sahabat kita macam tak berduit sahaja pasal dia pun sekali turun padang  dengan pakaian serba sederhana memastikan pekerja melakukan kerjanya, tetapi kita semua tahu jumlah pendapatan bulanannya. Teman biasa melihatnya memandu van buruk untuk mengangkut pekerja kehulu kehilir dan sukar kita ada masa terluang untuk bersembang. Ada sahaja "jobs" yang perlu diselesaikan.

Itulah yang menjadi semangat bagi teman. Tak pernah teman impikan  untuk mendapat pendapatan bulanan 5 angka. walaupun sekarang teman belum lagi mencapainya tetapi kalau kite terus berusaha Insyallah jalannya akan kita jumpa juga. Bagi mereka yang dah mendapat pendapatan melebihi jumlah ini mungkin merasakan iaiya tak memberi apa2 makna tetapi bagi kebanyakan penduduk Malaysia iaitu 80% semuanya, tentu gembira sekiranya berpeluang mendapat gaji sebegitu. Untuk menjangkau jumlah itu, anda perlu keluar dari apa yang anda lakukan sekarang dan jangan berhenti berpikir untuk mendapatkannya. Jangan sesekali cemburu dengan kejayaan orang lain tetapi jadikan iaiya satu pembakar semangat untuk kita menjadi lebih baik kelak.

Berbalik kepada kawan teman tadi di FB iaitu kawan lama yang tak jumpa sejak meninggalkan pusat ilmiah dulu, beliau menanyakan apa yang teman lakukan sekarang memandangkan beliau dah bekerja di sebuah syarikat yang agak terkenal. Bila teman kata yang teman tak bekerja makan gaji, segumbalan nasihat diberikan. Dan bila teman kata yg teman sedang berusaha dalam bidang penternakan, beliau menyelarnya dalam nada sinis berikutan ada saudaranya yang kecundang teruk dalam pernternakan ikan keli. Sedikit kerisauan dinyatakan yang teman akan mengahadapi masa gelap kelak akibat pendapatan tak menentu serta kegagalan yang bakal dikecapi dengan bekerja sendiri. Adalah lebih baik kerja makan gaji yang sememangnya sudah terjamin setiap hujung bulan dan kita dapat merangka perbelanjaan yang kita dapat. Susah juga teman nak menerangkan yang kita perlu berusaha untuk memperbaiki diri selain jgn duk berharap makan gaji selalu.


Cuba pikirkan kembali kedudukan orang kita sekarang. Kalau ada orang kita yang berjaya sekarang, biasanyaadalah melalui perniagaan. Tak kiralah perniagaan apa pun yang diceburi. Pemikiran makan gaji ini mungkin akan menjadi pilihan untuk anda sekiranya ianya sesuai dengan jiwa anda. Namun sekiranya anda ada kemahuan diri untuk meningkatkan pendapatan, mungkin anda sudah patut mula berhijrah. Kalau kita rase malu untuk duduk bertinggung dipasar menjual barangan, mungkin kita boleh memulakan perniagaan yang tak melibatkan aktiviti jualan menunggu pelangan seperti peraih, pembuatan, perkhidmatan dan sebagainya.

Akhirkata, teman harapkan agak tulisan teman ini tak menyinggung mana2 pihak dan sedikit memberi semangat kepada anda untuk memperbaiki keadaan hidup anda sekarang. sekian..

11 June 2010

Tips dan rujukan..

Salam

Sebenarnya mengeramkan telur dialam incubator adalah satu lagi cabang pembelajaran yang sama susahnya dengan kita menternak. Kita perlu mendalami ilmu ini dan biasanya anda akan mahir melalui pengalaman. Walaupun anda menggunakan incubator yang dibeli namun anda juga perlu tahu bagaimana iainya berfungsi dan cara nak menggunakannya. Sememangnya penagalaman seseorang pembuat incubator yang dah berpengalaman dalam menggunaknya mengalami pelbagai pengalaman yang tinggi. Oleh itu agak sukar juga untuk kita mengajar pengguna baru dalam masa singkat untuk sama mahir dengan pembuat incubator tersebut.

Seperti yang semua orang tahu, incubator yang paling banyak digunakan dinegara kita adalah dari jenis still air atau yang jenis yang takde kipas tu. Ini kerana teknologi auto kurang dipelajari dah jumlah pengeluarnya agak terhad. Oleh itu jenis yang lebih murah tetapi kurang praktikal lebih digemari dinegara kita. Tetapi melihat kepada aspek pengurusan dan kecekapan pengguna masa kini, tak semuanya paham bagaimana cara nak mengset suhu bagi jenis incubator ini.

Ini adalah setting yang teman gunakan untuk incubator yang teman jual. Seperti yang semua tahu, suhu untuk pengeraman bagi sebiji telur adalah 37.5C bagi ayam. Namun jika kita menggunakan incubator still air yang hanya mengharapkan mentol sebagai pembekal haba, maka ada sedikit setting perlu dilakuakn berlainan dengan cara pengeraman tradisional. Untuk incubator yang menggunakan angin yang berhaba panas, konsepnya adalah dengan menhembus udara panas ke seluruh incubator bagi menyeragamkan suhu yang terkena kepada semua permukaan telur. Ini bermakna permukaan telur dibahagian bawah dan atas akan menerima suhu yang sama berikutan bantuan angin yang menyeragamkannya.

Bagi incubator still air(yg macam teman jual) kita pelu memastikan titik tengah telur mencapai suhu atau mengenai suhu pada 37c. Oleh itu kita akan dapati suhu pada permukaan telur adalah dalam sekitar 39C. ini yang dimaksudkan perbezaaan suhu yang perlu ditetapkan untuk incubator yang berbeza antara yang pakai kipas dan yang tidak. Untuk mendapatkan setting yang sedemikian, kita perlu bergantung kepada thermometer yang kita gunakan. Kalau yang jenis mempunyai senser seperti batang besi kecil maka ianya menjadi mudah iaitu dengan hanya meletakkan senser tadi diparas permukaan atas sekali telur tersebut.

namun kalau kita menggunakan thermometer yang berbentuk jam loceng atau kotak bersenser, baringkan thermometer tadi dalam kedudukan terbaring sama paras dengan permukaan atas telur. Paling mudah adalah dengan meletakkan thermometer tadi diatas kotak telur kertas yang dibaringkan diatas jaring tray. Ambil bacaan sehingga mencecah suhu yang dikehendaki.

Terdapat perbezaan setting yang perlu dilakukan sekiranya anda menggunakan thermostart yang berbeza. (thermostrart-yg mengawal suhu dalam sesuatu incubator). Berikut adalah setting yang perlu dilakukan sekiranya anda menggunakan 2 jenis yang paling kerap digunakan dinegara kita:

Untuk Incubator still air

Jenis: Rainbow .. set kan suhu max kepada 41 kerana jenis ini mempunyai jurang 4 darjah iaitu minima akan turun kepada 37 dan max akan berada di 41. Oleh itu suhu pertengahan akan berada pada 39 darjah iaitu pada permukaan atas sekali telur tersebut.

Jenis : CEAM : setkan suhu kepada 40 kerana suhu akan turun hanya 2 darjah.. iaitu suhu minima pada 38 dan mak pada 40. Ini bermakna suhu pertengahan adalah pada 39.

Perlu diingati kembali yang suhu pada pertengagan telur yang perlu pada 37 dan bukannya apda permukaan atas. Kalau anda tersilap dengan meletakkan suhu dipermukaan atas telur pada 37, nanti dipertengahan pula akan turun sehingga 35. Ini akan membantutkan perkembangan eraman telur anda.

Untuk incubator Force air atau yg pakai kipas.

Jenis Rainbow: setkan pada suhu max 39 dimana suhu seragam kepada semua kedudukan dalam incubator. Suhu pertengahan atau suhu purata akan berada di 37 seperti mana yang kita mahukan.

Untuk jenis CEAM pula hanya perlu setkan suhu kepada 38 dimana suhu purata akan berada di 37.

Gambarajah diatas ditunjukkan bagaimana atau apa yang dikatakan suhu dipermukaan atau suhu yang dipertengahan telur. Untuk mereka yang telah membeli incubator teman, jika anda masih ragu2 atau kurang paham bolehlah hubungi teman du talian 0123332273. kalau boleh call yek pasal kalau sms agak susah teman nak membalasnya.. Kalau anda ada sebarang pertanyaan, jgn segan silu bertanya tetapi seperti yang teman harapkan.. call hehehe sms susah sikit..

sekian..

10 June 2010

80% pendapatan seisi rumah dibawah RM3k?

Salam ,

Terkejut teman tadi bila baca surat khabar yang mengatakan bahawa 80% penduduk negara kita berada dibawah pendapatan seisi keluarga dibawah RM 3k. Ini bermakna kesemua golongan ini kalau dicampur pendapatan suami isteri masih tak mencapai rm 3k sebulan. Satu yang mengejutkan teman. Kalau jumlah kumpulan ini sekadar 40-50% teman boleh terima kerana bagi teman itu yang sepatutnya berlaku.

Persoalan teman adalah kalau betul jumlah yang dinyatakan berikut, teman mencari jawapan kepada kes2 sebelum ini dimana berjuta wang orang kita ditipu dalam skim2 cepat kaya atau skim yang seumpamanya. Dari mana datangnya duit sedemikian banyak kalau pendapatn kita tak sampai 3 k sebulan dicampur suami isteri? Setahun baru dapat dalam RM 36 kalau dikira pendapatan tahunan.  Adakah jumlah ini adalah dari pinjaman duit kepada pihak bank semata2 untuk turut serta dalam skim sedemikian?.

teman masih ragu2 juga dengan jumlah yang dinyatakan dimana pendapatan seisi keluarga dibawah 3k seisi rumah nie. Ini kerana 57% penduduk Malaysia adalah terdiri dari kaum melayu dan selebihnya dari kaum yang lain. Kalau kaum Cina dengan peratusan 38% peratus sekarang, agaknya, kaum cina juga termasuk dalam golongan dibawah pendapatan ini. adakah selama ini pendapat kita yang kaum ini semuanya kaya raya adalah tidak benar? ataupun adakah peratusan 20%(yang lebih  dari 3 k) yang terakhir tersebut semuanya takde yang datang dari kaum Melayu?

TOpik ini bukannya bersifat perkauman tetapi kepada persoalan mengenai kemana arahnya kedudukan kita sekarang. Ini kerana peratusan isteri yang bekerja atau kaum anita yang mempunyai kerjaya sangat tinggi dan bagi teman mereka yang mempunyai pendapatan melebihi 2k cukup banyak. Lihat sahaja kepada pemohonan kad kreadit yang menimbun2 dimana pendapatan seseorang sepatutnya melebihi RM 1500 sebulan. Kadanagkala kita lihat suami isteri mempunyai kad kreadit individu iaitu atas nama akaun masing sbb 2-2 dah bekerja.

Pernah sekali teman membeli dedak dipekan banting. Penjual dedak tersebut sering kelihatan usang dan kusam dengan baju yang tak dah kekuningan sama seperti kedainya yang dah uzur sangat. Baliau bertanya kepada teman tentang penternakan ayam dan berapa tahap pendidikan teman. Bila diceritakan (setelah ditanya berkali2) beliau berkata dengan nada hampa.. sedikit juga pendapatan walaupun kita dah masuk U kan? yelah tak sampai 3k pun sebulan. Dia kata 3k sebulan bukannya banyak, sedikit sahaja.. senang2 boleh habis.. Kemudian beliau bercerita tentang anak perempuannya yg masih menuntut di U luar negara dalam jurusan perundangan. Semua perbelanjaan yang diperlukan adalah tanggungan sendiri beliau yang mengusahakan kedai usang tersebut.

Beliau sempat berungut tentang nasib anaknya kelak, Adakah dengan belajar yang menelan belanja setinggi tersebut akan membuahkan hasil kelak? adakah berbaloi dengan pendapatan dibawah 3k? atau berpuas hati kalau gaji yang diperolehi melebihi 5 k? Persoalan yang membuat teman termenung sekejap. Teman yakin ketika dahulu ketika teman masih bekerja makan gaji, gaji yang diperolehi sebagai manager Maxis dan pizza hut langsung tak mengambarkan jawatan tersebut. Sungguh sedikit.. Hanya kerja yang setanding dengan nama jawatan tersebut tetapi gaji langsung jauh panggang dari api.

So kemana agaknya arah tuju kita.? kalau didengar laungan2 kerajaan untuk menjadikan negara kita sebagai negara berpendapatan tinggi, teman amat setuju dengan perkara tersebut. tetapi kalau ianya benar berlaku atau segala usaha dilakukan, soalan teman kepada rakyat Malaysia.. Adakah anda telah bersedia? Kenapa teman tanya adalah kerana untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, Nilai pasaran serta kewangan negara juga perlu tinggi. Ini bermakna semua baranagn harian serta nilai mata wang akan tinggi. Anda mungkin akan membeli barangan harian dengan niali 3-4 kali ganda denagn harga sekarang.

Sebagai contoh: di USA seorang kerani mendapat gaji antara USD 1200 sehingga USD 1500. Jumlah ini pada dasarnya sangat tinggi kalau nak dibanding dengan negara kita antara RM 800 sehingga RM 1200. Kalau nilai ini ditukar dengan nilai USD, teman rasa adlah disekitar 3-4 ribu sebulan dalam duit kita. Nampak seperti mewah kerani disana, Kalu pengurus pula lagilah tinggi gajinya. Tetapi, kalau kita perhatikan pula harga barangan serta subsidi yang tawarkan disana.. boleh tercekit kita sendiri dengan air liur. Minyak juga mahal dan sewa rumah dikira mengikut minggu. Kadang kala sewa bilik sahaja dah seperuh dari gaji mereka. Mereka akan merasa duit mereka besar apabila keluar dari negara dan berbelanja ke negara dunia ketiga.

Begitu juga kalau kita dengar mengenai gaji seorang guru di Indonesia. Seorang guru hanya mendapat gaji antara 120 sehingga 180 sahaja sebulan kalau dikira dalam duit kita. Kalau guna USD lagilah kan.. So itulah kekuatan ekonomi yang cuba digarapkan. Cuma teman tertanya2.. macam mana kita nak tingatkan pendapatan seisii keluarga kita? dengan berniaga? dengan melakukan kerja 2 kali ganda dari sekarang? atau meningkatkan mutu pencapaian akedemik agak kelayakan tangga gaji dapat dipertingkatkan?

Semua persoalan ini anda sendiri yang perlu pikirkan. Sekiranya anda kreatif dan sangat teruja untuk mencapai kejayaan nada sendiri akan menjumpai jawapannya. Yang penting jgn terlibat dengan dengan perkara yang berbentuk skim cepat kaya. Carilah sumber yang boleh dipercayai dan kurang risiko. Mungkin dengan melakukan perniagaan kecil2an atau mula bercucuk tanam kita dapat menambah pendapatan seisi keluarga. Ataupun anda berhijrah dari mendari makan dengan makan gaji dan kemudiannya menjadi peraih atau peniaga. Buka minda dari menjadi peniaga nasi lemak atau goreng pisang. Buka lagi sehingga semua perniagaan didepan mata. Bukan modal menjadi soal utama tetapi lebih kepada daya usaha kita disamping daya pemikiran kreatif untuk menjana pendapatan.

Terbuka satu cerita mengenai sahabat teman yang sebelum ini bekerja sebagai Mat despecth. Dulu dia buat dua kerja termasuk menjadi penghantar makanan segera pada waktu malam. Pendapatn bulanan jika dicampur kedua2nya sekali tak sampaipun RM1500. Tah macam mana sekali tu teman bercerita tentang perniagaan burger di satu simpang di kawasan perumahan yang baru nak naik. Terus dia bersemangat dan mula mencari barangan second hanb berupa pan dan payung. Sama lah kami bertukang stall yang koboi dan mula berniaga dalam beberapa hari selepas itu. Pada mulanya jualan tak lah seberapa sangat. cukup untuk beli barang balik dan ais untuk cold box. Minggu petama sekadar menjadi port lepak 2-3 kawan pada waktu malam sebelum mata masing2 mengantuk dan tutup kedai. Kemudian kami menukar lokasi ke simpang satu lagi dimana banyak bas turun.

Alhamdulilah setelah masuk bulan kedua, dapat juga kawan teman nie menjual kadang2 sehingga 4 papan. Kemudian beliau mula seronok dan dah nak buat serius dengan perniagaan burger beliau. tetapi teman nasihatkan supaya jgn berhenti kerja kalau setakat nak jual burger.. benda ini ada turun naiknya. Apa yang teman sarankan adalah menjadi peraih dikawasan kampung tersebut untuk dijual semula. Berat hari kawan teman ini nak mulakan. Macam2 dalih diberikan termasuk takde kenderaan sesuai dan sebagainya. benda yang paling besar adalah mengenai kepenatan untuk melakukan kerja sedemikian. Namun dengan kereta kancilnya dia buat jugak. Maka pisang, bunga kantan, ubi, daun pisang, dan macam2 lagi dimuatkan dan kemudian dihantar kepasar atau ke adik iparnya yang kebetulan menjadi oenjual sayuran di pasar. Kadang kala itik dan ayam juga diangkut.

Bila dah seronok, terus dia berhenti kerja dan melakukan 2 perniagaan. Kini beliau dah mampu untuk membeli satu lori selepas 5 tahun memulakan perniagaan. Burger masih dijual sbb katanya di stall tersebut tempat port beliau merehatkan diri disamping bersembang dengan kawan2. Lama dah tak singgah ke gerai beger beliau. nanti ada kesempatan teman akan ambil gambar dan menunjukkan wajah beliau yang cekal berniaga demi meningkatkan pendapatan seisi keluarga.... Sekian..

Cuba dulu baru tau..

Salam,

Kalau tuan2 semua perasan, tajuk2 post teman kadangkala agak terlalu umum atau tak dapat kita nak teka isinya. Kena baca dahulu baru tau hehehe.. itu agaknya corak penulisan teman selama ini. Kalau ada yang tak berkenan terpaksalah bersabar kerana dah sukar sekarang ini teman nak menukarkannya.

Bercerita pasal "cuba dulu baru tau." ini adalah kalau tuan semua pembaca setia, tuan mesti pernah terbaca
satu posting mengenai salah seorang pembeli incubator teman yang merungut apabila banya telurnya tak jadi. Pelbagai usaha telah teman beritahu dan banyak kali pemeriksanan dilakukan. Apabila teman dapati setiap kali pemeriksaan dilakukan, semua setting berada dalam dalam keadaan terbaik, teman syak yang masalah yang dihadapr adalah dari pihak pengguna itu sendiri. Ini kerana trouble shooting yang dilakukan kebanyakan ber
kisar kepada kekuatan benih dan pengendalian telur itu sendiri semasa ianya dieramkan.

Namun kini, pengguna tersebut mula berpuas hati apabila semuanya mula berjalan dengan lancar, Ini kerana tanggapan bahawa incubator sebagai kotak ajaib yang boleh menetaskan telur 100% tidak pernah wujud. Malah, dilaman web yang terkenal dari luar negarapun hanya mensasarkan peratusan menetas bagi incubator hanyalah sekitar 70% sahaja. Kalau anda dapat lebih maka anda bertuah dan beruntung. Intipati dari apa yang berlaku adalah dari segi pengalaman serta usaha kita dalam menggunakan incubator ini. Pengalaman adalah perkara yang paling penting. Untuk sekali guna dan anda gagal, teman rase anda kena teruskan lagi. Kalau tidak yakin, jgn terus memasukkan semua telur sekali gus. Buat percubaan dan telur yang ada dibiarkan ibunya mengeram.

Ibu ayam ini ada banyak kelebihannya dari segi mengeram. Ini kerana ayam adalah agen semulajadi yang akan meneruskan bakanya sendiri. Kita sebagai manusia yang mempunyai akal, akan cuba meningkat atau meniru proses tersebut agar pengeraman berada dalam kawalan manusia. Tiada incubator yang boleh melaan kekuatan dan keberkesanan ibu ayam kampung terutama yang bebas liar dalam proses mengeram. Cuma kalau selepas proses itulah yang merisaukan kita. Seringkali ibu ayam gagal membesarkan anaknya sehingga mencapai usia perpisahan. Ini kerana bilangan pemangsa serta gangguan lain yang menghalang. Untuk mengatasinya, sebab itulah kita beralih kepada incubator.

Ada juga sahabat kita yg mempunyai kepercayaan atau skillnya tersendiri. Beliau merupakan pengguna pertama incubator teman dan yang paling kerap bertandang kerumah dan reban. Boleh dikatakan macam dah kawan rapat. Satu cara atau skill yang tak boleh dia lupakan adalah dengan menggunakan ibu ayam sebagai pengeram untuk fasa pertama. Kalau diperhatikan reban beliau adalah reban secara bebas yang hanya memagar kawasan selamat untuk mengeram dan tidor sahaja. Satu pokok didalam kawasan berpagar tersebut sering dijadikan tempat ayam tidor. Selepas ibu mengeram dalam tempoh 10 hari, kaan kita ini akan memasukkan telur tersebut kedalam incubator dan menggantikan telur tadi dengan telur baru dibawah perut ibu tadi. Agak unik caranya. Tetapi kita akan dapati sedikit huru hara dalam reban terutama di kawasan khas untuk mengeram apabila si ibu kerap merebut tempat bertelur.

Apa yang kawan kita lakukan adalah dengan menempatkan puluhan bekas telur dan kedudukannya segaja tidak diatur rapi bagi memberi pilihan kepada siibu. Apabila siibu dah mula jemu atau lenguh badan (yelah.. mengeram berbulan2 tapi anaknya tak keluar2..) maka bekas tersebut akan diganti dengan ibu baru. Kelakar juga bila melihat siitik mengeramkan telur si belanda, sibelanda mengeramkan telur ayam dan ada satu bekas semuanya ada termasuk ayam belanda beliau hehehe. Apa2 pun reban beliau sentiasa aktif dalam pengeluaran anak ayam dan sehingga kini incubatornya sentiasa penuh walaupun ada 4-5 biji sekarang.

Apa yang teman nak sampaikan adalah, tak kiralah bagaimana kita melakukannya asalakan ianya bersesuaian dengan apa yang kita faham dan kehendaki. Janji hasilnya adalah terbaik dan mungkin anda akan mencipta cara baru dalam menetaskan lebih banyak baka baru ternakan anda.. So selamat mencuba.

ps.. teman punya incubator auto berkapasiti 300 biji (2 tingkat) menggunakan kotak plastik dah masuk fasa ke 3. Ini bermakna dah hampir 3 bulan teman meng"test"nya. Nampaknya hasilnya sangat bagus dan memberagsangkan. Kalau anda datang kerumah teman mungkin anda takkan melihatnya kerana teman menyimpannya dirumah orang seseorang teman sbb bagi mengelakkan teman gatal2 ubah setting yang teman dah buat.

Yang uniknya teman langsung tak menggunakan sebarang motor dalam incubator unik dan kalau dilihat cara ianya beropersi langsung tak sama dengan mana2 incubator yang pernah ada dipasaran negara kita. Saiznya kecil sahaja (cuma besar sikit dari saiz incubator 160 teman)dan ianya akan berpusing secara outo setiap 2 jam sekali.
Cuma masalahnya adlah dari segi rupa dan pertukangan iaitu masih kurang "hensem" sbb masih dalam kajian. Dan teman memikirkan cara nak menjadian settingnya kalis ralat pergerakan atau kalis tersalah pusing. sekiranya berjaya, teman juga perlu memikirkan tentang harga serta cara nak menjadikanya hak exskulif dari citypull. Maklumlah dunia penternakan kini kecil sangat, so kurang adillah kalau hasil kita bersusah payah mereka sesuatu yang begitu asli ditiru tanpa kebenaran. Orang lain yang penat mereka, orang lain pula yeng mendapat untung yetak?Kalau nak menjadi ornag yang hebat, keluarlah produk hasil usaha sendiri..

So teman harap akan ada satu lagi jenis incubator fully auto yanh akan mewarnai dunia perternakan kita. Ianya akan dikeluarkan sedikit masa lagi.

Jauhi sifat riak..

Salam,

Sering kali teman menasihatkan diri sendiri mengenai sifat riak. Baru2 ini di TV disiarkan dalam rancangan tanyalah Ustaz mengenai sifat riak. Sungguh menyentuh hati dengan syarahan dan jawapan ustaz tersebut mengenai sifat riak. Sangat dekat sekali kita dengan sifat munafik sekiranya kita riak. Dalam syarahannya mengatakan terdapat 2 jenis riak riak terang-terangan iaitu yang paling tepat sidatnya dengan orang kafir iaitu membuat kebaikan bukan kerana tuhan tetapi kerana untuk mendapat pujuan dan sebagainya.Yang kedua adalah riak yang hanya dilakukan bila ada orang disekeliling iaitu untuk menunjuk2. Yang kedua ini sering berlaku tanpa kita sedari.

Sebenarnya perkara yang paling teman takutlah adalah berasa riak tanpa teman sedari atau terdorong dengan pujian yang rakan2 berikan. Teman takut sebenarnya apa yang teman niatkan untuk mengajar dalam blog ini menimbulkan perasaan riak yang akhirnya tiada langsung mendapat ganjaran dari tuhan. Sungguh menyedihkan denagn niat kita apda mulanya hanya untuk menyebarkan ilmu akhirnya menjadi satu benda yang haram kerana telah timbul rasa riak iaitu kononnya akulah yang paling hebat dan sebagainya. Takut betul dengan perkara ini berlaku.

Sepanjang teman menulis blog, ada yang mengutuk dan ada yang memuji. Bila ada yang mengutuk, kekadang mengikut darah muda teman ni, teman akan melenting dan naik marah. Cuma tak lah sampau menulis serampah atau makian dalam blog ini, Masih lagi ingat untuk lebih rasional dalam blog kerana apa yang kita tulis mencerminkan diri kita sendiri. Kalau ada yang memuji mungkin teman akan tersenyum dalam hati. Itulah lumrah manusia. tanpa teman sedari sekiranya penyakit hari ini tidak dikesan dengan awal, teman akan terus hanyut dengan dunia berlagak dan sombong kerana berpikir temanlah yang paling hebat atau sepertinya.

Namun, teman sedar yang ilmu yang teman ada ini langsung teman tak boleh nak banggakan kerana terlalu cetek berbanding mereka yang berada diluar sana. Kadang kala teguran dari mereka yang lebih Senior juga perlu bagi menyedarkan teman sekiranya teman terover sedikit, Teman juga orang biasa yang tak terlepas dari melkukan kesalahan. Cuma teman harap yang mereka yang diluar sana jgn sesekali meninggikan diri dan berlaku riak kepada mereka yang baru nak belajar sekiranya anda telah lama menternak. Atau pun anda memilih untuk tidak memberi muka atau ilmu kepada mereka yang memerlukan kerana status seseorang itu. Sikap menyombongkan diri atau terasa riak bila ada orang meminta tolong mungkin akan memakan diri kita sendiri kelak.

Apa yang teman tuliskan bukan untuk memandai2 memberi nasihat tetapi lebih kepada peringatan kepada diri teman sendiri kerana orang yang pertama membaca tulisan ini sendiri. Sikap terlalu riak ini kadangkala akan memakan diri dan kadangkala tanpa disedari menyakitkan hati orang sekeliling. Sebagai contoh, sekiranya kita menulis atau mengajar sesuatu mengenai penternakan semata untuk dipuji, maka riaklah yang melekat pada diri kita. Bila sering dipuji kita menjadi senang dan bangga dengan nama kita yang sering naik, tetapi bila dikritik kita marah dan mengatakan ornag tersebut sengaja nak menjatuhkan kita. Pikir2kan lah..

09 June 2010

Ketahanan Mental sebagai penternak.

Salam,

Cerita teman mengenai nasib kita penternak kecil yang modal tak sampai 50 ribu nie, kekadang kita akan mengalami masalah dalam perjalanan perniagaan. Teman yakin dari mula lagi semasa kita nak menternak nie, kita akan hadapi banyak halangan. Kadang kala halangan besar dan adakala halangan yang boleh ditepis begitu sahaja.

Bercakap kepada halangan ini, ianya terlentak kepada persedian mental kita untuk menghadapinya. Kadangkala kita rasa cukup kuat dan kadang kala rasa rebah badan dibuatnya. Yelah kalau kita sering kelihatan tersenyum, tak bermakna ianya merupakan gambaran sebenar apa dalam hari dan perasaaan. Maklumalah kekadang orang lelaki ini banyak egonya dan pandai menyembunyikan perasaan.

Halangan dan kepayahan sering menjadi penyebab mengapa penternak baru atau yang telah lama tersungkur dalam bidang ini. Kalau kita makan gaji, selagi kita datang kerja dan mengikut arahan yang ditetapkan, gaji kita terselamat pada hujung bulan dan kehidupan lebih terjamin. Kalau kita tak melanggar peraturan dan memenuhi standart yang majikan mahukan, maka peluang untuk naik pangkat dan gaji sentiasa terbuka. Namun bila kita berhenti kerja atau dah lama tak bekerja kemudiannya mula menternak, tak semua dikalangan kita mempu menangani dugaan kegagalan atau halangan.

Teman sendiripun sepanjang 2 tahun menternak ini, pelbagai halangan telah dialami. Kalau nak dilihat balik halangan tersebut, memang ada yang dah mempu untuk mengagalkan terus usaha teman dalam menternak ini. Paling besar adalah dugaan banjir dan kematian beramai2 dahulu. Semasa banjir, keseluruhan reban teman ditengelami air sehingga keparas pinggang dikawasan yang paling rendah selama seminggu. Dan kemudiannya disusuli dengan pemulahan tanah yang menyebabkab ayam mula diserang penyakit. Ketika itu teman menternak berseorangan dan belum ada internet lagi. Oleh itu tak dapat nak meminta tolong kepada sahabat penternak berdekatan untuk memindahkan ayam.

Kalau diikutkan keperitan menternak dahulu dengan pelbagai masalah dan kekurangan ilmu, teman seolah2 cemburu dengan penternak baru sekarang yang semunya hampir terhidang depan mata. Kalau anda rajin menjejakkan kaki kereban mereka yang telah stabil atau berjaya, anda dah dalam melihat gambaran sedikit sebanyak bagaimana nak menternak ayam ini. Dengan adanya internet, anda dapat berhubung denagn peternak tak kira dimana anda berada. Sungguh memudahkan dan menguntungkan. Kadang kala terpikir juga, kalaulah teman ada sahabat dan jaringan penternak ketika itu, alangkah bahagianya.

Kalau sekarang, kepada mereka yang pernah melawat reban teman, mungkin seronok melihat deretan reban kecil yang menempatkan induk ayam dan gembira melihat rutin teman seharian direban mengutip telur dan sebagainya. Tetapi disebalik keadaan santai dan tersusun ini, dah banyak parut2 luka lama yang mungkin akan berdarah kembali. Kalau ada kesempatan untuk mengali tapak penanaman bangkai ayam ini, anda akan dapati, lapisan tulang mungkin dah sampai 3 tingkat. Semua tulang ada termasuk tulang ayam belanda, puyuh dan mutiara. Semuanya ada. Kalau ditanam pokok, mungkin akan tumbuh subur kerana banyaknya baja dari pereputan ternakan tadi.

Kalau dipikirkan2, berbaloike teman menternak nie selama 2 tahun membuang masa untuk ayam semata2. adakah ini yang teman bayangkan selama ini semasa nak menternak dahulu? betulke jalan yang teman ambil ini? Besar persoalan yang perlu teman jawab tu.

Sebenarnya teman tak pernah menyesal sedikitpun walaupun banyak masalah yang melanda kerana teman yakin suatu hari nanti teman pasti akan berjaya. Teringat kepada lagu "..jika kau fikirkan kau BOLEH!!.." terus teman melangkah kehadapan. Percubaan demi percubaan teman perlu lakukan. Kalau nak diikutkan balik, tanpa usaha yang jitu, tak mungkin teman dapat mengamalkan penternakan sekarang yang lebih banyak relexnya. Itu belum lagi termasuk projek terbaru teman yang ingin untuk membina sistem air auto yang lebih menjimatkan tenaga. Banyak masa diperlukan semasa membasuh dan mengisi semula kandungan air dibekas minum.

Ketahanan mental bukan sahaja kepada daya kekuatan kita untuk menghadapi kegagalan tetapi ianya juga merangkumi kekuatan daya usaha dan imiginasi untuk meningkatkan kekuatan pengeluaran. Kalau dulu teman bertungkus lumus untuk mendapat cara terbaik untuk membesarkan ternakan dari baru menetas kini teman beralih arah pula kepada cara nak meyediakan satu reban khas untuk tujuan penghasilan benih dan menjual anak. Teman rasa 60% ilmu untuk melakukanya telah teman paham dan ianya sangat berfungsi dengan baik sekarang. Lagi 40% ilmu hanya akan datang dari pengalaman dalam masa kita menternak nanti, ianya tak boleh diajar dan tak boleh belajar dari orang lain.

oleh itu, kuatkan semangat yang ada. Jadikan mereka yang telah berjaya sebagai contoh yang baik untuk diikuti. Yakinlah mereka yang berjaya ketika ini tak mendapatnya dalam sekelip mata walaupun mempunyai modal yang besar. Semua memerlukan usaha dan ketekunan. Kalau anda gagal, renungkan semula langkah yang telah diambil, kalau betul2 yakin ianya tak sesuai untuk anda, maka berundur, tetapi kalau semangat anda kuat dan yakin kepada perkataan "saya boleh!!" maka teruskan perjuangan anda.
sekian..

08 June 2010

Ucapan tahniah kepada IR Firdaus

Salam.

Sebelum teman terus berkata2, teman nak mengucakan tahniah keatas kejayaan Ir Firdauas kita yang menternak ayam daging putih. Anda boleh melawati blog beliau ditajuk http://mariafirdaus.blogspot.com/ ini. Sememangnya kejayaan beliau boleh kita contohi dengan dada terbuka untuk meningkatkan usaha yang ada sekarang.

Walaupun beliau menternak ayam daging, tetapi bagi teman beliau dah berjaya memecah monopoli dengan menjadi penternak melayu diperingkat Negeri Perak. Teman harap selepas ini beliau terus maju selangkah lagi untuk ke peringkat kebangasaan. Anda boleh membaca atau mengetahui pencapaian beliau dalam blog yang beliau sendiri kendalikan seperti di link diatas.

Sebenarnya teman nak mencoretkan mengenai perniagaan ayam ini. Semua orang diNegara kita ini meminiti ayam dalam menu makanan seharian. Kita juga dapati ayam ini telah menjadi bahan kawalan dinegara kita terutama ketika musim perayaan. Rasanya yang enak serta sumber protien yang mudah menyebabkan ianya sangat lari dan sentiasa mendapat permintaan tinggi dikalangan pengguna.

Kalau kita ingat suatu ketika dahulu selepas negara kita baru merdeka, ayam merupakan makanan mahal bagai kebanyak penduduk. Kalau ada kerayaan atau majlis besar sahaja baru kita berjumpa dengan lauk sedemikian. Namun sekarang semua golongan merasa untuk menikmatinya kerana ekonomi yang lebih baik berbanding 40 tahun dahulu. Syukur atak nikmat kemajuan ekonomi yang sedang kita alami sekarang jika dibandingkan dengan jiran sebelah kita yang ratanya serumpun. Disana boleh dikatakan ternakan ayam pedaging kurang popular disebabkan permintaan yang rendah serta kekuatan ekonomi negara tersebut.

Ternakan ayam kampung juga menerima tempiasnya bagi mereka yang meminati rase unit ayam tersebut. Maka dengan peredaran zaman, terdapat 2 jenis ayam kampung yang ada dipasaran iaitu ayam kampung pedaging dan ayam kampung Malai kai. Ayam kampung padaging mula diternak secara komersial kini dengan stuktur penternakan yang lebih moden dan mengeluarkan hasil yang lebih baik berbanding ayam Malaikai. Dengan adanya usaha serta teknologi seperti Incubator bersaiz mega, maka kemungkinan untuk kita mengkomersialkan ayam kampung tetap ada. Namun ternakan ini sentiasa mendapat tempat kedua selepas ternakan ayam daging kerana faktor permintaan serta harganya dipasaran.

Kita akan melihat bahawa penternak ayam kampung padaging mensasarkan pengeluaran sekaligus dengan jumlah yang dapat menampung permintaan selain dari espek kegemaran pengguna dari segi kualiti daging, kelembutan, rase serta harga. Bagi mengurangkan harga jualan serta meningkatkan daya saing penjualan, ayam kampung ini diternak secara moden dengn menitik beratkan soal permakanan serta penjagaan. Dengan jumlah ternakan yang besar serta sistem yang mengurangkan luas kawasan serta pekerja, kos pengeluaran dapat diturunkan kepada kadar minima agak ayam ini dapat dijual dengan harga yang berdaya saing seperti ayam daging.

Namun, terdapat usaha2 untuk mengkomersialkan pula ayam kampung asli atau malaikai dikalangan penternak kecil2an termasuk kami sendiri dengan harapan satu cara penternakan yang lebih sistematik dapat dilaksanakan kelak. Dengan sistem yang lebih baik dan permintaan yang labih tinggi akibat usaha bagi meningkatkan pengeluaran ternakan ini, suatu hari nanti ayam kampung asli mula mudah didapati dipasar awam. Itulah objektif kami dari hari ke hari dengan melaburkan ribuan ringgit untuk membuat kajian cara penternakannya. Namun segala usaha ini tidak akan diselesaikan dalam masa singkat kerana kurangnya rujukan dan minat "big player" dalam industri.

Namun, usaha ini tercapai, teman yakin satu lagi sektor dalam ternakan ayam akan berkembang. Maka kini masyarat akan ada 3 pilihan untuk menikmati ayam iaitu ayam daging, ayam kampung pedaging dan ayam kampung asli. Kesemua mempunyai kelebihan dan kekurangan masih2 dan mempunyai peminatnya sendiri. Namun mungkin juga peratusan pemintaan mengikut kategori tidak akan sama dan peratusannya berubah mengikut lokasi permintaan.

Cuma teman harap, kepada yang berminat dengan ternakan ayam ini, teruskanlah berusaha untuk memajukan dan jgn cepat berpuas hati dengan penternakan yang ada sekarang. Jgn hanya menjadi pengikut semata2 tetapi lebihkan usaha untuk mencipta atau mengkaji cara baru untuk menternaknya. Kalau kita duk asyik ikut sahaja nanti bila kepada terjun kegaung, kita juga berusaha untuk terjun sama..Jiak kegagalan yang anda terpaksa tempuhi, jangan jadikan ianya alasan untuk terus berhenti, kita menternak bukannya memasuki skim cepat kaya. Segalanya memerkuakn usaha yang kuat serta kemahiran yang dipupuk melalui latihan direban. Jgn berhenti belajar dan jangan berada dalam takuk yang lama tak kiralah berapa usia anda sekarang. Ini kerana otak yang sering diperah untuk belajar atau berpikir tidak akan habis atau lusuh, malah ianya akan bertambah tajam dan bijak kerana sering berpikir. Kepandaian manusia boleh digilap dengan ilmu dan pengalaman walaupun kita tak pernah sekalipun menjejakan kaki kemenara gading.

Sekian..

Pengeraman bulan 5

Salam,

Apa khabar semua pengunjung blog teman?.. harap sihat selalu.. nie teman nak mintak maaf lama betul tak menulis.. tetiba terasa macam takde idea atau takde mood nak menulis pula minggu nie. Buka blog hari2 tapi jari jemari rase berat pula nak menulis.. agaknya dah sampai tahap takde apa nak tulis.hehehe..

Sebenarnya dalam minggu nie teman menerima kejutan besar2an apabila tempahan incubator masuk mencurah2... macam tak percaya.. tak tahu mana pula datangnya.. dan ada pula kes bekas plastik besar untuk saiz 160 biji kehabisan stock di kedai yang selalu teman beli.. dah mula tension semacam menunggu stock sampai.. bila dah ada stock balik.. nak masuk gear 2 dari gear satu pula malas... huhuhu...

Ada pesanan 8 biji dari peserta kelas teman dahulu di Muadzam Pahang.. tu dah mengejutkan teman.. dan serentak dalam 3 hari 7 lagi tempahan masuk dengan 2 dari Sarawak dan @ lagi dari Sabah.. sorang tu pelangan dari Sabah tetapi bunyi intonasi suaranya dari Kelantan hehehe.. pelik teman sekejap hehehe mungkin berhijrahkot... So teman terpingga sekarang sebab baru kejap tadi ada tempahan dari rakan kepada rakan yang pernah menggunakan incubator teman.. Dia pun nak cuba bila melihat jiran rumah dia dah berjaya menetaskan anak ayam dalam mesin tersebut. Tetapi teman nasihatkan bahawa incubator teman bukan kotak ajaib yang kalau kita masukkan telur je terus menetas semua.. banayk tugasannya serta perlukan displin.

Berbalik kepada penetasan bulan 5. Pelik tapi macam boleh dipercayai. Sepanjang teman menerima lawatan serta teman sendiri melawat reban kengakawan di kawasan banting atau yang berdekatan,, semua berungut yang bulan 5 banyak telur tak jadi. Dorang kata walaupun menggunakan ibu ayam atau mesin penetasan keputusannya tetap sama. Semuanya susah nak jadi. Ada seorang sahabat tu mengadu yang incubator buatan sendirinya yang selama ini tak pernah mengecewakannya (kotak kayu) dan ibu yang turut mengeram (dalam 11 ekor) langsung tak menetas. Yang incuabtor dimasukkan dekat 150 biji yang menetas hanya sebiji.. itupun cacat..

Ada pula pakcik yang mengadu tanaman bulan 5 semua tak berapa elok.. kalau tanam pisang, tandanya takde buah sangat.. kalau dragon fruit.. bunganya macam tak lekat dan gugur.. so tak jadi buah lah nanti.. Teman terpikir.. adalah ini satu kebetulan atau ada sesuatu yang berlaku? Denagn berita seranan sampar pula dibahagian selatan tanah air. Apa sebenarnya yang berlaku? Teman pun tak boleh nak simpulkan apa2 sbb tiada bukti sahih. Apa2pun, telur dalam incubator teman mengalami masalah yang sama bila teman katakan pada bulan 5 ayam teman mula bertelur kembali dan masih lagi aktif sehingga sekarang. Sehari teman bolehlah mengutip sehingga 30 biji dan mengumpulnya selama 4 hari sebelum memasukkanya.

Yang kelakarnya incubator teman dulu hanya ada satu sahaja sbb semuanya dah jual kepada pelanggan. Semua incubator teman yanbg telah teman pakai mendapat permintaan tinggi dari otai2 yag datang.. Tah kenapa dorang nak incubator yang dah teman pakai selama ini.. mungkin ianya dah terbukti berjaya menetaskan telur. So bila telur dah mula banyak sekarang terpaksa teman bertungkus lumus membuat incubator untuk diri sendiri. Kini dah ada 3 biji yang bersaiz 200 biji dah telahpun penuh.. telur ada lagi dalam 8 papan belun ditetaskan.. huhuhu.. Agaknya arini siapkot sebiji lagi ..

Setalah teman belek2 bacth pertama telur yang kurang menjadi dari bulan 5 aritu. teman dapati yang bila kita candling pada hari ke 5, 60 % telur mempunyai bekteria ring atau bulatan bekteria sama ada kecil atau besar. bagi yang belum kenal dengan bekteria ring nie.. rupanya kalau kita suluh seakan2 satu cincin bewarna merah didalam telur(biasanya jelas pada kulit telur). ada kalanya saiznya kecil sahaja seperti duit satu sen dan adakalanya merentangi separuh telur. Kalau kita pecahkan telur tersebut kita akan dapati satu jalur darah pada isi dalam telur tetapi bukannya pada kuning telur. Kalau telur yang berbenih, biasanya kita akan dapati wujud blood web atau sesawang darag. Atau lebih tepat lagi kita akan lihat satu dot hitam atau ketulan hitam sebesar kepala mancis yang mempunyai jaringan darah yang tersebar.. seolah2 mata kita kalau kena sakit mata. Itu tandanya benih dah mula membentuk embrio dalam telur. Kalua kita jumpa bulatan2 darah denagn betuk bulat tepat itu tandanya telur dah sijangkiti dengan bekteria. Kalau kita masukkan juga ada kemungkinan telur tersebut akan menjadi tembelang atau anak benih mati dipertenganhan pengeraman.

So teman harap bancth seterusnya akan ada lebih blod web dan bukannya blod ring bila teman candling nanti, So far semuanya menunjukkan tanda positif. sayanglah kalau telur yang kita kumpul tu tak menetas kan?..

02 June 2010

Kadang kala telur juga tak elok..

Salam,

Sebenarnya teman dah banyak kali ulang mengenai perkara ini. Kadang kala lita sering terlalu ghairah untuk mendapatkan hasil dalam reban sehingga kita terlupa yang kita sebenarnya bermain dengan banda hidup. Kita sering berharap setiap biji telur yang dikaluarkan oleh ibunya akan menetas dan boleh menjadi harapan baru untuk membesarkan anak.

Sebenarnya, dalam penternakan kita juga perlu melihat keadaan beberapa faktor yang sering mengagalkan kita dalam membiakan baka terutama yang melibatkan ternakan. Kalau dipikirkan kembali kenapa agaknya tuhan mencipta ayam supaya ayam ini bertelur sebanyak itu dalam sekali musim. Kenapa tidak satu sahaja setiap kali. So kalau kita nak mengeramkan telur, kita pasti akan menemui telur yang tak akan menetas kerana pelbagai masalah.

Dalam hampir 2 tahun teman mengeram telur menggunakan incubator atau ibunya sendiri, teman sangat yakin yang peratusan telur yang dieram tak akan mencapai 100% setiap masa walaupun sebaik mana kita menjaganya. Banyak pemboleh ubah yang perlu dinilai semula dan apa yang boleh kita lakukan adalah rutin sepanjang masa untuk memastikan telur yang dihasilan berkualiti. sekiranya anda masih berdepan dengan masalah telur, tiada apa lagi yang boleh dilakukan dari berharap dan menambah baik sistem yang ada.

Sememngnya kalau kita yang kali pertama mengeramkan telur yang mahal seperti telur esotik ayam yang mahal kita akan akan meraca canggung kalau tiada yang menetas. Seringkali kita mempersalahkan incubator tersebut walaupun incubator yang kita berharga ribuan ringgit dan telah disetting sebaiknya. salah siapa agaknya? dan jika kita menggunakan ibunya pula teman tak yakin yang ayam esotik ini kadang kala pandai mengeram.

Oleh itu dilema ini selalu menghantui pengguna indubator terutama yang baru. Teman sendiri pun yang dah lama menggunakan incubator akan terjumpa set atau bacth yang kurang penetasannya. Kadang kala tak menetas langsung pun ada kerana telur yang diperolehi dari reban dah bermasalah. Musim hujan yang tak menentu seperti cuaca sekarang dimana pada siang hari panas mengering dan pada aktu malah hujan turun selebatnya. kadangkala masalah seperti ini akan membawa gejala telur yang tidak baik dari kesan kesihatan induknya serta perubahan cuaca yang terlampau. Oleh itu, sekiranya anda mengalami kegagalan penetasan, anda perlu memastikan usaha tersebut dicuba sekali lagi dan seterusnya sehingga anda mahir atau ada bacth yang baik.

Sekian..

Musuh penternak No 1 (sampar)



Salam ,

Risau juga teman bila dengar perkhabaran saudara penternak kita terutama dikawasan selatan. Ramai yang mengadu tentang hadirnya penyakit sampar ini dan banyak yang terduduk kesedihan bila melihat ayam mereka mati. Ada juga yang tak mampu menahan air mati bila terpaksa melecetkan tangan mengali lubang tempat menanam ternakan mereka sbb ruang yang perlu digali sangat besar kerana jumlah ternakan mati yang banyak.

Kalau ditanya kepada penternak lama atau penternak tradisional, mereka mengambarkan sampar ini seumpama satu wabak atau serangan yang ada sedikit unsur mistik dimana ayam akan mati beramai2 dan macam take punya yang nyata. Tetiba sahaja ayam jatuh rebah dan mati begitu sahaja. Ada juga yang menyalahkan pelawat yang melawat reban dan membawwa penyakit. Dan ada juga yang percaya perkara ini adalah perbuatan manusia sendiri yang menghantar akibat perasaan dengki dan sebagainya.

Kalau ditanya kepada otai2 mungkin lain pula jawapanya. Biasanya mereka lebih tahu apa yang peru dilakukan dan ubat yang sesuai. Paling penting adalah langkah susulan bagi mengurangkan kesan penyakit ini dari menular. Semengnya kalau dah terkena reban anda, ada kemungkin anda perlu memulakan penternakan ini semula. Yang penting sebelum anda panik dengan kejadian ini melanda reban anda, ada sedikit nasihat dari teman.

Sebenarnya, terdapat 3 jenis sampar atau sebenarnya jangkitan virus yang melanda dunia ternakan kita ini. Kepada yang otai atau pegawai vet. boleh betulkan teman sekiranya teman salah sebab teman ni pun bukan pandai sangat bab penyakit ini. Cuma dari bacaan sahaja menjadi rujukan teman. Dan sedikit pengalaman yang hendak dikongsi bersama. Kalau yang dah otai tu jgnlah gelakkan teman, teman mohon jasa baik untuk membantu teman mempelajarinya. 3 janis sampar yang biasa menyerang kita adalah:

1. sampar virus New Castle atau yang lebih dikenali sebagai NC.
2. Sampar virus Gumboro yang kerap menyerang ayam diawah umur 4 bulan.
3. Sampar virus Mereks. (dah jaeang serang negara kita)

Ini adalah sampar yang selalu kita duk sebut2kan. Agen penyebarannya mungkin melalui bawaan angin, bawaan pembawa seperti tikus, burung, unggas lain, dedak komersial, dan Manusia dengan kenderaan atau pakaiannya. Kalau anda dah terkena virus ini, ada kemungkin bahawa ianya akan merebak ke reban yang berdekatan. Elakkan anda melawat reban lain baut seketika ini. Jika ada tanda juga, anda kena adakan langkah penyegahan.

Sebenarntya untuk mengubati penyakit ini, kita tidak boleh melakukan apa2. Ini kerana penyakit ini adalah jangkitan virus seperti sesema atau penyakit cacar yang menyerang manusia. Kalau dulu, penyakit cacar ini adalah penyakit yang ditakuti dimana pada era 1800 ia membunuh ratusan ribu manusia dimuka bumi. Namun vaksin pencegah atau pembendung virus ini telah dijumpi dan diperbaiki dari masa ke semasa. Oleh itu sejak dari serangan cacar, kita manusia telah diberikan suntikan vaksin anti virus yang kita namakan suntikan BCG yang kita ambil ketika disekolah rendah. Bayangkanlah kalau kita tak imun kepadanya, apabila satu serangan berlaku, habis satu kawasan perumahan mati akibat penyakit ini. sama seperti sampar ayam.

Terdapat vaksin khusus bagi setiap sampar yang disebutkan diatas. Ini bermakna sampar NC ada vaksin tersendiri dan serupa virus yang lain. Oleh itu, langkah pencegahan adalah dengan memberi dos antivirus ini kepada ternakan anda seawal usia ternakan. Namun perlu diingatkan bahawa anda perlu memberi kesemua atau 2 jenis yg utama bagi mengelakkan tersalah vaksin. kalau anda hanya memberi vaksin NC dan yang datang menyerang reban anda adalah Gumboro... maka ayam anda tetap akan dijangkiti juga.

Sekiranya anda lambat memberi vaksin ini atau hanya memberikannya apabila dah dijangkiti, maka anda akan dapati ianya tidak berkesan lagi. Satu lagi vaksin keluaran sekarang adalah dari jenis Live vaksin atau vaksin hidup yang dipasturkan dan hanya hidup atau memberi perlindungan selama 3 bulan dalam badan ayam. Oleh itu ulangan dis diperlukan bagi setiap 3 bulan. Kebanyakkan vaksin sekarang diberi dengan dos minuman dengan satu kadar sebotol dengan 1000 ekor ayam. So terpulanglah kepada anda untuk membuat pengiraan atau perkongsian agar tidak membazir.

Untuk tatacara dan cara mendapatkan vaksin ini, sila rujuk diinternet atau di blog kawan2 kita yg lain yang ada menjual vaksin ini. Terdapat beberapa langkah kritikal yang perlu dipatuhi dan tak boleh dilakukan secara cincai(tabiat orang kita nie)..Temanpun hanya baru sekali sahaja berpeluang melakukannya dan sangat paham tetang kepentingan mematuhi langkah2 kritikal tersebut termasuk penyediaan medium yang terkawal suhunya.

Namun nasihat teman, sebelum anda panik, pastikan dahulu adakah benar kawasan anda diserang dengan sampar, ini kerana serangan penyakit lain juga kadang2 mempunyai tanda 2 sama seperti sampar. Sabagai contoh serangan bektria serta kuman yang menyerang sistem sarat serta penyakit ILT atau CRD (penyakit pernafasan kritikal) yang boleh membunuh ternakan anda secara berkumpulan. Apa2pun kalau terjadi, anda cepat perlu ke jabatan haiwan untuk mengadu. kalau tiada respon atau sedikit sukar teman nasihatkan anda membawa ternakan anda tadi terus ke pejabat mereka. Terus suruh mereka memberi pendapat tentang kematian tersebut. Kalau mereka kata tak serius atau boleh diubati, minta nama ubat yg sesuai. Kalau dorang takde stock(yelah dorang bukannya farmasi ubat yang sentiasa ada ubat..kita nie hanya tahu meminta sahaja tanpa mahu berusaha.. kalau takde kita marah.. dah biasa makan subsidikan..)kita cari ubat tersebut dari kedai yang ada jual.. yg penting ubat yang betul..

Akhirnya teman memohon agar yang telah dilanda musibah ini supaya bersabar dan menerimanya dengan hati yang terbuka. Ada lah maknanya tu, doa banyak2. Manatahu nanti lebih berjaya. Apa2 pun kebersihan reban perlu dijaga selalu dan kawalan bio hazet(betul ke eja nie) perlu dititik beratkan seperti membasuh kasut sebelum kereban dan sebagainya. Sekian..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails