Pages

Orang melayu paling banyak ditipu

Salam,

Kalau tuan membaca Metro bertarikh 10 hb 12 tuan mesti terbaca petikan laporan yang bertajuk seperti diatas. Seramai lebih dari 20 ribu orang melayu membuat aduan mengenai penipuan dan skandal yang didalangi oleh mereka yang tak bertanggungjawab. Bagi Mereka yang telah terjebak atau teranaya, teman harap anda semua bersabar dan mengambil pengajaran atas segala musibah yang berlaku.

Yang paling meyedihkan, skim yang dilakukan melibatkan hal hal pertanian seperti menternak lembu, menternak kambing dan sebagainya. Bagi teman, mereka yang berminat untuk menyertai ini adalah dari mereka yang berminat mengenai ternakan tetapi kengkangan hidup atau pekerjaan sekarang menyebabkan mereka tidak berani untuk menternak sendiri. Ada juga yang berharap agar suatu hari nanti setelah duit yang dilaburkan akan digunakan kembali untuk menternak lembu ini.

Sebenarnya kita tidak boleh memberi wang kepada sesiapa terutama bersifat deposit kepada mereka yang tidak diketahui asal usulnya. walau kita dijanjikan dengan segala bentuk keuntungan kelak, namun selagi kita 'bermain' dengan benda hidup, risiko tetap ada. Oleh itu tiada siapa pun didunia ini dapat memberi jumlah sebenar keuntungan yang bakal diperolehi diakhir fasa penternakan kita. Dan Tiada siapa pun yang boleh menentukan sejauh mana kelancaran sesebuah pelaburan yang dilakukan dapat memberi pulangan.

Kadang kala teman terkedu bila mereka yang terjabak adalah dari mereka yang cerdik pandai. Kadangkala yang terjebak ini sudah dikenali ramai serta menjadi idola kepada masyarakat. Sebenarnya teman tak salahkan mereka. Selagi kita digelar manusia yang menggunakan akal fikiran untuk membuat keputusan, kita masih lemah sekiranya terkena kepada mereka yang bijak memanupulasi orang lain. Bayangkanlah kalau mereka yang datang tu dah sememangnya mencari duit dengan menipu untuk hidup. Mereka mampu untuk berbohong dengan tanpa disedari oleh kita yang naif nie. Oleh itu, golongan berduit ini mudah sahaja ditipu dengan janji manis serta skim2 yang kekadang pelabur itu sendiri tak beberapa paham..

jgn risau sekiranya kita ketinggalan bas kerana semua orang dah melabur dan mendapat pulangan yang lumayan, dan jgn risau kalau kita tak merebut peluang 'keemasan' kalau ada yang tampil mengajak kita masuk itu dan ini. Kaji dahulu dari segi keburukan serta sejauh mana selamatnya. Kalau kita melabur dengan syarikat yang sah sekalipun, kita perlu tahu kemana perginya ang pelaburan kita tersebut, adakah digunakan untuk menjalankan perniagaan haram atau sumber yang tak dipercayai. Kalau salah pilih akhirnya kita termakan duit haram walaupun duit itu asalnya halal hasil titik peluh kita sendiri.

Oleh itu, tuan tuan sekalian, berhati2lah dalam berurusan dengan mereka yang lidah bercabang terutama yang melibatkan wang. Kalau betullah pelaburan mereka itu menguntungkan, teman pasti mereka tak akan menghebahkan kepada orang lain, mesti mereka akan buat bersendirian dan terus menebalkan poket mereka sendiri. Kenapa nak kongsikan keuntungan dengan orang lain terutama mereka yang tak dikenali langsung. Mesti itu semua ada udang disebalik batu kan?

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram