Pages

apasal anak ayam aku selalu bengkak mata?

salam,
teman skang nie tak risau sangat kalau anak ayam dalam brooder untuk umur 2 bulan kebawah pasal anak ayam nie teman bela dalam rumah(bilik khas) kalau hari hujan ke panas ke teman tak risau. dengan cara teman buat nie teman selalu cek suhu pada paras anak ayam nie guna termometer.. kalau cuaca sejuk teman turunkan ketinggian lampu untuk anak ayam berkumpul.. kalau hari panas meremang teman padam terus lampu teman.. kalau korang nak tau anak ayam yg umur 2 bulan pun teman akan pasang lampu kalau cuaca sejuk sangat terutama pada waktu malam..

yg teman risau adalah anak ayam yang usia 2 bulan keatas yang start kita taruk dalam reban asuhan tanah atau reban berjaring bertingkat. Bila hujan kekadang kita tak perasan yang ayam nie kesejukan.. stress dari menahan kesejukan serta pancaran panas matahari diwaktu tengah hari ini kekadang membunuh anak ayam nie... cara teman atasi dengan menggunakan cara old school dengan meletakkan lampu minyak tanah digantung ditengah2 reban asuhan.. kekadang reban asuhan kita terletak jauh dari punca elektrik. so cara tu yg teman guna.. kekadang kesian tgk dorang berhimpit2 sebab sejuk..

sejak teman guna cara nie teman dapati peratusan hidup anak ayam selepas stage umur 2 bulan meningkat dengan mendadak.. bila matahari terik memancar teman sembur air kat atap zink reban asauhan teman.. teman cover separuh reban teman dengan net orked ketelusan 70%.. seperuhje lah takut anak ayam mati lemas.. anak ayam kalau dah lepasa tahap kritikal usia 4 bulan biasanya keberjayaan hidupnya makin tinggi..

satu lagi masalah yg teman selalu hadapi sebelum ini adalah anak ayam bengkak mata. kekadang sebelah kiri kekadang dua2 belah sekali.. kalau sampai tahap parah sampai besar guli bengkaknya.. dah berbulan2 teman cari penawar n punca akhirnya teman dapat tahu caranya.. bengkak mata nie disebabkan jangkitan dari kesan jangkitan gigitan nyamuk semasa ayam ini tido.. teman periksa anak ayam ini hampir 2 minggu untuk melihat sejauh mana anak ayam ni digigit nyamuk.. huh kalau korang pernah periksa... penuh muka ngan nyamuk.. kat bahagaian badan adalah sikit tapi kurang sbb ada bulu.. bagi ayam dewasa pula dorang pandai memasukkan kepada dalam sayap untuk berlindung.. jangkitan dari gigitan nyamuk tulah yg meningglkan kesan kepada mata anak ayam.. makin parah antibiotik anak ayam tak kuat dan tak dapat menghalang jangkitan ini..

cara nak atasi adalah anak ayam untuk usia bawwah 3 bulan perlu diletakkan dikawasan kurang nyamuk atau anda melabur sikit dengan meletakkan net nyamuk khas pada waktu malam bagi mengelakkan nyamuk masuk ke reban asuhan, teman dah cuba untuk satu reban dan gangguan nyamuk tiada langsung.. teman bakar sikit sampah dibawah reban anak ayam waktu senja... korang cubalah manalah tau berkesan..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram