Pages

Jagung Oh Jagung

Salam,

post teman kali ini adalah berkisar tentang tabiat teman dahulu dan ada beberapa penternak lain agaknya. Kita selalu suka memberi jagung pada ternakan kita kerana dianggap murah dari makanan komersial yang lain. Sedangkan ayam masalah akan kita hadapi sekiranya kita tidak menjaga permakanan ayam ini. Teman pandai lah bercakap tetapi teman sendiri paham kesukaran kita dalam menentukan sejauh mana kecekapan kita dalam soal pemakanan.

Namun apa yag teman perjuangkan disini adalah untuk memperbaiki diri teman sendiri dari masa ke semasa dan disamping itu dapat disampaikan maklumat ini kepada semua pengunjung blog teman. Kalau teman ini bersifat kedekut mungkin semua pengatahuan ini akan teman simpan sendiri dalam memory teman. Tetapi bagi teman yang terbaik adalah peningkatan ilmu kita dalam penternakan ini. Dengan mengajar, kita akan lebih memahai apa yang kita pelajari "petikan dari pensyarah Universiti teman dulu yang berkata cara belajar yang terbaik adalah dengan mengajar". Oleh itu budaya suka sorok ilmu kerana takut nanti dipijak kembali perlu dikikis dari kita terutama orang melayu.

Yes, ada yang nasihatkan teman supaya jgn dedahkan semua kerana ini semua adalah rahsia perniagaan. Teman kata, macam mana pula ini semua dikatakan rahsia perniagaan. Antara hujah balas yg rakan teman nie bagitau dan debatkan:

1. cara menternak yg betul perlu disimpan sedikit supaya nanti waktu kelas boleh diajar:
Jawapan teman: ajar dalam blog dengan ajar life dengan praktikal tersangat lah jauh pemahamannya.. Kalau tak caya leh tanya mereka yang dah pegi kelas teman.

2. Jgn cerita cara nak buat incubator, nanti org tiru.
Jawapan teman: matlamat teman skang nie adalah nak pastikan semua org kat malaysia yg menternak ada incubator supaya nanti bekalan anak ayam lebih mudah nak didapati, cara nak buat incubator ini adalah subjektif, bukan semua org tahu bertukang dan benda elektrik.

3.Kalau ko asik bagi benda free dan subsidi bila ko nak buat duit?
jawapan teman: dari mula teman mulakan perniagaan ini, tujuan paling besar teman adalah untuk menjual daging ayam dan memastikan jualan ayam berterusan setiap bulan. Bukan niat teman untuk membuat duit dari sampingan yang lain sebagai sumber utama. Kalau betul itu yg teman carik tentunya teman dah design incubator "meletop" yg harga lebih seribu macam Abg bedin tu. Teman percaya teman boleh buat. Tapi bukan kesitu tujuan teman.. Abis kalau semua kita nak rembat apa lagi yg tinggal untuk org lain..

Huh dah jauh melalut teman nie. Balik kepada jagung tadi, kalau kita perhatikan jumlah protien yang diperlukan untuk anak ayam membesar adalah antara 25-30% dan untuk ayam hampir matang hingga dewasa pula antara 15-25%. Jumlah ini perlu diambil oleh seekor ayam untuk permakanan harian ayam. Jika sumber ini tidak mencukupi, banyak gejala nutrisi tak seimbang akan berlaku. Jumlah protien untuk jagung adalah hanya 9% dari jumalah berat keseluruhan jagung tersebut. Jumlah ini hanya separuh dari keperluan seekor ayam. Jadi sekiranya kita mengurung ayam ini dan hanya memberi makanan jagung, masalah ayam sakit akan timbul.

So makanan apa yag perlu diberi kepada ayam ni, Kalau mereka yang dah mengikuti kelas teman, Insyallah dah dapat resipi makanan yang teman cipta untuk mereka masak direban mereka nanti. Ya, memang pada mulanya nampak macam leceh nak memasak, tetapi bila dikira jumlah perbelanjaan bulanan dan penolakan hasil jualan untuk keuntungan masa jual nanti, baru kita tahu kekuatannya. dengan hanya meluangkan 10 minit untuk memasak, kita dah menjimatkan hampir 70% kos makanan kita nanti. Itu belum lagi kita melaksanakan skill terhebat yang teman ajarkan dalam kelas. Lagi jimat kalau kita gabungkan makanan yg dimasak dengan satu lagi "teknik" yg teman ajar.

Dibawah adalah rujukan untuk tuan mengetahui kandunagn protien dalam makanan yg diberi:

Sumber                %PROTEIN, BY WT
ikan kering 76
hati yg dikeringkan 76
serbuk cacing 76
kacang soya kering 37
daging 28
ikan segar 28
kuaci 26.3
Ulat gandum 25
Kekancang 24.5
bijan 19.3
kacang soya direbus 17
gandum 16.6
hampas gandum 12.5
jagung 9.0
beras coklat 7.5

sekian terima kasih ;;

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram