Pages

Teman dah serik..salam,

Salam,

Teman dah malas dah nak menjawab e-mail dari mereka yang sungguh berpegang teguh dengan pegangan masing2 yang mempertahankan ayam kacuk ini. Bukannya teman nak kritik atau menjatuhkan pasaran ayam kampung kacuk ini, teman hanya memberi pendapat mengenai nasib penternak kecilan yang ada sekarang. Hujah teman hanya berkisar kepada keadaan sebenar yang terjadi kepada penternak ayam kacuk yang ada sekarang. Mungkin bukan semua yang menghadapi masalah harga dan pasaran ayam kampung kacuk ini.. ada juga yang berjaya disebabkan sikap karisma yang tinggi dalam diri mereka..

Teman cuma nak mengingatkan kepada yang baru berjinak2 menternak sahaja. teman takut mereka tak cukup kuat untuk berniaga perkara yang sangat kuat persaingannya.. dengan modal yang tak sampai 10 ribu, teman bimbang jumlah ternakan yang diternak masih ciput untuk bersaing kerana dalam biz ayam ini jumlah ayam adalah penentu kejayaan ..ini kerana keuntungan seekor ayam mula dikira menggunakan nilai puluh sen bukannya ringgit atau puluh ringgit. So teman risau kalau wang yang dilaburkan lebur begitu sahaja dan menternak tak dapat memasuki pusinagn ternakan yang seterusnya..

Lama sudah teman berjalan dan mencari maklumat mengenai kedua ayam ini antara kacuk n ori. Kalau dulu ayam kampung ori tak de yg berminat nak menternak secara besar.. teman juga pernah pegi ke reban ayam kacuk sederhana mega yang mengeluarkan 10 ribu ayam sebulan, dan setting untuk menternak juga tak kurang mahalnya.. so dengan budget ciput teman nie teman rasa untuk berasa selamat .. teman perlu ternakan yang lebih baik dari segi pasarannya..

kalau kita tahu caranya untuk memastikan jumlah yaam yang dikeluarkan setiap bulan mencapai 500 ekor.. kita sudah berada dalam landasan yang betul.. jgnlah kita beli anak ayam untuk satu bacth sahaja dan menternaknya untuk 6 bulan dan jual.. selepas itu kita beli lagi anak untuk jualan 6 bulan akan datang.. matilah kalau keuntungan yang diterima hanya 2 kali setahun..

so.. cukuplah teman nak bercerita tetang ayam kampung ori lagi.. selepas ini semua post teman berkisar mengenai ternakan ayam secara amnya dan bagaimana nak menternak ayam kampung secara baik..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram