11 December 2009

Jualan Itik Serati Kampung,

Salam,

Setelah sekian lamanya menternak itik serati sebagai hobi, kini teman dah jual semuanya sekali. Dulu teman ternak itik ini kerana teman tak mampu melihat kecomelan anak itik ini terkedek2 dalam bekas jualan apek kat dengkil. Dengan kuningnya dan kegebuan itiknya, teman beli dalam 10 ekor. Dengan 10 ekor ini anak itik berkembang dan membiak dalam incubator. Disamping penambahan dari seorang penternak itik dikawasan teman, jumlah itik teman pernah mencecah 40 ekor.

Disebabkan teman mendapat info yang itik serati ini mampu memberi satu penyakit kepada ayam kita yang dinamakan egg drop sindrom, teman menjual semuanya termasuk 8 ekor yang baru berusia 2 bulan. Dan yang terbaru ini teman jualkan 7 ekor itik dewasa yang mencecah usia 6-7 bulan. Teman tinggalkan sekor untuk direndangkan minggu ini. dah lama tak merasa rendang itik masakan ibu teman.

Mr wong dari DQ farm beritahu teman yang itik ini mampu mengurangkan jumlah telur yang dikeluarkan oleh ayam kita. Sebelum ini teman dah terima makalumat ini tentang penangan itik ini tetapi teman tak nampak perbezaannya. Kemudian teman asingkan ternakan itik teman ini kerana risau perkara yang tak diinginkan berlaku. Dan kebelakangan ini teman dapati jumlah telur turun dengan mendadak. Bagi teman kalau ada masalah ini berlaku, teman kena cari punca apa masalah yang menyebabkan perkara ini berlaku.

Ada kemungkinan beberapa sebab yang menyebabkan telur teman semakin berkurang. Untuk mendapat kepastian tentang perkara ini, teman perlu membuat beberapa kajian serius. Ada beberapa punca yang teman kena pastikan:

1. teman dah ubah bekas telur supaya semuanya dudk sebaris dengan mata teman- kalau dulu teman buat bertingkat2 dan sekarang teman ubah kerana teman beranggapan lebih mudah teman mengutip telur untuk dieramkan menggunakan incubator. Kalau ini yang menyebabkan perkara ini berlaku, teman kena buat balik tingkatan yang teman buat dahulu.

2. pemakanan teman. Kalau dulu teman memberi makan seawal pukul 7 pagi dan memberi makanan tambahan pada belah petang. Oleh itu ayam akan sentiasa bertenaga dan diisi penuh makanan sentiasa. Sekarang ini teman memberi makan ikut suka dan paling aal pun pada pukul 10 pagi. Teman cuba untuk melakukan satu kajian mengenai pemakanan ayam kampung ini. Teman beri makan sekali sahaja dan melepaskan ayam pada pukul 3 petang untuk ayam merayap sekeliling rumah. Teman cuba melihat hasilnya bagaimana kelakuan ayam serta perkembangan ayam ini.

3. teman mula membenarkan aktiviti ayam diluar reban dengan memastikan ayam ini lebih bebas mematuk rumput dan serangga diluar reban.

Tiga perkara ini teman mula lakukan 2 bulan dahulu dan kejadian telur mulu menurun keluarannya mula kelihatan dengan jelas. Kini sudah hampir 2 bulan pengeluaran telur teman turun sehingga 25%. Kalau 2 bulan dahulu teman mampu mengutip 5 tray telur setiap dalam seminggu, kini nak capai satu tray pun payah. Keadaan reban sangat sunyi dan tiada ketakkan si ibu mengumumkan telur yang dikeluarkan. sunyi sepi. dan yang paling teman sedar perubahannya adalah ayam teman sentiasa berasa dalam keadaan stress dimana sedikit pergerakan dari orang ramai akan menyebabkan semua bertempiaran lagi. Sesuatu yang jarang berlaku pada masa dahulu. Kalau dulu sampai ke bahu teman ayam ini panjat sebab nak meintak makan.

so langkah yang perlu teman lakukan sekarang adalah:
- memasang balik kotak telur seperti asal
-memberi minuman antistress selama 5 hari berturut2
-menjual semua itik serati teman dan membersihkan reban sebersih mungkin
-memberi makan seawal mungkin dan mengurangkan aktiviti ayam merayap diluar reban. Mungkin 3 hari sekali teman lepaskan keluar reban.
-teman akan memberi makanan tambahan yang beruncur kalsium dan protien untuk membantu pengeluaran telur.
-memberi dedak penelur yang tinggi kandungan khasiatnya
-memastikan keadaan reban selamat dari aktiviti kecurian, pemangsa seperti ular saa dan biawak serta memasang lampu dibahagaian depan reban.

Sebenarnya dari ayam ini kecik lagi teman memasang lampu dikawasan depan para tempat mereka tidur. Cuma 2 bulan ini teman padamkan lampu ini bagi memastikan ayam dapat tidur dengan lena serta mengurangkan penggunaan elektrik. Adakah pengeruh lampu ini memberi tekanan kepada ayam sehinggakan ayam merajuk untuk bertelur. Ataupun memang sekarang ini dah tiba musih untuk ayam ini tidak bertelur atau sudah sampai tahap berehat bertelur setelah 6 bulan terus menerus bertelur.

Atau pun ada masalah lain yang teman terlepas pandang. Mungkin juga dengan keadaaa melam yang terlalu gelap dan ayam tak menerima keadaan ini oleh kerana sudah terbiasa dengan keadaan reban yang bercahaya malap pada waktu malam.

1 comment:

peja said...

kalau saya bagi pendapat abe jangan marah ekkk..

sebab skang musim banjir dan tidak terkecuali musim ayam rehat.yang tngah ngeram pon lari tinggal telur..sistem abg kirer dah terbaik untuk ayam kampong yang sememangnya tak perlu dijaga sangat..

kat rumah saya pon sumer ibu ayam tengah rehat..faktor makanan saya tak tahu sebab saya bagi makan pon ayam dah tengah hari dan menjejak ke petang..

ada hikmahnya..org dulu yela bagi makan pagi sebab diorang keje sendiri..kiter yang pagi2 kene berkejar nie ane sempat..

bagi saya la..mengikut pengalaman dulu..bagi jugak kadang2 ibu ngeram sekali sekala..ayam nie meroyan tau kalo tak ngeram lama..

pasal itik serati tak pernah lak tahu..tapi kat kampong kiter ok jer..itik ngan ayam..lagi harmoni..kiter je la tak bela sebab bising..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails