Pages

Yoo penternak sekalian..

Teman duk termenung2 pikirkan berapa jumlah ternakan yang sesuai untuk pendapatan minimum seseorang penternak ayam kampung sebulan. Dan dalam teman buat kiraan itu. teman terpikir tentang perkara ini..

Sepanjang 2-3 bulan ini tak kurang 15 panggilan teman terima menanyakan stock ayam dan anak ayam. tak kurang juga yang menanyakan telur untuk dieramkan. Mungkin incubator dorang banyak kosong kot. Yes antara cara lain untuk anda kumpul benih anak ayam adalah membeli telur dari penternak kecilan yang lain. Biasanya dorang ada banyak telur ayam kampung ini dan selamberje nak jual sbb tak berapa konfident nak bagi ibu mengeram tak pun sbb telur kat reban banyak sangat.

Namun apa yang teman nampak la buat masa ini, sekiranya satu daerah mampu keluarkan ayam matang dengan jumlah 500 ekor sekali pun setiap bulan, teman rase ayam2 tu tak sempat sampai kepasar. Kalau tuan punya ayam ada blog atau rajin melayari internet saya pasti berteku iklan yang mencari ayam ini. Tak kurang juga kalau kit ada blog sendiri yang boleh meletakkan gambar anak ayam tersebut dari kecil sehingga dewasa. Teman rase sampai jualan bulan ke 6 pun tuan punya ayam tak yah pi pasar kalau dia iklankan dalam internet.

tetapi masalah utama sekarang, belum ada yang berani buat sedemikian kerana ternakan yang ada diladang tak sampai 500 ekor pun. Kalau dijual semua apa lagi yang tinggal untuk diternak .. betul tak.. so rebutlah peluang ini..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram