Pages

Diploma ternakan ayam kampung?

Salam,

Teman nak bercerita sedikit malam nie pasal mungkinkah suatu hari nanti akan ada satu bidang atau khurus yang ditawarkan dipusat pengajian mengenai Diploma penternakan ayam kampung? satu yang tak pernah pun teman terpikir sebelum ini. Tetapi tak salah kalau kita berharap nanti suatu ketika anak muda kita atau kita sekarang yang dah dewasa ini untuk berpeluang mengambil sijil diploma ini dengan jayanya dan menjadi penternak yang hebat serta moden.

Baru2 ini teman dilawati dengan kunjungan mengejut atau kunjungan yang begitu cepat dirancang oleh pensyarah atau orang2 kuat dari Kolej Pertanian Serdang yang berhampiran dengan MARDI dan UPM. kebetulan UPM adalah sekolah teman lama dahulu yang pasti akan mengimbau banyak sejarah dan kisah silam heheh. Tepat seperti masa yang dirancangkan, teman melihat sebuat bas singgah didepan rumah teman dengan semua hulubalang2 yang ada untuk melawat. Dalam lawatan dalam lingkungan 2 jam tersebut, wakil dari kolej tersebut begitu teruja untuk mengwujudkan satu kos khas untuk menternak ayam kampung ini. dan juga mereka mungkin memasukkan semua jeni sternakan unggas termasuk dengan ayam daging dan ayam kampung pedaging atau kacuk. Huh...

Kalaulah benda2 ini betul2 terjadi, teman rasa teman sangat gembira kerana ketika itu penternakan ayam kampung asli yang diperlekehkan atau dipinggirkan kerana orang beranggapan yang ternakan ini hanya layak diternak oleh orang kampung sahaja telah diajar di institusi pengajaran yang ada. dan mungkin kepada mereka yang berminat, satau hub atau ruang untuk belajar denagn baik telah terbuka tanpa perlu ragu2 lagi dengan mutu pembelajarannya. Namun buat sekarang wakil tersebut sedang sibuk membina reban terlebih dahulu untuk memasuki fasa percubaan sebelum mendapat kata putus untuk mengwujudkan kos ini. HUH.. mintaklah ini semua menjadi kenyataan.

Apa yang akan berlaku sekiranya kos ini diwujudkan? bagi teman, denagn adanya pengikirafan yang diberikan, mata orang ramai akan lebih terbuka dan ternakan ayam akan semakin diminati sebagai satu lagi cabang perniagaan berasaskan pertanian yang boleh menjana pendapatan pengusahanya. Mungkin, selepas ini, pandangan orang ramai terhadap penternak akan berubah dan teknologi dan cara batu dalam menternak akan lebih maju. Kalau boleh kita kekalkan rase serta keaslian ternakan ini dengan tidak sesekali mengubah atau mengganggu keaslian seperti kematangan dan rase manisnya. Yang teman tak sabar nak lihat nanti adalah rekaan2 reban baru yang lebih mesra ayam kampung yang berbeza dengan ayam kampung kacuk dan kaedah penternakan serta pengurusan yang lebih baik. Dan teman juga berharap akan ada pihak yang sudi untuk mengeluarkan benih anak ayam kampung asli dengan jumlah yang banyak untuk dibeli penternak dan tidak lagi bergantung kepada bekalan sendiri atau penternak kecilan yang ada sekarang.

Esok akan teman masukkan gambar2 lawatan yang dilakukan dan menulis banyak lagi dalam blog teman. Disebabkan pembancian pun dah sampai kepenghujungnya, masa yang dapat teman luahkan akan lebih lagi. Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram