Pages

Minat semakin bertambah,

Alhamdulilah,

Perjuangan teman dah nampak dah hasilnya, kalau dulu orang pandang ternakan ayam kampung asli ini sesuatu ternakan kelas kedua malah ketiga. Ayam yang hanya layak diternak oleh orang kampung yang tak mampu nak beli ayam daging kat pasar. Ayam yang hanya mampu dimakan jika ada perayaan sahaja. Bila disebut ternakan ayam kampung dulu ada yang tergelak dan ada yang berkata penternakan ini hanya untuk loser sahaja.

Kalau tuan2 semua rajin melayari internet, tuan buat carian mengenai ayam, saya yakin jutaan maklumat dan cerita yang anda boleh terima. Dari ayam yang dimakan harian sehingga ayam yang berharga ratusan ribu ringgit. Dan peminat ayam ini ada di semua tempat didunia dari tempat sesejuk bersalji sehingga ketanag gersang. manusia dan ayam telah lama bergandingan mewarnai ayam ini. Tuan boleh bandingkan penggunaan ayam dalam kehidupan kita seharian sekarang. Kalau kita bertumpu kepada satu bidang ayam sahaja maka tiadalah berkembang pengetahuan kita mengenai ayam ini.

Ayam kampung ini sangat dikenali dengan rase dan bau yang sangat hebat. Sehinggakan dengan menceritakan kelazatan dagingnya, ramai yang dah meleleh air liur. dari hobby sehingga yang menternak secara serius. Dan yang paling penting ternakan ayam ini bukan lagi satu jenis perniagaan ikut-ikutan yang merugikan kita pada akhirnya. Ayam kampung asli sangat dianak tirikan sejak kehadiran ayam-ayam baru yang dikenali dengan ciri cepat untuk diternaknya. Dengan janjian pulangan lumayan dan masa penternakan yang pendek, maka penternakan ini berkembang dengan pesatnya. Tetapi dengan persaingan yang sangat sengit dan penternkan yang memerlukan kita bermain dengan jumlah maka banyak masalah mula timbul. So tak salah kalau kita memperkembangkan ternakan ayam ori ini semula supaya kita pula yang menang dalam pasaran pula.

Dan sekarang ini yang mula berminat dengan ayam kampung asli ini melibatkan orang kampung sehingga yang berbaju batik. Oleh itu kepada yang masih was2 dengan ternakan ini anda bolehlah melakukan kajian sedikit demi sedikit atau menternak 20 ekor untuk belajar ragan ayam ini. Harapan teman 5 tahun nanti, ayam kampung ini sudah mudah diperolehi dan dinikmati semua orang.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram