Pages

Gambar untuk post sebelum ini,

Salam,

Patutlah seminggu dua nie komputer aku lembab betul, nak upload, nak cari maklumat dan nak bukak blog sendiripun seksa. Ingat line tak ok atau berukband ada problem, tapi rupanya ada masalah dengan serangan virus, dengan secara tak sengaja telah memasuki sistem yg ada. So dengan usaha gigih malam tadi sampai 4 pagi, akhirnya arinie semuanya menjadi lancar dan cepat. So kepada mereka yg belum dapat nota lagi harap bersabar, saya akan sisipkan dari masa ke semasa. Kan sabar tu separuh dari Iman, Insyallah saya akan tunaikan janji, tetapi teman nie still manusia kekadang mudah lupa, Melayu kan mudah LUPA..

Gambar bawah nie adalah brooder yang teman pernah tunjukan dalam post sebelum ini dari post yang bertajuk"persiapan penting menyambut anak dari Incubator" . Teman letakkan diluar pasal dan makin banyak bekas dia dan kalau taruk dalam rumah akan menimbulkan ketidak selesaan kepada keluarga dan pelawat yang datang. Dah ada kat luar lagi senang nak jenguk n org ramai leh belek2 puas.

Kalau diperhatikan brooder ini hanya dibuat dengan mengunakan kotak plastik yang ringan, mudah dicuci serta tahan lama. Kalau kita menggunakan kayu, untuk jangka masa panjang ia akan mula menyusahkan kerja kita seharian, Brooder ini hanya akan menempatkan anak ayam sehingga usia 1 bulan sahaja bermula dari usia hari pertama dipindahkan dari incubator. Anda hanya perlu membuat lubang bersaiz 4x4 inci diatasnya dan ditutupi dengan net nyamuk bagi membenarkan peredaran udara serta mengelak nyamuk menyerang ayam kita. Dengan mengunakan rak bertingkat ada boleh menjimatkan ruang dan mudah diuruskan. Namun cara ini hanya sesuai sekiranya anda mengendalikan anak ayam dibawah 200 ekor. Kalau dah lebih cara ini kurang baik kerana kosnya agak tinggi.

Lampu dilekatkan terus kepada penutup brooder supaya tak rosak atau mudah terbakar kerana kerenak anak ayam yg suka 'menanduk' mentol semasa dia melompat bermain. So mentol yang digunakan adalah 5 Watt dan setiap brooder ada suiz pemutus litar(on off) sendiri supaya mudah kita mengawal suhu dalam brooder. Maksud mengaal suhu itu adalah untuk aktiviti memadamkan lampu pada siang hari sekirannya anak ayam mula mencecah usia 2 minggu dan keatas, Dan mudah untuk kita memasangkan kembali sekiranya cuaca hujan dan sejuk.



Gambar bawah adalah gambar anak ayam sedang menjamu selera dibawah cahaya yg cukup nyaman bagi mereka. Anak ayam tidak boleh dibiarkan dalam bekas ini melebihi 1 bulan kerana kesesakkan akan berlaku.


Setelah anak ayam berusia sebulan sehingga sebulan setengah, Anak ayam dipindahkan kepada reban asuhan tingat yang teman buat dari kayu palet ini. Cukup mudah dan mudah nak dikendalikan. Kayu palet yg ada dikopak lantainya sehingga hanya meninggalkan tulang sekeliling dan tulang tgh sahaja dan diletakkan jaring besai atau pelastik sebagai lantai. Kemudian kayu yg dikopak tadi dibuat bentuk kotak dengan pajang dan saiz yang sama tanpa perlu dipotong. Setelah siap kotak bahagian atas, kita perlu menampal dengan canves, tikar getah, guni atau apa sahaja bahan meterial yg boleh menghalang suhu dari menembusi kawasan reban ini. Dibahagain depan diletak jaring untuk membenarkan peredaran udara. Untuk tujuan diletakkan diluarkawasan berbumbung, anda hanya perlu tambah zink diatasnya dan sebelum dipakuakn zink anda perlu melapik dengan kain atau tikar bagi mengelakkan haba panas dari zink memganggu anak ayam nanti.

satu reban yang bersaiz 4x4 kaki ini boleh memuatkan sehingga 25 ekor anak ayam dan dibiarkan sehingga berusia 3 bulan tanpa perlu dikeluarkan atau dikurangkan jumlah anak ayam. Selepas itu barulah kita pindahkan kereban pembesaran untuk menjadi ayam dewasa. Denagn cara ini peratusan anak ayam hidup dapat ditingkatkan serta penjagaan anak ayam ini lebih mudah.





Gambar seterusnya adalah persiapan teman untuk memenuhi tempahan dari kumpulan penternak dari perak. Mereka menternak secara berkumpulan dan memesan Incubator teman bersama sama untuk memudahkan penghantaran nanti. So teman dah siapkan dalam tempoh masa yang diberikan dan telah selamat dihantarpun. Harapan teman nanti, ternakan mereka semakin berjaya dan mampu menjana pendapatan dari ternakan ini.



Gambar bawah pula adalah Incubator transperent atau jernih bagi memudahkan pembelajaran dan penerangan dilakukan. Anda melihat terus anak ayam menetas serta keadaan sebenar dalam incubator. Anda juga mudah memahami sistem dan pendawaian elektrik yang ada dalam sesebuah incubator. Gambar disebalahnya pula adalah incubator teman yang diperbuat dari kayu dahulu. Kalau dulu masa yang diperlukan untuk menyiapkan satu incubator adalah 2 hari, namun dengan cara baru dan design baru ini Insyallah dapat teman siapkan dalam masa 2 jam sahaja. Kekadang teman siapkan sambil bersembang dengan tuan punya incubator yang datang kerumah secara mengejut. So sbb taknak hampakan atau menyusahkan pembeli, teman siapkan masa itu jugak sambil diperhatikan pembeli incubator teman ini. Kekadang sampai tak berkelip asyik sangat melihat teman menebuk sana sini untuk mesin ini. Banyak betul senangnya dan lebih memudahkan diri teman.

So gamabr ini hanya tinggal kenangan dan mungkin menjadi bukti yang kesungguhan dan kepercayaan kepada diri mampu membina salsiah dan ilmu dalam diri.


Bawah pula adalah gambar masalah yang akan anda hadapi apabila membesarkan anak ayam dalam kurungan. Seperti yang kita tahu, anak ayam perlu dibesarkan dalam reban asuhan sehingga mencecah 3 bulan(tempoh jagaan ibu untuk cara tradisional) dan mula dilepaskan dalam reban pembesaran. Jika kita mengurungkan sebegini, banyak kelebihan memihak kepada kita seperti masalah penyakit dapat diatasi, anak dikawal dari cuaca, kurang gangguan dari pemangsa dan sebagainya. Namun untuk sesuatu reban asuhan, ada masalah yang akan kita hadapi seperti gejala ayam mematuk ayam lain dan memakan daging kawan sendiri. Perkara kanibalisma ini bukan hanya bersifat pembuli dimana ayam bersaiz besar mematuk ayam kecil tapi ia juga melibatkan sebaliknya, pokoknya kalau ada yang berjaya dicederakan, maka yg lain akan bergotong royong sehingga ayam ini akan tinggal rangka sahaja kalau lewat diasingkan. Tempoh serangan kekadang hanya memakan masa 2 jam sahaja. So pekara ini agak merungsingkan teman sehingga teman mendapatkan caranya.

Seperti posting sebelum ini, ia berkaitan dengan kekurangan sumber protien dalam makanan anak ayam dan kecenderungan ayam itu sendiri untuk memakan daging kerana sifat omvivor(makan tumbuhan dan daging) ayam itu sendiri. Dan bila kita mengurung ayam dengan kepadatan yang tinggi, perkara ini akan terjadi. Dari kajian demi kajian, dapat teman pastikan jumlah anak ayam yang sesuai untuk satu reban asuhan seperti yg teman buat adalah sebanyak 20-25 ekor sahaja bagi saiz 4x4 kaki. dan anak ayam ini dibiarkan sehingga mencecah usia 3-4 bulan dalam bekas ini tanpa perlu mengurangkan atau mengasingkan kedalam bekas lain. So kalau nak buat besar, jumlah anak ayam boleh ditambah. So standar untuk ayam kampung asli (bukan kacuk ya) adalah seperti yang teman kata diatas. Kelausan ini adalah 2 kalai ganda lebih besar dari yang diperlukan oleh ayam kacuk atau ayam pedaging. huh, ilmu lagi ni kan?

Bahagian yang biasa diserang adalah bahagian atas badan terutama bahagian kepak dan dipatut sehingga nampak tulang kepaknya, kemudian adalah bahagian belakang ayam dibahagian pangkal ekornya. Ayam akan dipatuk bertalu2 sehingga terkoyak dan hilang isinya dan jika dibiarkan akan mengerudi perut ayam sehingga kososng bahagain dalam perut ayam tersebut.. Sungguh mengerikan..



gambar teraakhir ini adalah gambar jualan itik teman yang penghabisan kepada seorang pembeli yang melawat reban teman. So sekarang haya tinggal seekor sahaja itik yang teman simpan untuk teman potong pada hujung minggu ini. Lama dah tak makan rendang itik hehehe..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram