Pages

Pelik betul lah teman..

Salam,

Post teman sebelum ini boleh dikatakan bercerita mengenai ternakan ayam kampung asli. Semuanya dari a-z adalah mengenai ayam kampung asli. Sering kali pengunjung semua membaca hal ynag berkaitan dengan perbandingan ayam kampung asli dan kacuk.

Namun teman ada juga berdepat dengan beberapa pengusaha atau 'kawan' pengusaha yang mengatakan ayam kampung asli ni merugikan kerana terpaksa menternak selama 5-6 bulan sebelum dapat dijual. Sehinggakan beliau ada menulis didalam karyanya mengatakan ayam kampung kacuk is the best n ori out of service.

Memang teman akui untuk menternak ayam kampung kacuk lebih baik sekiranya nak dikira kepada jangka masa penternakan. Bayangkan lah kalau selepas 2-3 bulan kita dah dapat menjual ayam ini dengan harga RM 7-8 sekilo. bayangkanlah kalau kita ada bela 5000 ke 10000 ekor .pastu kita kalikan dengan 10k agak2 agak berapa jumlah yang kita akan dapat bagi setiap 3 bulan?

Jika itulah keadaan sebenarnya.. teman awal2 tahun dahulu dah mula dah menternak. Dengan modal teman pada masa itu (kiraan modal keseluruhan teman dah keluarkan) ada dalam RM 20k.. teman pasti teman dah boleh menternak hampir 3000 ekor ayam jenis ini. dan sekarang nie teman dah kaya raya agaknya.. hehehehe.. Bukan niat teman nak menyindir tetapi bukan minat teman untuk suka mengikut apa org buat secara membabi buta.. memang diikutkan diatas kertas kerja jumlah yang diperolehi amat besar. Namun diperingkat ladang lain pula ceritanya.

sebenarnya dengan harga jualan antara 6-8 ringgit sekilo(borong) kita hanya untung seperti dibawah:

harga anak: RM 1.80
harga dedak FCR 1:3 : RM 4.50
kasar: RM 6.30
kos tak termasuk kos lain seperti ubat, reban, pekerja, api dan lain2..
kalau jualan maksimum sekalipun kita jual

RM 8.00-RM 6.30: RM 1.70 sahaja sekilo dan RM 2.oo secara purata seekor..
kalau kita menternak dengan jumlah 500 ekor untuk 3 bulan (dah besar dah kalau 500 ekor nie) jumlah pendapatan kasar tak termasuk pekerja atau yg lain adalah RM 1000 ringgit sahaja.. bayangkanlah hasil titik peluh anda selama sebulan.. so nak untung lebih kenalah bela 5000 ekor.. dan nak bela 5000 ekor kena lak setting Reban untuk 5000 ekor.. berapa agaknya pelaburan untuk membuat reban tertutup untuk 5000 ekor ayam? dgn jumlah ayam direban sebanyak saujana mata memandang(5000 ekor) kita hanya mendapat RM 10000 sahaja? Lainlah kalau harga dipasaran sekarang lebih kurang RM 10 sekilo.. Bertambah parah kalau kita terpaksa menjual ayam pada harga RM 6.00 sahaja..

Kita boleh menternak ayam kacuk sekiranya tiada penternak MEGA yang menopoli pasaran seluruh pasar dimalaysia ni. Masalah penternak mega ini adalah mereka menjatuhkan harga ayam sehingga hampir menyamai harga ayam daging yang biasa. Yang paling bestnya ayam kampung ini juga diternak dengan setting dan penjagaan serupa sengan ayam kampung daging. Jgn suatu hari nanti ayam kampung ini serupa rasanya dengan ayam daging sudahlah..

So apa masalahnya dengan penternak mega ini? ada yang mengatakan yang pasaran ayam ini sangat luas dan sentiasa tak cukup untuk pengguna. Dan ada yang kata permintaannya sangat tinggi terutama semasa musim perayaan. Maka berpusu-pusu penternak ayam ini menjalankan usaha masing2. Namun apabila ayam dah mencecah usia 2 bulan, masing2 panik dan tak tau nak jual kat mana. Nak tolak kat pasar , semua peniaga kat pasar tak nak amik(pengalaman kawan teman sendiri) dan kalau ada yang nak amik pun dia akan minta harga RM 6.00 sekor!! bukan sekilo tau.. pastu kalau kita nak ikat kontrak dengan kedai makan.. sering kali kita gagal berikutan kebanyakan kedai tu dah ada yang sambar.. kalau ada pun kita akan dapat kedai yang hanya memerlukan 10-50 ekor sehari sahaja. Bayangkanlah kalau masa tu kita dah ada 3000 ekor dalam reban. Kalau kita dapat ikat janji dengan pihak kedai pulak.. biasanya mereka mahukan bekalan mengikut harian atau mingguan secara berterusan sedangkan kita mengeluarkan ayam secara pukal sekali gus bagi mengelakkan peningkatan kos makanan seharian. Lagi lama kita simpan ayam lagi tinggi kos makanannya. Nak disembelih dan disejuk bekukan kita perlu peti ais pula.

Kalau teman tak salah atau korang leh tgk sendiri.. iklan seakan terdesak atau merayu meminta tolong seperti 'kami sedia membekalkan ayam kampung dengan stock 3000 ekor. pengeluaran dalam kadar segera' atau 'bekalan ayam kampung untuk dijual.. harga boleh dirunding.. 'atau 3000 ekor ayam perlu dijual secepat mungkin.. harga boleh dirunding'. so tertanya2 juga teman kesudahan cerita penjualan mereka ini.. adakah mereka berjaya menjual atau mereka terpaksa menjual dengan harga rendah? kalau berlaku kerugian.. adakah mereka tetap mahu melakukannya lagi untuk pusingan seterusnya?

Dan mengapa teman pilih ayam kampung asli ini adalah kerana teman yakin dengan potensi senang jualnya dan kurangnya kerenah semasa menjaga ayam ini. Harga ayam kampung setakat ini boleh dikatogorikan sebagai agak lumayan dan anda boleh menjual 100-200 ekor ayam sehari kalau anda kepasar. kalau anda rajin anda boleh menghantar kepada beberapa pasar dengan berjanji denagn tokey ayam yg ada. Jualan mestilah hidup supaya pembeli boleh melihatnya sebelum menjual. Kemudian terpulanglah kepada pembeli untuk menyembelih dipasar atau dibawa pulang hidup2.

dari segi lain pula.. aspek penjualan atau kebolehjualan sepanjang tahun juga mempengaruhi teman. Maksudnya kita boleh terus menjual sepanjang tahun dan memaksimumkan jualan sekiranya sampai musim perayaan. Perhatikan trend harga ayam kampung asli ini setiap kali musim perayaan? kalau nak dirisaukan dgn tempoh masa ternakan yang panjang.. rancangan pengeluaran berperingkat dilakukan agar jualan dapat dilakukan pada setiap bulan. Menternak ayam ini juga cukup mudah dan terkenal dengan ketahanan penyakitnya serta boleh makan apa sahaja tanpa pantang seperti lebihan seisi rumah dan tumbuhan hijau. Semua ini memberi faktor semangat kepada teman untuk meneruskan cita2 untuk menjadi pengeluar daging ayam kampung asli di Malaysia..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram