Pages

Ibu ayam sering gagal membesarkan anak ayam..

Salam,
 Tulisan teman kali ini adalah berkaitan dengan masalah yang sering dihadapi penternak sambilan atau penternak belakang rumah. Biasanya kita mengharapkan ibu ayam akan melakukan proses pengeraman dan mendidik anak2nya sehingga tempoh pembesaran 3 bulan. Dan adalah menjadi kebiasaan kalau kita perhatikan ikatan antara anak ayam dan ibunya kadang kala berlanjutan sehingga umur anak ayam itu mencecah 4-5 bulan. Ini kerarana proses perpisahaan tersebut belum benar2 berlaku.

Namun seperti mereka diluar sana yang pernah menternak ayam, jumlah peratusan anak ayam yang berjaya mencecah usia matang apabila dididik ibunya adalah sangat sedikit dan menghampakan. Ini kerana sedar atau tidak, pembesaran sekawan anak ayam ayam ini seolah2 sudah teriktn dgn peraturan semula jadi iaitu "pemilihan semula jadi"  untuk mencari siapa yang terbaik. Hujah yang ingin teman berikan adalah, kalau kita perhatikann sejumlah anak ayam yang dibawa turun ketanah oleh ibunya, hanya anak ayam yang betul2 cergas atau yang paling cepat membesar sahaja yang berjaya mengikuti ibunya dalam pembesaran.

Dari 10 ekor anak yam berusia 1 minggu, pemerhatian teman mendapati, anak ayam ini akan sentiasa berlumpa2 untuk menjadi terbaik dan sentiasa perlu berebut2 peluang. barang siapa yang lambat atau ketinggalan akan terus lapar atau sentiasa terkebelakang. Kalau dilihat dari segi perebutan makanan, anak ayam yang lebih besar atau lebih cergas akan sentiasa mendapat makanan yang lebih baik  yang lebih banyak. Manakala yang lemah akan mendapat yang sisa2 sahaja dan kadangkala terpaksa mencari makanan sendiri ketika si ibu sibuk melayan anak ayam yang berada lebih hampir dengannya.

Satu lagi perilaku yang dapat kita lihat adalah tindakan si ibu yang dilihat sering sekali bergerak dari satu tempat ke satu tempat mencari makanan. Memang tak pernah duduk diam sehinggalah hari nak gelap. kadang kala kita menjadi hairan juga mengapa dedak atau jagung yang ditaburkan langsung tak menarik perhatian si ibu ini. Mugkin juga siibu ini tahu yang jagung yang kita berikan tidak mempunyai protien yang mencukupi untuk pembesaran anak ayamnya. Anak ayam memerluakan protien yang lebih tinggi untuk memastiakan proses pembesaran yang lebih baik. Tugasan mencari makanan ini sering kali memaksa si ibu berjalan sepanjang masa dan sudah pasti ianya nampak membebankan si anak ayam terutama yang lebih lemah.

Terlalu banyak cara yang boleh menyebabkan anak ayam ini mati walaupun berada betul2 didepan si ibunya. Sebagai contoh kita anak ayam ini dengan mudah sekali mati apabila si ibu ayam cuba melangkah longkang atau dengan bahasa mudah terbang melepasi longkang seluas sekaki atau sedikit lebih besar. Jika ada anak ayam yang gagal melepasinya teman yakin yang ketika itu ada mangsa baru yang akan mati lemas. Kemudian semasa mahu minum. Kalau ada takungan di lopak atau satu bekas air, dek kerana airnya yang terlalu cetek atau terlalu dalam, biasanya anak ayam yang kurang berupaya akan mati lemas apabila tak dapat keluar dari bekas tersebut.

Tak usah kita bercerita tentang pemangsa atau serangan dari ayam yang lebih besar. Kita semua tahu yang itu adalah penyebab sahih yang akan menyebabkan lebih banyak anak ayam mati. Kita lihat sahaja kepada proses si ibu ayam ini mengajar anaknya tidor ditempat yang lebih tinggi. Kadangkala terkejut juga teman apabila kita melihat si ibu ayam mula gatal mahu mengajak anaknya tidor diatas para seawal usia anak ayam itu 1 bulan. Kalau kita perhatikan pasa usia ini anak ayam biasanya mampu membuat lompatan atau terbang rendah tidak melebihi 1 meter. Masalah yang berlaku adalah apabila sianak gagal mengikuti jejak ibunya untuk naik. Kalau dari 10 ekor itu ada 2 ekor yang gagal, maka teman yakin anak ayam tersebut akan mati kesejukan pada malamnya.

Pada teman masalah anak ayam yang mati ini lebih kepada pemilihan semula jadi bagi memastikan hanya yang benar2 terbaik dan layak sahaja akan terus hidup. Perkara ini kita sering lihat dengan lebih jelas jika kita merujuk kepada ayam hutan. Ayam hutan biasanya lebih liar dan mempunyai kit daya tahan hidup yang lebih tinggi dari ayam yang lain. Jumlah anak ayam yang mengikut ibuya jarang sekali melebihi 4 ekor dalam satu2 masa. Ini mungkin bagi mengelakkan menjadi tarikan pemangsa dan membahayakan siibu itu sendiri. Masalah anak ayam ini mati juga mungkin kerana biologi ayam itu sendiri yang tidak menyusukan anaknya. Tempoh pembesaran hanya diberikan percuma semasa anak ayam ini berada dalam telur iaitu ketika semunya masih terhidang buatnya. Setelah menetas sahaja dan mula turun dari tanah, hanya bekalan sementara 3 hari (yellow egg ration) dalam perutnya sahaja yang boleh dibuat bekal. Seterusnya perlulah anak ayam itu mula hidup berdikari. Kalau anak ayam ini menyusu sehingga menjadi usia 3 bulan, masalah anak ayam mati mungkin akan berkurangan seperti haiwan mamalia lain seperti kucing dan anjing.

Oleh itu, bagi memaksimumkan pengeluaran anak ayam yang mahu diternak sehingga dewasa, teman yakin campur tangan dari manusia adalah jalan terbaik. Cara macam mana kita mahu campur tangan adalah mengikut sejauh mana kita memahami tentang anak ayam ini. Sekiranya setelah adanya campur tangan ini, teman rasa jika anda dapati hanya 90 % dari anak ayam tersebut berjaya membesar, anda sudah dikira berjaya atau sudah memahami keperluan seekor anak ayam. Jangan kuatir jikalau kematian anak ayam kerap tinggi walaupun anda telah banyak berusaha dan menantangnya bagaikan minyak yang penuh. Pemilihan semulajadi tetap berlaku dengan ketetapanNya walaupun kita telah berusaha bersungguh2. Apa yang penting adalah jangan berhenti memikirkan cara yang lebih baik untuk memastikan anak ayam yang dibesarkan mempunyai peratusan hidup yang lebih tinggi sehingga akhirnya menjadi hidangan yang sangat2 diperluakn oleh manusia dimuka bumi ini sebagai sumber protien utama dunia..

Jika anda masih ingin juga melihat anak ayam ini dijaga oleh siibu, nasihat teman, tinggalkanlah sahaja sejumlah anak yam yang tidak melebihi 3 ekor untuk ibunya. Lagi sikit lagi baik. Ini kerana teaman rase, jika jika anak ayam yang dibawa siibu tak melebihi 3 ekor, biasanya peratusan berjaya besar adalah sangat tinggi. Kadang kala sehingga 100%.  sekian.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram