Pages

Keseronokan menternak induk ayam kampung asli..

Salam,

Kali ini teman hanya nak berceloteh tetang keseronokan menternak induk ayam untuk mendapatkan hasil dari keluaran yang dikeluarkan saban hari. Bagi "orang kampung" yang telah lama menternak ayam kampung asli ini, ternakan mereka sangat disayangi dan kebanyakkanya sudah diberi nama timangan masing2 yang tersendiri. Biasanya sijantanlah yg kerap mendapat perhatian kerana kokokan serta Gayanya yang tersendiri.

Bagi penternak kecilan, keperluan menetrnak induk adalah satu kemestian untuk mendapatkan kelangsungan benih ayam yang baru saban bulan. Sejauh mana pengeluran benih baru ini seakan2 menjadi petunjuk pendapatan akan datang setelah penjagaan membesarkannya dilakukan. Olrh itu sejumlah induk terpilih akan diternak selama beberapa tahun untuk mendapatkan benih berterusan. Reban biasanya dibina berdekatan dengan rumah kediaman agar mudah tuan punya ternakan menguruskanya dan memastikan ternakan mereka sentiasa berada dalam keadaan baik.

Sebenaranya menternak induk ini bolehlah teman katakan sudah menyerupai membela haiwan kesayangan atau pet dirumah. Kita menjaganya dan menyayanginya sebaik mungkin dengan memberi setiap keperluan yang diperlukan. perhatian diberikan sepenuhnya bagi mengelakkan serangan penyakit dan sebaginya. pengalaman teman selami ini bila bergaul dengan penternak samaada baru atau yang tealh lama, semestinya didalam reban tersebut akan ada ternakan yang paling disayangi atau yang paling rapat dengan tuan punya reban. Dan yang paling teman pasti, bagi mereka yang benar2 menyayangi ternakan mereka akan menjadi gelisah dan risau bila terpask berpisah sementara dengan ternakan mereka.

Tak silap jika teman katakan yang penternak tegar mampu "duduk" diraban berjam2 lamanya dan kadangkala masa yang dihabiskan hanya dengan melihat telatah ayam ini sahaja tanpa berbuat apa2. Kadangkala kalau kita perhatikan bagi mereka yang mempunyai 2 pekerjaan utama yang lain dan menganggap ayam adalah pekerjaaan sampingan, melebihkan masa lebih kepada pekerjaan sampingan ini. Ada sahaja masa terluang mesti direban yang dilepaknya. Just harapan teman janganlah periuk utama kita kita abaikan kerana kebanyakan smuber kewangan kita datangnya dari sumber utama ini.

Jika ternakan kita mula mengeluarkan telur, kitalah jugalah orang yang pertama yang akan gembira. Harapan kita adalah kesemua telur tersebut akan menetas dan anak2 ayam baru yang comel lagi gebu akan keluar. Dan bila penetasan berjaya kegembiraanya akan menjadi lebih lagi sekiranya berjaya membesarkannya menjadi gandaan jumlah ternakan yang ada diladang. Jika gagal menetas atau anak yang ada mati akibat pelbagai punca, kita mula suka menyalahkan diri sendiri kerana kurang ambil berat atau menjadi punca mengapa anak ayam itu mati. Sesuatu yang menyeronokkan melihat siibunya membawa anak ayam mencari makan dengan pelbagai bunyi yang dikeluarkan. Boleh leka dibuatnya.

Begitu juga kerinduan terhadap kokokan ayam terutamanya pada waktu pagi bagi menandakan hari sudah siang. Bagi sesetengah orang, kokokan ini mungkin satu gangguan tetapi bagi tuan punya atau pencinta ayam akan mendenagrnya sebagai satu irama yang mengasyikkan. hehehe bukannya teman terlalu tergilakan ayam cuma ianya mula menarik perhatian teman sejak teman kecil lagi.

Satu lagi ternakan yang paling menarik perhatian teman adalah menternak iti. Pengalaman yang diperolehi menternak hampir 50 ekor itik bermula dari usia itik tersebut beberapa hari sehingga mengawan dan bertelur sangat menyeronokkan. Penternak itik pasti bersetuju dengan pendapat teman terutama melihat ituk tersebut mengoyangkan ekornya semasa teruja atau ingin menyampaikan sesuatu. Waktu memberi makan juga seumpana terapi bagi sesetengah penternak bila melihat ternakan kita bersungguh2 memenuhi kantung makanannya. Risau pula kalau kalau ternakan kita tak cukup makan apabila berbuat bisang walaupun setelah dijamu. Kalau dah kenyang kita akan dapat melihat reaksi relex mood dimana semau ayam berada dalam keadaan tenang dan bersahaja. Aktiviti dikurangkan denagn perut penuh dengan makanan.

Bagi penternak yang "ber-asas-kan " menternak dari kecil denagn membeli anak dan menjualnya apabila cukup matang mungkin tidak pernah merasa keseronokkan ini. ada yang berpendapat menternak induk kurang efisian kerana perlu memberi makan kepada induk bertahun lamanya sedangkan jumlah anak yang dikeluarkan kurang terjamin atau kurang mampu untuk menampung kos penternakan. adalah lebih baik sekiranya kita terus mendapatkan bekalan anak ayam dari penjual daripada menghasikannya sendiri. terpulanglah cara mana yang lebih sesuai dengan anda.
Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

Unknown said...

mmg.........
betul sbetulnya pendapat cfuu tu..
tapi......
skng dalam keadaan gua nih.
boleh bayangkan kan kan..???
jiwa kacau pull
heheheheh
x sabar nak masukkan balik bekalan baru.........
kalau tak jiwa terusssssssss je kacau.
mana boleh tahhannnnnn.
heheheh

Instagram