Pages

Cara nak buat alat peneropong(candling) budget murah














salam

Kali ini teman nak kongsi cara teman membuat alat mengcandling telur yang akan kita masukkan dalam incubator. Semua orang tahu yang kita sangat2 perlu bergantung kepada alat ini untuk memeriksa keadaan telur kita yang bakal atau sedang kita eramkan. Tanpa alat ini, kita seumpama memngeramkan telur secara membabi buta.

Kalau anda pernah terbaca dahulu yang teman pernah membuat satu kotak peneropong telur ini dengan menggunakan tin biskut dan meletakkan mentol didalamnya. Banyak juga masalahnya terutama yang berkaitan dengan haba panas dari mentol. satu lagi masalah kesukaran untuk mengerakkan alat  tesebut untuk melihat bagahian lain ditelur. 

So apa yang teman gunakan adalah dengan membeli satu lampu suluh kecil dengan harga RM 10 sahaj dipasar malam. Kalau kita terus suluh pada telur, bayangan yang akan kita nampak agak kurang jelas. So berpandukan dengan set penyuluh canggih yang ada dipasaran, teman mengubah sedikit untuk memudahkan kita menyuluh. Berikut adalah cara membuatnya:





lampu suluh LED yang murah (tapi terang)




Paip PVC saiz 20mm





Potong dalam satu inci panjang







Inilah rupa paip yang telah dipotong









Letakkan diatas lampu suluh





Lekatkan dengan pita pelekat






Rupa yang dah siap(tak cun tapi berkesan)



Alat penyuluh yang dah siap dengan telur sekali.. perhatikan telur terletak dengan baik diatas penyuluh tanpa ada ruang cahaya keluar, ini untuk suluhan yang lebih baik






Rupa bayangan telur yang sedang disuluh: lebih terang dah jelas
Nampak macam pro n mahalkan?


Nak tgk dari sebelah sisi telur pun ok.. Selamat mencuba..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram