Pages

Antara ubatan yang perlu ada dalam reban..

Salam,

kita selalu berada keadaan serba salah apabila penyakit menyerang reban. Sedih melihat anak ayam atau ayam dewasa yang sebelum ini bebas meloncat kesana kemari tetiba diam monyok seribu bahasa, Tambah parah ada yang seakan zombi hidup tak mampu makan dan tak mampu minum. Mulalah hati berkira2 dimana silapnya penternakan kita sehingga ayam yang disayangi mula jatuh sakit.

Antara cara mudah untuk mengelakkan ayam kita jatuh sakit adalah memastikan langkah pencegahan dilakukan dahulu sebelum penyakit menyerang ternakan kita. Antara key word paling besar adalah sentiasa memastikan bahawa ternakan kita diberi persekitaran yang bersih dan selesa. Kebanyakan penyakit hadir bila keadaan reban kita kotor atau tidak dibersihkan mengikut jadual.

Namun apabila penyakit menyerang reban, anda perlu mengetahui ubatan yang perlu digunakan untuk meraat ternakan kita. Seperti umum tahu, kesukaran untuk mendapatkan maklumat serta ubatan untuk ternakan khasnya unggas menyebabkan penternak membiarkan ayamnya mati begitu sahaja selepas diasingkan dengan yang masoh sihat. Ada juga yang mengambil jalan dengan memberi makanan yang berbentuk perubatan herba seperti daum hempedu ular, daun sambung nyawa dan kunyit. Namun untuk rujukan kepada anda semua, ada beberapa ubat yang wajib ada dalam reban kita seperti dibawah:

1. Ubat matelin Blue(ubat biru) - untuk merawat luka2 kecil dari trauma luka atau penyakit yang membuatkan kulit ayam luka. Ubat ini digunakan dengan menyapu luka pada ayam dan dibiarkan ayam ini berehat di reban rawatan.

2. Ubat cacing- terdapat beberapa jenis ubat cacing dipasaran dan biasanya semuanya boleh digunakan. Ubat ini akan membunuh cacing yang berada dalam badan ayam. Cacing ini boleh memasuki badan ayam melalui makanan serta minuman yang disediakan. Namun biasanya cacing ini akan memasuki ayam melalui oral dari lopak air yang terdapat di reban kita.

3. Elektromisis- ubat ini ada pelbagai jenis dipasaran. Yang penting lihat pada label pada ubatan tersebut.. biasanya akan ditulis jenis ubatan ini walaupun kepalanya tulis lain. Ubat ini sama juga dengan ubatan berbancug seperti cecair merah yang berlebel '707' atyau serbuk merah dalam peket kecil tu. Biasanya anda kenapastikan ubatan ini dari warnanya.

4. Neo TM. ubatan untuk penyakit yang berkaitan dengan saluran pernafasan dan saluran permakanan. Ubatan untuk merawat penyakit berak kapur, pernafasan akut dan sebagainya.

5. Vitamin - untuk memastikan ayam kita sentiasa mendapat vitamin yang sepatutnya diperolehi untuk membesar. Biasanya dalam bentuk cecair dan berbau seperti ubat kuning atau ubat demam yang biasanya kita dapat dari klinik. dan ada yang mengatakan ubat vitamin yang kita makan sama seperti yang digunakan dalam penternakan.

6. Ubat antistress.- dalam bentuk serbuk yang tidak berarna atau berarna oren cair. Ubat digunakan untuk membantu ayam mengawal tahap tekanan seperti untuk perjalanan jauh, perpindahan reban, perubahan makanan, serangan pemangsa, cuaca berubah dan penggunaan vaksin. diberi mengikut keperluan.

dan beberapa lagi ubatan yang teman sendiri tak beberapa clear..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram