Pages

Bidang yang patut anda ceburi.

salam,

Bila semua penternak sibuk menternak ayam kampung ini, kita dapat lihat berlakunya ketidak seimbangan antara bekalan benih dan permintaan. Semua penternak mengeluh dengan bekalan ayam kampung baik kacuk atau ori yang ada dipasaran sekarang. Dan persoalan teman kenapa tiada yang mahu menjadi penternak penghasil anak ayam untuk jualan.

Sebenarnya tak susah dan boleh teman katakan penjualan anak ayam lebih cepat dan menguntungkan sekiranya anda tahu caranya. Sekarang, kalau anda ada wang antara RM 5,000 sehingga RM 10,000 tak salah sekiranya anda merebut peluang terhidang ini. jika berminat jumpa saya dan kita akan bincang cara kita nak laksanakanya. Jika anda ada masalah tentang tanah atau cara nak melakukannya, Jumpa saya dan kita boleh selesaikan. Mungkin anda boleh menggunakan tempat saya yang masih banyak kosong dan ada 2 bilik tersedia dalam rumah saya yang boleh digunakan sebagai tempat penghasilan anak ayam.

So apa yang anda perlukan untuk melakukan projek ini dan berapakah keuntungan yang anda perolehi. saya akan menjelaskan secara umum sahaja dalam post saya kali ini. Untuk mendapatkan benih, anda perlu beberapa perkara seperti dibawah:

1. Anda perlu satu bilik atau teduhan dalam banggunan untuk menempatkan Incubator.
2. Anda perlu satu ruang terkawal untuk menempatkan brooder sementara sebelum dijual kepada pembeli
3. anda perlu reban induk untuk mendapatkan telur.
4.anda perlukan Incubator yang bersesuaian dengan jumlah telur yang dihasilkan.

so Untuk bangunan atau bilik, anda boleh menggunakan apa yang saya ada sekarang dan brooder juga boleh ditempatkan didalam bilik sebelahnya. Apa yang diperluakan dalam bilik ini adalah perlindungan dari cuaca dan suhu yang sesuai disamping pengudaraan yang cukup.

untuk incubator pula, kita boleh menempah dari saudara Bedin yang boleh menghasilkan incubator yang automatik atau boleh menempah yang separuh auto kerana saya ada sepanjang masa untuk mengendalikanya. proses saringan telur dan candling pun mudah nak dilakukan.

untuk brodeer, perlu dibuat kemas, suhu stabil dan lebih bersih. Teman ada kosep brooder yang terbaik dan sangat mudah untuk dibuat.

untuk reban induk, kita tidak perlukan reban yang mahal atau canggih sangat. Ada beberapa cara yang boleh dilakukan seperti:

1. menggunakan reban jenis bateri cage atau reban batery yang memuatkan 5-6 ekor induk dan telur akan jatuh ke tray pengutip dibawah. Cara ini menjimatkan ruang dan memudahkan kendalian. Namun agak mahal sedikit.

2. menggunakan reban flock kecil yang berbentuk 'A' dan memuatkan 10-11 ekor induk. cara ini kurang kosnya dan sederhana besar ruangnya. Dibelakang reban ada tempat bertelur dan kita hanya perlu menyeluk dari luar untuk mengutip telur seharian.

So langkah pertama setelah semua persiapan dilakukan, kita perlu mencari baka dari penternak yang ada. Kita juga boleh mengikat janji dengan mereka untuk membeli telur dari mereka dan memasukkan mereka dalam 'list Utama' pembeli benih akan datang. Dengan jumlah iduk yang mencukupi, bilangan anak ayam dapat ditingkatkan.

jumlah perbelanjaan yang digunakan.

1. RM 2000 untuk incubator 500 biji automatik
2. RM 500 untuk 5 biji incubator manual sebagai backup. kapasiti dalam 800 biji hingga 1000 biji.
3. RM 5000 untuk induk dan calon induk(betina usia 4-6 bulan) dan makanan selama 6 bulan
4. RM 2500 untuk brooder dan reban induk.

Dengan 10,000 yang dilaburkan, kita mempunyai

-300 induk betina yang akan menghasilkan sejumlah 100 biji setahun (anggaran min seekor)

-untuk 6 bulan sebanyak 50 biji. 50 biji dikali dengan 300 induk: bersamaan 300x50: 15,000 biji

-dengan peratusan min 70% berbenih dan menetas: jumlah anak ayam dikeluarkan adalah : 70%x 15,000 biji : 10,500 ekor.

-dan jualan bagi anak ayam seekor adalah RM 2.50 seekor dan dikali dengan 10,500 ekor :
RM 26,250 untuk 6 bulan.

dan sekiranya di tolak dengan kemungkinan masalah dan mati jumlah pusingan mungkin mencapai RM 20,000 untuk 6 bulan dan pusingan seterusnya.

Anda hanya perlu berjumpa dengan saya untuk keterangan lanjut atau anda boleh berbincang dengan rakan anda untuk melakukan projek ini. Jika anda mahu 'bersama saya' tanah untuk melakukanya sudah tersedia, bilik juga telah tersedia, kepakaran penggunaan incubator sudah ada, penjagaan dari penyakit dan pembesaran saya ada pengalaman serta untuk marketing boleh dilakukan secara pukal melalui blog dan pasaran luar. Kita perlu melakukan ikatan perjanjian yang sah serta persefahaman yang jitu. Anda kelebihan kerana tidak perlu mengupah pekerja untuk menguruskan semua ini. Yang penting adalah pelaburan dan strategi pemasaran yang dilakuakan. Untuk yang berminat boleh mengubungi saya dan kita boleh berbincang lagi.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram