Pages

Teman paling syorkan... dan ramai yg telah setuju..

Salam,

Wah2, dah makin dekaty kita dengan hari lebaran, masa inilah sang suami agak pening kepala melihat telatah sang isteri yang duk pening kepala mempersiapkan rumah dan diri sempena hari lebaran. Kalau yang terlalu sibuk dnegan kerja dan tak kesempatan lagi menuntuk keperluan isteri untuk pi shopping, teman yakin dah banyak kali kedengaran rungutan siisteri kerana takut terlewat membuat persiapan. Ada juga sekarang nie yang telah siap sedia melakukan apa yang patut dek kerana gaji masing2 pun dah lama masuk.

Alhamdulilah, walaupun belum teman tunjukkan lagi contoh incubator, 2 tempahan telah teman terima untuk incubator auto tersebut. pembeli adalah dari 2 sahabat kita yang datang sendiri untuk melihat incubator tersebut dan terus membelinya tanpa banyak soal, padahal sudah anda incubator hasil keluaran teman sebelum ini. Terima kasih banyak. Sengaja sebenarnya teman tak tunjukkan gambar lagi kerana nak begi suprise sedikit serta nak mengelakkan peniru tegar diluar hehehe.. bukan nak kutuk tapi sedikit sakit hari masih berbaki dalam diri teman.. bagi ada prelunching dahulu incubator teman ini.

Tajuk teman kali ini adalah mengenai perkara yang sering teman bincangkan sebelum ini. Tak sangka pula ada yang menyangkal pada mulanya pendapat teman mengenai keperluan anak ayam ini diturunkan selewat mungkin ketanah. Dari cubaan dan kajian teman sebelum ini, teman memang telah dapaty merumuskan yang anak ayam yang dikeluarkan dari incubator atau anak ayam yang dirampas dari ibunya tak kiralah semasa umur baru 2-3 hari atau selepas sebulan, perlu diasingkan dan diletakkan diatas reban asuhan tingkat selewat mungkin sebelum kita menurunkan ketanah. Ini kerana anak ayam ini belum bersedia menempuh cabaran dan penyakit yang ada dipermukaan tanah.

Anak yatim ini biasanya tiada didikan dari ibunya mengenai perihal kelangsungan hidup. Tiada yang akan mengajar mengenai bahagian mana yang elok dan bahagian mana yang bermasalah. Oleh itu, adalah menjadi kewajiban kita menjadi keluarga angkat dengan memastikan anak ayam ini sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan selamat.

Pemerhatian teman, kebiasannya jika kita mengurung anak ayam ini sehingga usia melebihi 3 bulan, anak ayam mempunyai peratusan hidup yang lebih baik. Dalam reban ini, anak ayam dilindungi dari kesejukan tanah dan kesejukan cuaca malam. Anak ayam juga dihalang dari memakan najisnya secara sengaja atau tidak sengaja. Kalau cara tak sengaja adalah ketika najis terkumpul dan kebetulan dedak yang kita berikan terjatuh atas najis tersebut. anak ayam terpatuk sekali dedak dengan najis yang terkumpul. Kadang kala si anak ayam ada kecenderungan memakan najisnya sendiri kerana tak tahu sama ada ianya makanan ke atau bukan. Pemakanan najis ini sebenarnya sangat merbahaya kepada ayam terutama penyakit yang berkaitan dengan saluran pencernaan.

Sebab lain adalah kita mahu memastikan segala bahaya yang mampu membunuh anak ayam dapat dielakkan. Kita semua tahu yanga anak ayam ini sering menjadi mangsa patukan yang lebih otai dengan tanpa sebab. Kita juga tahu anak ayam ini sering menjadi tumpuan utama pemangsa terutama kucing dengan biawak. Sejauh mana sangat si anak ayam ini mampu mempertahankan diri. Dan banyak lagi sebab yang kuat mengapa kita perlu mengurung anak ayam sehingga usia sekurang2nya berusia 3 bulan.

Kalau anda ingin menyangkal info ini, teman rasa elok juga kerana dengan mencubanya sendiri dan mendapat reslut, barulah anda akan memahami sepenuhnya apa yang dikatakan. Kalau anda sekarang anda banyak anak ayam atai bakal meyambut anak ayam dalam masa terdekat ini, pastikan anda sudah menyediakan diri anda dengan reban asuhan untuk anak ayam ini yang bersesuaian dengan bilangan anak. pastikan anda tidak menempatkan anak ayam melebihi 50 ekor dalam satu reban tak kira berapa besar reban asuahan yang anda bina. Ini kerana kita menternak ayam kampung asli yang sangat kuat sifat keadikberadikan atau sangat kuat berkumpulan.

Jika kita masukkan dengan jumlah yang lebih, biasanya gejala buli, mematuk sesama sendiri dan sebagainya akan berlaku. Kalau anda dapati masih banyak juga benda2 seperti ini berlaku walaupun anda dan mengurungkan mengikut yang sepatutnya, anda boleh mengurangkanya lagi jumlah anak ayam tersebut..
Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram