Pages

Pemakanan ternakan mengikut umur.

salam,

Nak share sikit pasal ilmu pemakanan nie. Semalam masa kursus semua macam tak percaya yang kita boleh memasak makanan sendiri sehinggakan produk akhirnya sejibik atau sebijik macam dedak 511 atau dedak komersial yang kita beli dengan harga antara 1.80-2.30 sekilo mengikut harga semasa atau lokasi. Ada yang mungkin ragu2 kerana nampak jelas ketulan jagung didalam makanan tu pada mulanya dan taklah serupa dengan dedak komersial yang halus kering dan semuanya nampak hitam. Sebenarnya pada permulaan kajian memasak makanan ini pelbagai cara telah digunakan serta pelbagai teknik. Semuanya dilakukan untuk memastikan end produk yang kita buat hampir serupa atau seakan yang kita beli dengan peratusan nutrisi mencapai standart keperluan ayam.

Pada mulanya teman menggunakan jagung halus untuk bahan utama atau bahan terbanyak dalam masakan ini. Apabila siap dimasak, rupa, bau dan kegilaan ayam sama dengan dedak komersial. Tetapi berat yang dihasilkan tak membanggakan sangat. ketika itu kos bagi makanan jatuh kepda RM 0.80 sekilo. Kemudian teman menggunakan jagung biji seketul yang dimasak sekali. Dengan cara yang betul, teknik memasak jagung yang keras itu hanya mengambil masa 10 minit sahaja. Nampak sangat mudah dan sehinggakan org tua kita di kampung boleh melakukanya. Kepad mereka yang telah hadir ke kelas teman pasti mengakuinya..

Dengan penggunaan jagung ini, makanan tadi bertambah beratnya dan bertambah murah dari segi kos dimana kiraan akhir, jumlah kos untuk sekilo adalah RM 0.60 sahaja. Dan semalaman teman menjemur dedak ini, dan teman dapati ianya kering dengan baik(cuaca cukup panas agaknya) dan menyerupai dari segi warna dan bau berbanding dedak komersial.. Yes satu lagi kejayaan. So kepada yang telah mengikuti kelas teman sebelum ini anda beleh memasak untuk kuantiti banyak dan menjemurnya pada siang hari dan disimpan dalam bekas kering dan kedap udara. Kemudian sebelum anda menggunakanya hanya tambahkan sedikit air dan biarkan dia kembang sebentar dan hidangkan..

berbalik kepada permakanan ayam, teman bahagikan kepada 3 kumpulan.

kumpulan pertama:
anak ayam dari usia 0-60 hari.
teman gunakan sepenuhnya dedak komersial yang dibeli di kedai. Ada kemungkinan kajian teman juga akan menjurus kepada memasak dedak rumusan anak bawah 2 tahuan (protien lebih tinggi) selepas ini dan menggunakan dedak sendiri. So kalau lah ada pertambahan atau peningkatan harga dedak dipasaran, INsyallah kita masih mampu tersenyum kerana tidak bergantung kepada dedak pasaran. Anak ayam pada usia ini tidak boleh diberi makanan tambahan lain kerana fasa ini sangat kritikal untuk anak ayam mendapat nutrisi yang secukupnya. Gejala kurang zat (walau makan banyak) selalu kelihatan sekiranya anda menambah bahan makanan yang anda fikirkan ketika itu bersesuaian. Dengan nisbah zat penting seperti protien dan kabohaidrat yang tak seimbang maka pembesaran anak ayam akan terbantut.

Kumpulan kedua.
anak ayam antara umur 60 hari sehingga 120 hari. (2-4 bulan)
anaka ayam masih diberi makanan komersial dan mula diberi makanan rumusan yang dimasak sendiri dengan nisbah permulaan 25:75 untuk permulaan. Ini bermakna anak ayam hanya diberi makanan rumusan sebanyak 25% sahaja dari makanan biasanya. Kemudian peratusan itu semangkin meningkat sehingga mencapai 100 apabila usia mencecah 120 hari. Pemberian secara perlahan ini dilakukan bagi mengelakan perut anak ayam terkejut dengan perubahan makanan yang akhirnya akan menyebabkan stress dan kematian. makanan tambahan (macam snak) diberi antara waktu lapang berupakan jagung halus. Dan jumlah ini seharunya tidak melebihi 5% dari jumlah berat keseluruhan makanan yang diberikan seharian.

kumpulan ketiga.
anak ayam usia 120 hari sehingga matang atau jual.
anak ayam diberi makanan rumusan dengan tambahan jagung tak melebihi 5% dari jumlah makanan sehari. Ini kerana penambahan pemberian jagung(kononnya kalau beri jagung kos lagi murah) dilakukan makan keseimbangan permakanan yang telah kita masak atau kita kira terganggu. Penambahan pemberian makanan hijau juga dapat membantu tumbubesaran ayam kita serta memastikan zat tambahan mencukupi. Namun pemberian makanan sampingan ini hanya diberikan pada selang waktu antara aktu makanan utama bukannya diberi sewaktu waktu makan utama.

ada yang mempertikaikan mengapa kita perlu menghadkan penggunaan jagung. Hujahnya kerana orang tuanya dikampung selama ini hanya memberi jagung semata2 kepada ayam setiap petang dan ayamnya semua hidup sihat walafiat je.. teman akan jawab sialan dengan soalan balik.. soalanya berbunyi sebegini:

1. adakah ayam dibiarkan lepas bebas? kalau ya, takde masalah kerana ayam mencari makanan lain dengan sendiri
2. adakah anda perasa yang ayam anda agak slim, ringan dan kurang isi(lebih liat). ini kerana tenaga yg diperolehi dari makanan yg dipatut terpaksa digunakan semua untuk mencari makanan. Oleh itu pembesaran ayam lebih perlahan
3. adakah pengeluran telur anda rendah dan berapa kali setahun seekor ibu bertelur.
4. adalah anda pernah mencatat kadar kejayaan hidup satu kumpulan anak ayam sehingga anak ayam itu mencecah 6 bulan(umur boleh jual)
5. Berapakah jumlah ayam direban dan sejauh manakan ayam anda pergi untuk mencari makanan setiap hari?

dengan soalan ini menceritakan kita bahawa penternakan kita mula kembali kepada tradisional dimana kejayaan hidup sesuatu kumpulan ayam itu bergantung kepada kebolehan hidup mereka sendiri.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram