Pages

Pembersihan telur

Salam,

Untuk memberi komen kepada saudara kita dari anggerik farm, teman lebih suka berpegang kepada kepahaman teman sebelum ini mengenai aktiviti pembersihan telur sebelum dimasukkan kedalam incubator. Seperti yang semua orang tahu, telur mempunyai satu lapisan mambran diluarnya yang menyerupai lilin. Lilin ini dihasilkan secara semulajadi oleh ibu ayam untuk melindungi telur tersebut. sekirnaya ada berlaku geseran atau satu torehan, telur tersebut akan terdedah kepada jangkitan penyalit kerana lapisan lilin tersebut telah terdedah.

satu lagi maklumat penting, telur ayam sebenarnya bernasf atau dengan kata lain telur tersebut mempunyai liang2 udara yang membenarkan udara menembusi kulit telur. Kita akan dapati saiz atau ruangan poket udara dibahagain tumpul telur ayam akan membesar atau lebih luas dalam peringkat pembesaran embrio telur tersebut, Ini adalah buktinya yang sebenarnya telur ayam boleh ber"nafas".

Apa yang menjadi masalahnya sekarang adalah, ruang udara ini cukup luas untuk membenarkan molekul2 air melepasi kulit telur sehingga memasuki telur tersebut. apabila ada pencemaran dari air tersebut, biasanya tindak balas akan berlaku dan telur akan menjadi busuk atau dalam bahasa kita dah menjadi tembelang. Mungkin ada yang berpendapat mereka berjaya menetaskan telur yang telah dibasuh sebelum ini dengan jayanya. soalan yang ingin teman nyatakan adalah berapa peratus telur yang dibasuh tersebut menetas dari keseluruhan telur yg dibasuh?. Teman pernah melakukan beberapa ujikaji mengenai aktiviti pembasuhan telur sebelum ini. Dan result dari percubaan tersebut biasanya negetif dan menghampakan.

Kalau kita perhatikan vedio dari sumber internet terutama dari Youtube, kita akan dapati proses pembersihan iaitu pembasuhan telur ada dilakukan. Telur segar yang baru datang dari ladang akan dibersihan dengan satu sistem khas yang ada beberapa syaratnya. Pertama telur dibasuh dengan air bersuhu tepat 37.5 sepanjang masa. Telur disembur dengan air bersuhu ini selama beberapa saat dengan pancuran halus. Satu tindakan membersihankan telur secara fizikal dijalankan semasa telur disembur air. Kemudian telur tersebut dikeringkan dengan teknik hembusan angin yang juga bersuhu 37.5 darjah. Syarat yang paling ketat adalah kesemua proses ini dijalankan dibawah kurang dari 30 saat sahaja.

Telur ini perlu dibersihan kerana selalunya telur baru datang dari ladang berada dalam keadaan kotor. Kalau dipikirkan, mengapa semua proses tersebut dijalankan dalam suhu terkawal dan prosesnya sangat cepat. Mungkin kerana kita tak mahu telur tersebut terdedah lama sangat terhadap air dan mengelakkan air sempat masuk kedalam telur. So kalau kita mahu membasuhnya juga, mungkin kita perlu melakukan perkara yang sama dengan memastikan semua syarat yg diperlukan dipatuhi.

Telur yang telah terdedah atau telah dimasuki air biasanya mempunyai peratusan penetasa yag sangat rendah. Didalam pusat penetasan, biasanya incubator yang digunakan akan disanitasi dahulu sebelum telur dimasukan. Dan seterusnya selepas telur dimasukkan kedalam incubator, satu proses sanitasi menggunakan bahan kimia beruap akan dilakukan. Ini bagi memastikan telur yang dimasukkan benar2 bersih dari jangkitan bekteria. Sistem yang digunakan adalah denagn tidak sesekali membuka incubator tersebut sehingga ke saaat telur itu menetas. Ini bagi meminimakan kebarangkalian telur tersebut tergangu atau terdedah semasa pengeram. Oleh itu proses candling tidak akan dilakukan. Cuma candling akan dibuat semasa memasukkan telur tersebut ke setter iaitu masa menunggu telur tersebut menetas. Yang mana gagal, akan dibuang terlebih dahulu.

Namun untuk kita, pengguna incubator kecil buatan tangan ini, candling perlu dilakukan bagi memaksimakan ruang yang digunakan disamping mengurangkan kehampaan bila kita mendapati jumlah telur yang tak menetas tinggi nanti. Kalau yang menggunakan teknologi komputer di pusat penetasan pun hanya mempu untuk mendapat peratusan 70% menetas, inikan pula kita yang menggunakan incubatror budget murah lagi kurang teknologi.. Untuk komen dari saudara Angerik, proses tersebut mungkin boleh digunakan sekiranya kita hendak menjual atau menyimpan telur yang dikeluarkan. Untuk proses pengeraman teman rase dah tak sesuai.. apa2 pun mungkin anda boleh mencubanya dahulu dan mempercayai apa yang teman fikirkan.. sekian.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram