Pages

Cara membina Incubator Anda sendiri




Incubator...(*perlu diingatkan pemilik blog tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang masalah yg anda hadapi dengan menggunakan maklumat didalam blog ini)

Asalamualikum, aku tgk sekarang nie kesedaran n penggunaan incubator makin bertambah baik dan seakan satu alat bantuan untuk menjmin kejayaan seseorang penternak unggas. terdapat pelbagai variasi incubator yg dijual di pasaran tempatan dan luar negara. Mungkin 5 tahun dahulu haya 5% penternak yg mengetahui incubator ini. Namun pelbagai cara tradisioanal dilakukan untuk membantu menetaskan anak ayam sekiranya ibu tidak dapat meneruskan proses pengeraman seperti menyimpan didalm beras, guni bawang, dibawah peti sejuk dan sebagainya.. Namun dengan kelebihan internet, maklumat dapat dicari dan pelbagai idea dapat diluahkan dan dikongsi bersama. terdapat 2 variasi yg agak menonjol dari varisai yang ada iaitu dengan kongsep still air dan force air. Namun kesemua konsep ini tetap menggunakan eleman pemanasan untuk menetaskan telur ayam. Dalam kita sedang belajar penggunaan incubator ini tanpa kita sedar yg penggunaan incubator telah lama digunakan di negara beriklim sejuk bagi memastikan peratusan bekalan anak ayam dapat ditingkatkan.. dibawah disenaraikan barangan yang perlu ada dalam sesebuah incubator:
1. kotak atau perumah yang boleh menebat haba
2. sumber haba
3. sumber kelembapan
4. termostat
5. termometer
6. penampung telur
7. lubang keluar masuk udara untuk pengudaraan

1. perumah
jika anda ingin membina perumah sendiri anda boleh memilih saiz dan rekabentuk melalui jumlah telur yg anda ingin eramkan. Anda boleh membinanya dari saiz sekecil 20 biji asehingga ke 2ooo biji. Meterial untuk pembinaan perlulah dari jenis yg tebat haba untuk mengelekkan haba hilang atau meresap ke persekitaran luar. Anda boleh memilih dari kotak polystin hingga ke bekas plastik tebal asalkan ianya boleh menebat haba.. namun meterial yang paling digemari adalah kotak yg diperbuat dari kayu..
2. sumber haba
anda boleh memilih sumber haba dari pelbagai barangan yg terdapat dikedai elektrik anda. bahan yg paling mudah adalah sumber dari mentol pelbagai watt. namun ada juga yg menggunakan elektrik coil seperti yg digunakan di dapur elektrik. Di negara maju mereka cenderung untuk menggunakan heating pad yg hanya perlu disambung pada bekalan elektrik. cara ini lebih selamat dan sangat efisian. Namun harganya lebih mahal dari kebiasaan yg kita guna. Ada juga mengunakan haba dari angin panas seperti yg digunakan dalam perindustrian. Heat blower ini cukar diperolehi namun bagus untuk penggunaan incubator skala besar.
3. sumber kelembapan
Bagi negara kita yg kadar kelembapan antara 40 hingga 70, faktor kelambapan bukan perkara kritikal seperti yg dialami oleh negara sejuk atau kering. ini kerana kita berada di kawasan beriklim kalatulistiwa(betul ke aku eja nie) dimana kelembapan kita agak tinggi. Namun kita perlu juga menjaga kadar kelembapan kerana incubator kita tertutup dan mudah kering. Kebiasaannya kita akan meletakkan air dalam bekas dibahagian bawah incubator.
4. Termostat adalah alat yg digunakan untuk memastikan suhu didalam incubator sentiasa berada dalam skala yg kita mahukan. Ianya berfungsi dengan menutup atau membuka sambungan kepada mentol untuk menambah atau mengurangkan suhu didalam incubator kita. Terdapat pelbagai jenis yg terdapat dipasaran mengikut kemampuan kita.
5. termometer. ianya digunakan sebagai alat tentu ukur bagi memeriksa keadaan suhu dan kelembapan didalam incubator kita. perlu diingatkan kejayaan sesebuat incubator bergantung kepada suhu dan kelembapan yg seharusnya kita periksa setiap hari. Sedikit perubahan akan menjejaskan telur yg dieram.
6. Penampung telur(egg tray) boleh direka mengikut kesesuaian atau kesenangakn kita. design paling banyak digunakan adalah pelanta berjaring besi atau plastik yg berongga untuk memastikan udara atau suhu dapat menyelubungi telur tersebut. terdapat juga yg menggunakan satu bekas khas yg menampung telur secara individu.
7. lubang pengudaraan. lubang ini dibuat untuk memastikan udara segar baru dapat masuk dan ditukarkan dengan udara lama. pengudaran juga penting dalam kejayaan penetasan. namun jumlah dan saiz lubang perlu diambil kira untuk memastikan haba tidak hilang didalam incubator dan proses pemanasan sentiasa dilaku menyebabkan penggunaan tenaga yg lebih.




jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram