Pages

Gambar2 update.




























nie gambar penjualan incubator terbaru untuk seorang pengusaha ternakan ayam kampung asli. melihat kepada tempahan beliau kita dapat melihat betapa prosuksi saudara kita ini telah meningkat. Tempahan beliau adalah khas kerana beluam meminta teman membuat tray semiauto dengan kapasiti bekas sebanyak 200 biji. Teman doakan beliau akan berjaya selepas ini.  


























































gambar ini pula adalah lawatan dari Kolej Pertanian Serdang yang lokasinya berhampiran dengan UPM tempat teman skolah dahulu. Lawatan daripada orang kuat kolej ini adalah untuk mendapatkan semua modul untuk penternakan. Modul ini akan digunakan semua untuk mengujudkan kursus penternakan ayam samada ayam daging, ayam kampung pedaging dan ayam kampung asli. Buat masa sekarang mereka masih lagi diperingkat percubaan dan mencari setting terbaik untuk melakukan. Terkejut teman bila rombingan datang dengan bas (otai). Banyak juga ornag kampung keluar tengok. selepas group nie balik je ramai org kampung yg tahu teman menternak mula mengurungi rumah untuk bertanya hal. Mungkin suatu hari nanti teman juga boleh memasuki kelas jika ada. Bukan apa, cuma nak menambah ilmu dah mendapatkan sijil.




















































































Gambar diatas adalah sedikit sebanyak gambar kelas penternakan yang teman adakan. Bayaran kelas sebanyak RM 100 digunakan untuk belanja makan dalam kelas yang mana yang pernah menghadiri kelas teman akan tahu yang dornag dijamu makan sepanjang masa. Duit itu juga digunakan untuk menyewa kerusi meja semasa kelas diadakan. Kelas teman diadakan didalam rumah teman sendiri yang dibelakangnya reban tema. Oleh itu pembelajaran adalah secara terus direban dengan memaksimumkan pembelajaran yang dijalankan. Gambar dibawahnya adalah akiviti peserta kelas teman yang sedang mecuba sendiri teknik candling semasa modul incubator sedang diajar. Insyallah dengan ilmu yang disampaikan peserta kelas mampu untuk memulakan ternakan dengan bekalan ilmu yang diperlukan termasuk pemakanan serta memasak dedak mereka.


































































Gambar ini pula adalah gambar terbaru yang berlaku direban teman iaitu pada malam 22 hb yang lepas. seperti biasa akhir2 ini teman lebih suka untuk menutup lampu reban dibahagian tengah bagi memudahkan ayam tidur dan kurang stress. Dan reban teman akan sunyi dan ayam dapat tidur dengan lebih baik kerana reban yang gelap. sebelum ini sedikit sahaja pergerakan akan membuat ayam berbuat bising kerana mata mereka masih lagi dapat menangkap imej kerana lampu yang terang.

Pada malam tersebut ayam membuat bising lagi padahal teman tak membuka lampu. Suluh punya suluh ternampak satu gulungan batik yang sedang buat projek. Panik punya pasal dan disebabkan teman nie penakut ular, teman hubungi 999 dan pasukan penyelamat datang dengan gagahnya. maka tertangkaplah batik sepanjang 11 kaki. Bayangkanlah ular ini meyusup lalu bawah papan lapis 8 kaki dan masih ada baki 2 kaki dibahagian ekor manakala ada sekakilagi di hadapan. Huh mengerikan sungguh, Ular ini kelihatan slim dan kurus walaupun badannya panjang. Ini mungkin sebab ular ini dah lama sangat berpuasa. Dengan tertangkapnya seekor ular ini maka kuranglah sekor pemangsa dalam reban teman. pasukan ini cepaty betul baut kerja sampai teman tak sempat nak amik gambar. Yang nampak hanya bahagian ekornya sahaja semasa dimasukkan dalam guni. Sekian..







jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram