16 August 2010

Perangkap Lalat kos Murah..

Salam,

Semua orang tahu yang kalau reban kita diserang lalat, banyak masalah akan melanda. Kita sendiri pun rimas kena hurung inikan pula penyakit yang akan melanda reban kita. Biasanya kalau reban kita sering sangat diserang dengan lalat setiap masa, itu adalah petanda yang reban kita kurang bersih dan diselenggara dengan baik. Namun kalau anda perasan, kadangkala ada bulan2 yang reban anda akan diserang dengan lalat. Bab kata orang lama, biasa lalat akan keluar dengan banyaknya apabila sampai bulan3,6 dan 9. ketiga bulan ini dikatakan musim lalat akan mengawan berkumpulan dan akan berhijrah disekiling sarangnya.

Biasanya kalau reban kita diserang dengan lalat, kita mungkin menggunakan perangkat lalat yang sedia ada dipasaran. Kadangkala kalau jumlahnya dah terlalu banyak, kos untuk membunuh atau memerangkap lalat ini turut membebankan. Baru2 nie teman ada cuba untuk menguji ciptaan teman yang terbaru. Nak kata ciptaan tak lah sangat sebab tah apa2 cuma satu rekaan yang lebih mesra alam. Teman rase mungkin anda semua boleh mencubanya dengan skala yang lebih besar atau membuatnya dengan lebih kemas lagi













 Dengan menggunakan satu botol air terpakai kita memotongnya kepada 2 bahagian.













 ni lah rupanya potongan 2 bekas tadi. Jgn buang manabahagian kerana kita nak guna semuanya.














 Bahagian yang ada muncung atau yg atas kita potong bawahnya. Potongan sebegini akan menjadi pintu masuk kepada lalat tadi untuk bekas umpan diatas. Ini adalah bahagian bawah bekas perangkap kita.













 Kemudian  gunakan paku yang dipanaskan atau menggunakan set pateri untuk anda melubangkan bahagian atas bekas tadi yang mengecil. perlu diingat yang saiz lubang perlu lah lebih kecil dari saiz lalat kerana kita hanya nak membenarkan bau umpan kita keluar dari botol dan bukannya nak untuk benarkan lalat keluar masuk.

 kemudian kita masukkan potongan bawah botol atau bahagian yang kita tak buat apa2 tadi. telengkupkan sahaja diatas sehingga menjadi satu ruang untuk memerangkap lalat. Pastikan muncung botol tu tak mencecah bekas atas kerana moncong tu akan menjadi ruang masuk bagi lalat mencapai umpan yang kita letakkan. kiranya hanya satu lubang sahaja yang membenarkan lalat tu masuk iaitu melalui muncung tersebut dari bawah.













 inilah rupanya bekas yang telah kita buat. Dicealh bahagian dalam bekas atas tadi kita letakkan umpan seperti letur busuk ataupun kulit udang yang tealh kita kopek. Umpan mestilah yang mampu untuk menarik lalat untuk hinggap dan mengurungnya. Teman letakkan pelekat dipenyambung botol antara 2 bahagian ini kerana tak nak benda ini tercabut semasa jatuh bila dilanggar ayam atau kucing. Kalau anda mungkin lekat kan sedikit sahaja denagn pita agar mudah kita nak mencucinya nanti bila lalat mati dah penuh dalam tu.














 Letakkan alat ini ditengah reban atau dikawasan yang biasanya lalat suka menghurung. Kalau boleh buat sebanyak mungkin dan letakkan merata direban anda untuk memerangkap reban. anda juga boleh mengantung perangkap ini ditempat yang tinggi sekiranya anda mahu dan masih mampu berfungsi.
















 Inilah hasilnya dalam masa 10 minit sahaja sekiranya anda sedang diserang dengan lalat. Walaupun dengan menggunakan bahan terbuang dan kos yang paling sedikit, anda berjaya membuat perangkap lalat yang mudah dan berkesan.

Lalat akan mencari umpan kita kerana bau yang dikeluarakan cukup menarik perhatiannya. Dalam pencarian tersebut, lalat ini akan memasuki perangkap dari bawah sehingga kecurungnya. Lubang yang dibuat akan memancing lalat tersebut terus ke penhujung muncung botol dan menghurung umpan yang berada disisi dalam bekas tersebut.

Entah bagaimana setelah termasuk dalam perangkap ini lalat tidak akan berjaya keluar semula dari bekas ini kerana tertipu dengan bekas ini. Pada dasarnya ketelusan atau kejernihan botol ini membuatkan lalat ini akan terus mencuba keluar dari perangkap tanpa masuk semula kecurung kecil itu. Dalam usaha lalat ini untuk keluar, lalat ini akan mati dalam perangkap ini setelah berada semalaman terperangkap. Rahsia kejayaan perangkap ini adalah bekas ini yang lutsinar. Kalau anda buat dengan bekas yang gelap atau berwarna lain, biasanya lalat ini akan berjaya mencari jalan keluar kembali melalui lubang yang dimasuki.

Selamat mencuba..


















No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails