Pages

Persediaan mental anda sebelum bergelar penternak

salam,

Dengan gelombang yang mula melanda sekarang, teman mula merasakan akan muncul ramai penternak unggas dimalaysiakan. Bidang yang diceburi termasuklah ayam kampung kacuk, asli, ayam belanda, mutiara, silky dan selasih serta beberapa lagi unggas yang biasa kita dengar. Ada yang melakukanya secara suka suka dan ada juga yang melakukannya untuk mendapat gaji setiap bulanan. Namun sekiranya anda baru bermula untuk menternak, maka ada beberapa persedian mental yang perlu anda lakukan sebelum anda menjenamakan diri anda sebagai penternak. Berikut adalah beberapa ciri yang perlu anda fikirkan.

1. Anda perlu tahu berapakah jumlah keuntungan atau gaji yang anda harapkan dari penternakan anda ini, adakah sekadar menambah duit belanja dapur atau anda ingin memiliki kemewahan daripadanya.

2. Anda perlu tahu sejauh mana anda mampu untuk bertahan dengan dugaan yang akan melanda sepanjang anda menternak nanti. Adakah anda ini jenis yang sangat tekun seperti pekerja kilang elektronik yang mampu untuk melakukan kerja yang sama setiap hari ataupun anda ini seorang pengembara bak penghatar surat dipejabat pos yang gemar melihat pemandangan luar. Kalau anda dan kenal pasti siapa diri anda, maka langkah yang perlu dilakukan adalah dengan merangka perancangan supaya sikap atau sifat anda itu membantu perternakan anda nanti.

3. anda tahu sejauh mana kemampuan kewangan anda serta sejauh mana anda mampu menahan diri untuk berbelanja perkara yang tidak diperlukan.

4. anda perlu mempersiapkan diri untuk menhadapi kegagalan sekiranya perkara ini berlaku semasa anda menternak tak kira untuk pusingan pertama atau pusingan seterusnya.

5. anda mampu menguruskan rekod reban anda dan tidak malas untuk mencatat nota atau rekod segala aktiviti direban anda.

6. anda mampu untuk berkorban masa senang anda dan terpaksa mengkorbankan segala cuti yang anda nikmati selama ini. Tiada istilah cuti dalam penternakan kerana ternakan kita perlu makan setiap hari.

7. Anda perlu setkan yang anda sanggup buat apa sahaja untuk memastiak ternakan anda selamat dan berjaya dijual kelak.

8. anda sanggup menjadi murid sepanjang anda menternak dengan tidak berhenti belajar walaupun dari seorang budak hingusan yang ada sedikit pengalaman.

9. Anda perlu sanggup duduk mencangkung(hanya istilah) menebalkan muka untuk menjual ternakan anda dikaki lima atau dipasar yang ada. Kerana untuk bermula kali pertama, anda perlu berpijak dikaki sendiri bagi memaksimumkan keuntungan.

dan yang ke 10. anda perlu tidak berhenti berdoa serta meminta agar tuhan membantu anda menjalankan ternakan anda. Sentiasa berdoa agar tuhan bukakan pintu rezeki buat anda dan keluarga.

Ramai yang membaca ke10 syarat diatas ini dan merasakan mereka mampu. Dengan ganya "merasakan" sahaja belum tentu anda dapat menharunginya. Tetapi yang penting, keyakinan dan daya usaha itu ajib ada untuk menjayakannya. Tiada jalan mudah untuk anda maju dalam ternakan ini. Bak kata sifu teman dahulu yang selalu teman ikut adalah, ternakan ini seumpama anda memandu kereta dimana tangan anda sentiasa perlu ada di stering. Tidak sesekali pun anda boleh melepaskannya kerana jika anda lepaskan maka anda akan menghadapi kemalangan. Oleh itu tugasan dan pemantauwan perlu dilaksanakan setiap hari tanpa tangguh atau henti. Klau anda berani dan yakin boleh.. silakan sinsing lengan baju anda dan mulakan.. ayuh..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram