25 August 2010

Kelapa masam kelapa buruk untuk ternakan anda.

Salam,

Teman nak beritahu yang sebenarnya anda boleh mendapatkan bekalan makanan tambahan kepada ternakan ayam anda dengan memberikan ayam makan kelapa masam. Kelapa masam ini adalah kela[a yang direjct oleh penjual kelapa atau santan apabila membelah kelapa. Biasanya kelapa ini hanya akan dibuang begitu sahaja kerana beranggapan sudah tidak boleh digunakan lagi.

Pada mulanya teman ragu2 dengan penggunaan kelapa ini memandangkan status busuk yang kita beri kepada  kelapa masam ini. Namun sejauh manakan kelapa ini busuk saya pun tak leh nak cerita. Yang penting semasa kita berikan kepada ayam teman nampak ayam sangat berselera dan mematuknya tanpa henti. Sungguh berselera bagai itulah makanan kegemaranya walaupun kita telah hidangkan dengan nasik dan dedak yg dicampurkan dengan jagung.

Ada juga sumber ynag mengatakan kita tak bagus untuk memberi terlalu banyak kelapa kepada ternakan. Mungkin faktanya kandungan kolestrol yang ada pada kelapa kot, Teman tak dapat jawapannya buat masa ini tetapi apa yang teman nampak pengunakan hampas kelapa sangat terkenal dikalangan penternak kita untuk menjadi makanan tambahan atau makanan pembanyak disamping dedak yang dibeli. Berikutan harga hampas kelapa pun sekarang dah melambung dan menjadi rebutan ( ada tempat yg sampai bergaduh berebut hampas) maka tak hairanlah kelapa adalah satu sumber tambahan untuk ternakan kita.

Dari dulu lagi pada zaman tok nenek kita sering menjamu ayam mereka denagn hampas kelapa, kelapa masam dan tempurung kelapa yang masih ada berbaki isinya selepas diparut. Ayam semacam sangat mengemari snak yang kita berikan. dan kebetulan juga ditempat teman ada 3 kedai runcit yang menjual kelapa. alau diperhatikan setiap hari tak kurang dari 10 biji kelapa yang akan dibuang kerana sudah busuk. Dan tak kurang juga isi dalam (tah apa dipanggil.. kalau kelapa dah tua ada benda ni) yang dibuang. Teman mula memberi ternakan teman kelapa ini setiap hari sejak sebulan dahulu. Biasanya teman beri diantara waktu makan iaitu pada tengah hari. Yang pastinya sekejap sahaja tempurung ini akan menjadi licin. Kalau ada yang terbalik, pandai pula si ayam ini mengais kembali kelapa ini agar permukaan isinya keatas.

bagi teman kelapa masam ini adalah satu lagi cara kita nak menjimatkan makanan ternakan. Cukup mudah sebanarnya, hanya perlu kutip tempurung ini dan berikan sahaj terus kepada ayam. Tak payah kita nak parut atau nak pastikan isinya dah terkeluar. Mesti licin punya. Tempurung yang ada kita boleh kumpul atau gunakan untuk dijadikan bahan bakar jika kita sendiri memasak makan ayam kita. Satu penjimatan yg lebih baik kerana tempurung mempunyai kadar nyalaan api yang kuat walaupun tak tahan lama.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails