Pages

PENUTUPAN reban sementara

Salam,

Untuk makluman saudara semua, wabak sampar dah mula melanda kawasan berhampiran reban teman. Yang terbaru adalah serangan terhadap reban saudara kita di dengkil dan yang semua orang tahu apa yang berlaku di reban opah. Bagi langkah berjaga2 berikutan abak ini sudah begitu hampir dengan reban teman, teman ingin menutup sebarang lawatan kereban teman buat masa ini terutama dalam bulan Ramadan.

Seperti yang semua tahu, serangan virus boleh merebak melalui udara dan yag paling kerap berlaku adalah jangkitan melalui pembawa kedua iaitu melalui manusia. Pelawat boleh membawa atau mengangkut pergi virus ini melalui pakaian ataupun kasut yang digunakan semasa berada direban. Elakan melakukan sebarang traksaksi ketika ini sekiranya anda terdengar serangan wabak ini dikawasan yang anda ingin pergi.

Walaupun anda yakin yang reban anda telah dilindungi dengan vaksin, teman kuatir vaksin yang anda gunakan tidak bertetapan dengan serangan yang berlaku. Contohnya kalau anda menggunakan vaksin new castle, mungkin serangan ini berkaitan dengna virus gumboro. Maka vaksin yang digunakan takkan membantu ternakan anda  melawan dengan seranagan ini. Begitu juga dengan tahap keberkesanan vaksin tersebut, Kadangkala kita terbeli vaksin yang telah rosak atau pernah terdedah kepada suhu yang salah sebelum ini. Sebagai contoh kita terdedah vaksin ini disuhu bilik melebihi tempoh yang dibenarkan.

Oleh itu, langkah pencegahan adalah yang lebih baik sisaat ini bagi mengelakkan reban kita turut juga diserang dengan mala pertaka.. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram