Pages

made in Citypull...hehehehe

Salam,

teman terkenang kembali setahun yang dahulu masa mula2 temna tahu tentang incubator ini. Pada masa tu sangat teruja dan jakun ngan incubator sehinggakan nak bukak pintu incubator pun temna sangat berhati2. Terasa asing sangat incubator ini sampaikan teman bandingkan ke'komplex'an dia sama macam nak buat peti ais hehehe..

dari mulanya sistem force iar, teman mula belajar menggunakan incubaotor dan semakin lama semakin 'masak' dengan perangainya.. setelah yakin teman mulah membina incubator untuk jualan. Sedikit demi sedikit pembaraharuan dilakukan dan diamati keputusannya.. Kemudian teman beralih kepada sistem force air dimana menggunakan pum aingin untuk mengujudkan putaran angin didalam incubator bagi memastian suhu diseragamkan kepada semua permukaan telur. Seterusnya teman ada masalah dengan pembikinan kotak incubator dari kayu keras, sbb teman takde alatan yang sesuai.. Masa yg diambil pun panjang dan kalau ada 3-4 tempahan serentak teman mula susah hati.. letih badan dan kekadang risau.

so teman bertukar kepada plawood nipis yg disokong dengan rangka. bukan apa tujuan teman tukar adalah kerana takde kedai kat sini yg leh potongkan plawood untuk teman. pastu kalau kita pakai plawood tebal, incubator akan menjadi berat dan sukar untuk dihandle.. kekedang untuk saiz 150 biji berat sebuah incubator mencecah 15 kilo.. dengan cara rangka dan tampal dinding nipis pada rangka, berat incubator akan diturunkan kepada 5 kilo sahaja tanpa menurunkan kekuatannya..

dalam 2 bulan lepas teman upgread lagi dengan menggunakan kotak plastik pvc yang teman beli dipasaraya.. dengan adanya kotak ini semuanya menjadi senang. Kalau pecah sekalipun anda hanya perlu menampal dengan pita pelekat dan gunakan terus. Klau pecah teruk(susah nak pecah sebenarnya) anda boleh tukarkan dengan baru tanpa perlu bertukang. antara kelebihanya:

1. mudah nak cuci.. keluarkan telur dan terus lap ngan kaian basah yang bersabun dan seterusnya sapukan dengan cecair antiseptik. Selesai anda boleh keringkan dengan kain bersih dan teruskan pengeraman masa itu- kalau pakai kayu agak sukar sebab selepas 2-3 pusingan, bulu dan kulat mula berkumpul didinding dan sangat sukar nak dicuci walaupun kita dah cat bahagian dalam incubator dengan cat minyak. Mungkin kita boleh lapikan dengan kepingan alaminuim tetapi kulat tetap akan terbentuk diantara kepingan itu dengan kayu incubator kita.

2. lebih ringan dan mudah dipindahkan. berat semua satu kotak baru dalam 3 kilo sahaja..

3. kalau kita nak buat sendiri masa untuk pembikinanya pula lebih cepat

4. dengan standart incubator(bekas) yg sama , kita mungkin boleh membina sebuah lagi alat penetas incubator(yg digunakan untuk menetaskan telur selepas umur 18 hari) dengan hanya menyambung wayar kepada incubator yg ada, suhu akan sama tanpa menggunkan termostart yg lain.

5. lebih mudah digunakan dan mesra pengguna.

6. incubator juga boleh dihiasi atau dilakukan modefikasi ikut kehendak kita..

7. leh menggunkan sistem force air yg lebih kedap suhu(untuk simpan suhu dengan lebih lama kerana pembinaanya)

so selepas teman menggunakan bekas jenis ini teman mengantikan kipas dengan pam angin untuk sistem force air. Teman dapati keberkesanan pam angin ini yg diletakkan diatas permukaan air lebih baik dan berjaya meningkatkan kadar kelembapan kepada 60-70%(peratusan standard dalam rumah/reban). perkara yg jarang teman dapat kalau guna still air. So dengan penggunaan pam angin yg lebih murah.. penggunaan sistem force air adalah lebih menjimatkan dan mampu milik. So kepada mereka yg dah ada incubator force air.. just tambah satu pump angin dan buat sedikit perubahan. Keluarkan bekas air anda yg lama dan besar tu dan gantikan dengan bekas yg lebih kecil.. mungkin besar sikit dari kotak rokok. Lalukan muncung pump tu pada permukaan bekas air untuk meniup udara lembap(air tersejat) ke dalam incubator. Kalau kelambapan masih rendah besarkan sikit bekas air dan tambah kuasa penghembus pada pump anda.. Perlu diingatkan seting yg tak betul boleh menyebabkan pembentukkan lopak air atau kawasan berair hasil penyejukan kembali ap air menjadi air. Klau air ini terkena atau terbentuk dipermukaan telur akan menyebabkan telur rosak.

cadang teman skang teman nak belajar pulak sistem circulate air dimana adalah konsep yg sama ngan force air kecuali udara diarahkan untuk berpusing dlm incubator. Cara ini diperlukan dalam konsep pembinaan incubator bertingkat. putaran udara ini akan memastikan suhu disetiap tingkat rak telur adalah seragam. So mungkin pemjualan selepas ini adalah hanya dari jenis force air yang mengunakan pvc container untuk saiz 60-150 biji dan kotak kayu untuk saiz 300 biji. Dan seterusnya mencipta satu incubator auto sepenuhnya dgn sistem circulate air untuk saiz yg lebih besar tanpa menggunakan motor dan alatan canggih manggih.. mungkin leh teman gelarkan sebagai incubator budget..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram