Pages

Minuman MILO minuman mewah?

salam,

Apakhabar semua pengunjung blog teman yang tak sebarapa ini. Raya dah nak menjelang tiba, sekejap sahaja teman rasa puasa tahun ini, mungkin banyak benda yang nak kena buat sehingga tak sedar masa berlalu begitu pantas. Kali ini hanyalah keluahan dari diri teman sendiri dan takde kaitan dengan ternakan. Cumi intipatinya sahaja yang ingin teman sampaikan disini.

Melihat tajuk diatas mungkin kita tak terpikir yang minuman MILO adalah minuman mewah dinegara kita. Kita boleh dengan senang2 meng"oder" minuman ini dikedai makan atau warung2. Ada juga yang kurang meminati minuman ini kerana beranggapan minuman ini hanya minuman budak2 yang sedang membesar. Jarang ada orang lama yg berminat nak minum minuman ini. Air ini mungkin bagi kita hanyalah minuman biasa yang tiada keistimewaannya dalam kehidupan harian.

Teringat dahulu semasa teman kerap sekali dikelilingi dengan warga Indonesia sama ada kawasan rumah atau ketika teman berniaga dahulu. Minuman yang paling mendapat perhatian terutama pasangan hangat bercinta adalah air milo ais dan fresh oren. Itu sahaja yang kerap teman hidangkan. Sampai tertanya mengapa orang yg dah dewasa tetap suka minum air ini sedangkan ianya kurang digemari golongan dewasa dinegara kita. Rupanya barulah teman tahu dek kerana kesusahan warga indonesia ditempat asil, pembelian minuman ini sudah dianggap mewah.

Seringkali teman lihat sahabat indon kita menghantar atau mengepos minuman ini balik kekampung. terpinga2 juga pada mulanya tetapi bila diberi penjelasan barulah teman paham, terasa insaf pula pada diri kita yang sering tidak bersyukur dengan nikmat yang kita rasai dinegara kita sendiri. Belum sampai sehingga gaji rakyat kita tak melebihi seratus sebulan dengan harga barangan yang lebih mahal dari sekarang. Apa agaknya cara kehidupan kita ketika itu. Patutlah ayam laga disana yang berharga beberapa ratus sahaja pun dijaga dan dibela macam menatang anak sendiri. Tuan belum mandi, anak belum makan tatapi ayam yang dihadapnya dahulu.

Bila bersembang dengan orang tua, kehidupan yang teman lihat sekarang dikawasan kebanyakkan dinegara jiran saling tak tumpah seperti kehidupan dinegara kita 40 tahun dahulu. Kalau dahulu jika ada sahaja pesta atau hari sukan peringkat besar2an, biasanya milo akan diberi percuma kepada kanak2. Orang tua kata ketika itu, pelbagai teknik digunakan untuk mengambail seberapa banyak yang boleh cawan air percuma tersebut untuk dibawa balik kepada keluarga. Terharu juga saya mendengar itu semua. Bila minum juga biasa dimunum sedikit2 untuk mengelakkan air cepat habis. Sungguh berharga dan istemewa air tersebut.

Kalau nak dirumuskan, bukan kerana air tersebut terlalu mahal atau dikategorikan minuman kelas atasan tetapi lebih kepada faktor ekonomi dan kekuatan kuasa beli penduduk disesebuah tempat. Kalau 40 tahun dahulu, berapa banyak sangat penduduk kita yang mendapat gaji lebih dari RM 500 sebulan, Banyak yang buat kerja kampung dan mencari hasil hutan untuk menjana pendapatan. Pokoknya ada berasa sahaja dah mencukupi, dah ada beras Insyallah semua ahli dalam keluarga tersebut akan cukup makan. Bab lauk tak pernah dirisaukan, banyak sumber sekitar yang boleh digunakan. Yang penting ada beras. Begitu suasana yang dapat kita lihat dinegara jiran kita sekarang.

Oleh itu bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang. Bersyukurlah dengan nikmat yang dah lama kita lupakan. Keperluan yang kita dapati sekarang mungkin hanya satu mimpi bagi saudara kita dinegara jiran. janganlah sombong dengan kebendaaan yang kita ada ataupun kuasa membeli yang kita mempu. Ingatlah semasa berbelanja untuk musim perayaan ini, jgnlah terlalu boros seperti telah dikuasi nafsu sedangkan ada mereka yang sedang menadah tangan meminta saki baki dari yang sudi memberi. Hargailah kemerdekaan yang kita nikmati dan bersyukurlah dengan kemakmuran yang sedang kita kecapi hasil perjuangan pemimpin kita terdahulu.

sekian, hanya nukilan sebelum berbuka puasa..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram