Pages

Faktor mempengaruhi Penetasan dalam incubator

Salam,

Terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi kadar penetas telur dalam incubator. Kalau secara tabii, kita memilih ibu yang baik atau ibu yang pandai serta berpengalaman mengeram telur. Namun jikalau didalam reban kita tiada ibu yang 'pandai' mengeram atau banyak sangat penganggu yang lain incubator adalah langkah yang perlu dilakukan.

Namun dalam kita ghairah mengunakan incubator, kita seringkali akan hampa sekiranya telur yang dimasukkan tak menetas setelah sekian lama mengeramkannya. Mulalah anda menyalahkan incubator ini sedangkan anda sendiri pasti dengan seting suhu dan kelembapannya.

Antara punca masalah telur tak menetas adalah:

1. faktor telur yang dijangkiti kuman. Tanpa anda sedari anda telah memasukkan sebiji dua telur yang telah tercemar dengan kotoran seperti lumpur dari kaki ibu atau bekas telur itu sendiri, ataupun semasa anda mengutip telur tersebut terdapat sebiji telur yang telah pecah dan cairan didalam telur pecah tersebut telah mencemari telur yang anda kutip. telur yang tecemar ini akan menjangkiti telur yang lain sekiranya anda memasukkanya didalam incubator yang telah mengandungi telur lain.

2. Kedua adalah telur yang tiada benih atau tidak disenyawakan oleh sijantan. Untuk ternakan cara lepas bebas, peratusan untuk telur tidak disenyawakan agak tinggi akibat kegagalan sijantan memanjat sibetina. Ada banyak sebab mengapa sijantan gagal memanjat sibetina diantaranya kerana persaingan antara jantan2 yang ada atau kawasan ternakan yang terlalu luas menyebabkan sijantan berjauhan dengan sibetina. telur yang tidak tidak akan menetas waalupun apa pun dilakukan terhadapnya.

3. jangkitan sekunder dimana kotoran dan kuman dari tangan semasa kita memusingkan telur berpindah kepada telur tanpa kita sedari. Kadangkala kuman ini juga boleh didapati disekitaran bekas incubator itu sendiri berikutan penggunaanya yang kerap. jangkitan sekunder ini juga boleh terjadi apabila telur bersentuh dengan najis anak ayam yang dibiarkan mengering bulunya selepas menetas didalam incubator tersebut.

4. masalah teknikal seperti suhu tak stabil, kelembapan kurang atau kegagalan memusingkan telur itu sendiri.

5. pengaruh baka atau genetik telur seperti ibu muda yang kali pertama mengeram, ibu yang telah dijangkiti penyakit sebelum ini seperti jangkitan disaluran reproduktif dan ibu yang kekurangan zat makanan seharian.

6 Faktor telur yang telah rosak sebelum ia dimasukkan didalam incubator berikutan dibiarkan lama diluar sebelum dimasukkan didalam incubator juga akan menurunkan peratusan telur menetas.

Jangan terpengaruh sekiranya ada pihak yang mengatakan beliau berjaya menetaskan kesemua telur yang dimasukkan didalam incubatornya. Kalau ada sekalipun, ada kemungkinan besar beliau akan menghadapi masalah sama iaitu telur kurang menetas untuk bacth atau group penetasan akan datang kelak.

Seperti kebanyakan pengusaha bekalan benih yang terdapat dinegara kita.. mereka biasa menggunakan wasap atau asap yang terjadi dari tindak balas bahan kimia yang digunakan untuk membasmi kuman didalam incubator serta menbasmi kuman pada permukaan telur itu sendiri. Oleh itu tanya diri anda sendiri andakah anda memastikan telur yang anda masukkan didalam incubator itu benar2 bersih dan bebas kuman. dan adalah anda memastikan suhu dan kelembapan terjaga. Ini berikutan tiada pihak pengeluar incubator yang boleh memberi jaminan bahawa incubator keluarannya mempunyai kadar penetas 100% sekiranya kita memasukkan telur. Kalau betullah ada yang mengatakan berikut.. teman nak jumpa pereka tersebut dan ber'salam' denganya kerana beliau dengan jelasnya mempunyai keboleh tangan 'tuhan' untuk memastikan telur yang keluar 100% menetas hehehe...

sebagai pengguna, termasuk teman sekalipun perlu memastikan bahawa incubator ini anya alat bantuan menetaskan telur bukannya satu alat yang menpunyai 'majis 'nya sendiri untuk menetaskan telur.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram