Pages

Saje-saje sembang pasal ayam,...




Salam,
tgh teman melayari internet tadi teman terjumpa gambar nie.. gambar reban ayam yang teman termenung sekejap bila melihatnnya.. seronok ada internet nie.. sejak teman pakai internet selama 5-6 bulan nie teman rase macam dah melekat n tak leh pisah ngan benda alah nie.. Nak dikatakan benda nie tak baik tak boleh juga sebab disinilah gerbang ilmu dimana semuanya ada.. tahu cara nak mencarinya jumpalah apa yang kita nak. Salah satu benda baik internet ni adalah melahirkan masyarakat yang membudayakan ilmu dan sentiasa belajar tak kira usia..
kalau dulu kkta nie malas nak bukak buku apatah lagi ruangan surat khabar yang memaparkan rencana panjang lebar, Pasti kita langkau terus tak nak baca. Dengan ada internet ini warkah bacaan menjadi lebih menarik dan penyampaian lebih baik. Kita boleh mencapai maklumat yang beribu batu jauhnya tanpa bangun dari kerusi malas langsung.. kalau dulu yang betul2 berkepentingan saja yg leh kesana untuk melihat tempat orang..(dah dah melalut pulak..)

tengok gambar diatas nie..mungkin gambarnya tak jelas. Nie adalah reban ayam yang dibina dari kotak2 terbuang dah hanya dibina dengan menimbun2kanya.. kawasan reban kelihatan seperti kawasan penduduk susah atau miskin namun aktiviti penternakan ayam masih juga dilakukan. mungkin faktor kewangan membantutkan pemilik ayam untuk membina reban yang baik dan 'enchem'. tetapi kalau direnungkan balik disebalik kesempitan hidup, tuan ayam tetap juga berusaha untuk membina rumah perlindungan untuk ayam2 dia dan berusaha menternak ayam untuk mendapatkan telur(sumber tenaga) dan daging dari ternakan beliau. Usaha ini harus dipuji berbanding dari mereka merempat meminta sedekah dan menggangu orang ramai.

so tak salah kalau kita nie yang ada kawasan lapang belakang rumah dan telah bekerja dengan jayanya menternak ayam sekor 2 dibelakang rumah kan?? selain anda dapat menikmatai daging ayam kampung yang enak lagi berkhasiat anda juga dapat telur segar dari belakang rumah anda, ayam yang tidak disuntik hormon dan anda tak makan ayam yang layak digelar "zombi" kerana membesar dari sebesar bola tenes kepada sebesar bola sepak(2 kilo) dalam masa 27 hari sahaja????. telur pula anda nikmati tanpa was2 tanpa sebarang unsur pencemaran dari segi pengendalian(najis haiwan lain) dan sumbernya.

kalau ada ternakan yang berlebihan atau anda dah jemu makan, mungkin anda boleh menghubungi peraih untuk menjual ayam anda, ada 5 ekor matang yang anda jual mungkin RM 100 masuk terus kedalam kocek anda. Soal makan? beri sahaja lebihan makanan dari sisa dapur anda. Kalau rajin masukkan skali tumbuhan hijau dan beli jagung n dedak seminggu sekali untuk menjamu ayam anda. kalau takut bunyi bising dari dari kokokan sijantan.. anda ternak si betina sahaja. Takde bunyi bising yang akan menganggu jiran tertangga. Telur pun dapat walaupun takde jantan sbb ayam akan bertelur juga walau takde jantan berhampiran. kalau takut kawasan rumah kotor dan ayam hilang merayap rumah jiran anda binalah reban ayam yang berkeluasan bersesuaian bilangan ternakan .. mungkin reban seudah ini boleh dibina untuk rujukan anda.. so ayuh.. anda berhak menikmati daging ayam yang lebih berkhasiat..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram