Pages

Keputusan kajian Terbaru



Salam ,
Sebelum ini teman ada menguji keberkesanan konsep yang selalu teman ceritakan. Yelah kalau kita gagal membesarkan anak ayam dengan baik, tak mustahil jumlah anak ayam yang banyak pada mulanya akan tinggal separuh kerana mati semasa membesar. Banyak masalah yang akan kita hadapi sekiranya silap cara. Sebelum ini teman hanya berjaya membesarkan 70% anak ayam yang dikeluarkan dari incubator. Apa yang menyedihkan anak ayam ini mati ketika minggu pertama teman pindahkan kereban pembesaran. Biasanya teman menempatkan anak ayam ini didalam rebat atas didalam reban pembesaran induk itu sendiri apabila usia mencecah sebulan setengah.

Masalah kematian yang biasa dilihat adalah gangguan pernafasan, berak kapur, gejala kanibal, mata bengkak serta gangguan sistem saraf. Namun apabila teman mengurung atau membesarkan anak ayam ini diluar reban dan ditempatkan dalam reban yang terkawawl sentiasa(anak ayam tak bebas bermain dipersekitaran reban) maka keputusan yang teman dapati sangat memberangsangkan. Antara perkara menarik yang boleh kita lihat adalah bulu anak ayam ini lengkap semuanya serta berkilat. Ini adalah tanda ayam kita sihat dan terjaga kebersihannya. kemudian dari segi berat dan agak berisi(bukan gemuk) dimana tenaga yang diperolehi dari makanan digunakan untuk membina daging. Ayam ini teman simpan didalam bekas ini sehingga berusia 3-4 bulan sebelum dilepaskan didalam reban pembesaran. Jumlah makanan yang diberikan berkurangan kepada 30% kerana ayam mudah 'kenyang' serta tidak memerluakn tenaga yang banyak dari makanan untuk merayap atau bermain. Tujuan kawalan ini bagi mengelakakan peluang kematian dari sebab penyakit dan sbb teknikal seperti pemangsa dan sebagainya.




Kita dapat lihat pada mata anak ayam ini bersinar dan bersih dari serangan nyamuk serta cacing dari tanah jika kita lepaskan didalam reban besar. Perbandingan dengan kumpulan yang sama yang diternak dengan cara berbeza menunjukkan keputusan yang sangat kontra. Dilihat peratusan perbezaan saiz ada yang mencapai 50%. Ayam lepas bebas nakpak kusam, tak terurus dan sudah 30% yang mati. Disamping juga perbezaan berat yang direkodkan cukup membanggakan.

Jika ada yang mengatakan rase simpati atau kesian melihat anak ayam ini terkurung sebegitu selama 3-4 bulan, maka anda tidak mementingkan perniagaan dimana tujuan kita menternak adalah untuk mendapat hasil timbangan dan keuntungan dari jualan, Jika ternakan asik mati atau cacat apabila sudah tiba masanya dijual, kerugian mula memihak kepada kita. So tak salah kalau kita buat dengan cara lebih sistematik dan membenarkan anak ayam ini membesar denagn sihat. Lagi pun dimalaysia sekarang ini belum ada lagi jualan ayam yang dibezakan dengan cara penternakan. Dan harga ayam free range dan ayam diternak secara moden adalah sama selagi konsep pamakanan serta pembesaran ayam tidak diganggu. Kita cuma memastikan peratusan anak ayam yang hidup sebelum dijual tinggi. Walau pun kita melaksanakan cara ini, anak ayam masih merasi hidup bebas dalam reban asuhan apabila mencecah usia 3-4 bulan dan keatas sehingga masa ayam dituai. Lagipun ayam ini kelihatan selesa dalam reban ini berikutan jumlah ayam yang diletakkan didalamnya tidak melebihi 20-25 ekor dalam satu2 masa.




Dalam teman sedang termenung dan melayari internet, teman terpikir tentang masalah setting bekas makanan yang kita gunakan didalm broder yang menempatkan anak baru menetas sihingga 1 bulan. Apa yang teman perhatikan bekas komersial tersebut selalunya tidak padan dengan saiz ayam kampung asli yang kita ternak berikutan saiz ayam kita yang kecil, Sering dilihat anak ayam ini akan lepak didalm bekas makanan tersebut dan boleh masuk dengan selambanya. Palang kayu yang diletakkan diatas bekas makanan tersebut sepatutnya menhalang ayam masuk kedalam bekas bagi mengelakkan pembuangan najis serta pembaziran makanan yang tumpah akibat dikais anak ayam. dan yang kelakarnya, anak ayam ini sering 'mandi tanah' dengan dedak yang kita sediakan dan yang paling teruk adalah anak ini tidur beramai2 dalam bekas makanan yang disediakan walaupun masih berisi dedak makanan.

Soo teman terpandang bekas balang kuih raya tehun lepas yang diperbuat dari plastik. Teman tebuk lubang dikeliling dan saiz lubang hanya besar sedikit dari kepala purata saiz anak ayam yang baru menetas. Dedak diisi didalamnya dan diberi kepada anak ayam. Dari pemerhatian teman, anak ayam mengambil masa antara 5-15 minit untuk menyedari wujudnya dedak didalam bekas ini dan cara nak memasukkan kepada untuk mematuk dedak. Dan keputusan amat menggalakan. Jumlah lubang yang ada mencukupi dan gejala berebut makanan tidak kelihatan langsung. Satu lagi idea yang baik untuk diguna pakai nanti sebelum anda mengsetting brooder anda. Dan bagi teman juga cari ini dapat menjimatkan duit dari segi kos bekas serta dari pembaziran makanan yang tumpah ketika ayam makan.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram