Pages

Budaya penternak..


Sekadar gambar hiasan...

Benda ini cukup susah teman nak buat dulu.. Memang budaya menulis ni masih kurang dikalangan kita. Tapi bab bercerita dan bersembang memang hebat. Teman dulu masa kat U dulu pun cukup malas menulis. Kekadang kalau buat karangan baru setengah page dah mula rase bosan. Kekadang terpikir kalau kita tulis nie takde sapa nak baca.

Sebenarnya teman terbaca satu ayat motivasi yang mengatakan kalau ingin berjaya dalam sesuatu bidang, asahan menulis inilah alat bantuan paling berkesan. Ibnu sinar menulis sehingga 30 muka surat sehari(semua benda ditulisnya) sepanjang hidupnya dan mengakui budaya menulis perlu untuk berjaya. Teman mulanya tak paham nepa lak kalau kita menternak nie perlu menulis?

Sebenarnya menulis bab penternakan ini bukan hanya sekadar berbentuk diary yang duk kita sorok2 dari orang lain sbb malu kalau terkantoi dibaca. kita boleh menulis apa sahaja dari segi nota penternakan, panduan menternak, aktiviti harian, perancangan, masalah dan apa yang telah dilakukan, luahan hati dan sebagainya. Klau dipikirkan malu mulanya nak menulis sebegini. Namun setelah mencuba sedikit2 lama2 rasenya semua ini amak berguna. Hasilnya dari teman mula2 menternak sehingga sekarang dah dekat 3 buku tulis teman karang atau catit sebagai rujukan masa hadapan..

bila ada msalah atau masa terluang teman buka buku lama balik dan cari cara penyelesaiannya.. kekadang kita tak perasan masalah yang sama berlaku dan kita dah selesaian sebelum ini. kekdang juga kita dapat tahu cara lama yang salah dan perlu diperbaiki. Anda tulis apa sahaja yg terlintas dan semuanya perlu dicatat walaupun mengenai ragam ternakan anda. Teman dapati nota2 ini membantu mengembalikan memori2 dulu2 yang dah teman lupakan sepenuhnya.. Kekadang tergelak sendiri juga melihat 'kejahilan" masa menulis ketika itu.

budaya menulis ini juga melatih otak untuk berfikir dengan lebih kreatif dan sentiasa berusaha mencarik jalan terbaik untuk akan datang. Teman pernah mendengar ceramah motivasi tetang bagaimana fikiran seseorang manusia ini berfungsi. Penceramah ini berkata yang otak manusia ini seumpama susanan pingan yang banyak yang diletakkan secara bertingkat. Setiap pinggan mewakili satu memori atau satu kejadian. Setiap kali ada maklumat baru ianya akan disimpan dalam 'pingan' baru dan diletakkan dibahagian atas sekali. Jika kita cuba menggunakan 'pingan' yang dibawah... pinggan itu akan dikeluarkan dan diletakkan diatas semula. pinggan yang tidak digunakan akan kekal dibawah dan semakin jauh untuk dicapai apabila ada banyak pinggan baru disimpan dibahagian atas..

So hujah diatas menceritakan kenapa perlu kita menulis berikutan keupayaan otak kita untuk mengingat semua perkara. Mungkin kita rase pengalaman kita yg ada sekarang akan 'kekal' dalam ingatan selama-lamanya.. kalau kita lupa, dgn adanya nota2 ini.. kekadang ianya membantu untuk mengakat pinggan lama yang berada dibawah untuk berada diatas semualaa.. fikir2kan lah..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram