Pages

Adakah anda mampu BERNIAGA?

Salam,

Sedar tak sedar semakin ramai dikalangan 'orang' kita menceburi bidang pertanian termasuk bercucuk tanam, menternak dan mengembala. Boleh dikatakan corak ini mampu manjana pendapatan dan kemampuan kewangan digolongan kita. Sememangnya dari sejak kita mula dijajah ratusan tahun dahulu kita diacukan supaya hanya makan gaji or bekerja dibawah orang. Langsung ketika itu tiada usaha untuk menggalakkan kita berdagang.

tetapi sedarkah kita generasi kita berabad dulu cukup terkenal sebagai golongan pedangang? Kita berjaya memperkenalkan bahasa Melayu dan mempu membina Empayar yang Cemerlang. Bukti cukup jelas dengan Wujudnya perkampungan melayu diserata pelusuk dunia walaupun sekarang jumlahnya sangat kecil. Sememngnya boleh kita banggakan kejayaan mereka2 yang terdahulu dari kita.

So persoalanya, adakah kita generasi baru ini mampu mengembalikan era yang dikecapi dahulu? adalah kita mempunyi ciri2 yang sama dengan mereka yang membina empayar? adakah kita petut menyalahkan kerajaan kerana tidak menjayakan kemahuankita? semua persoalan itu sebenarnya adalah mencerminkan kejayaan penjajah mengacu dan membentuk kita supaya mempunyai sikap suka menunding jari kepada orang lain, seniasa dengki mendengki bak kata pepatah "kalau aku jatuh biarkan semuanya jatuh sekali", dan sentiasa mengamalkan sikap "tak apa". APa yg dimaksudkan sikap tak apa itu adalah cara kita menangani masalah dengan hanya menyebut "tak apa la" sekiranya ada perkara berlaku. Sekiranya kita berada dalam masalah kesempitan kewangan kita sering menyebut " tak apalah, esok2 adalah duit aku nak guna".

Kalau kita baca atau mengkaji sikap dan sifat mereka yang terdahulu, kita dapati sikap kita sekarang sangat jauh dari mereka. Banyak yang kita fikirkan semacam tak mampu kita ikut atau tak mempu kita pelajari. Sebagai contoh, ketika itu mereka mengamalkan budaya Ilmu dimana ada sahaja peluang untuk belajar mereka akan belajar. Kekadang kalau Ilmu itu datangnya dari org yg lebih muda dari mereka, mereka sanggup mempersembahkan diri untuk belajar. Setiap majlis ilmu dipenuhi dengan pengunjung yang sangat dahagakan Ilmu. Mereka mampu mandalami pelbagai bahasa dan cekap berunding semasa menjalankan perniagaan. Ketika itu pedagang melayu sangat terkenal dengan keramahan serta sikap bertolak angsur dalam perniagaan. Tiada istilah "tidak boleh" dalam kamus mereka. Dan yang paling penting adalah "DISPLIN".

So adakah anda mampu berniaga? soalan yang sangat berat bagi sesetengah pihak. Kalau dilihat, bila kita mendengar sahaja ada 'orang' kita berniaga, kite terus menganggap orang itu berduit dan agak mewah namun bila sanak saudara atau orang terdekat kita berniaga, mula timbul rase kurang yakin atau merendahkan mereka kerana kita beranggapan yang kita sendiri lebih "kenal" kemampuan beliau. Dan apa bila kita sendiri ingin memulakan perniagaan, kita sendiri yang hanya nampak kepulan2 RM yang bakal diterima. Sebenarnya RM adalah perkara terakhir yang perlu dikira setelah semua perancangan, strategi, analisa dan pelaksanaan dilakukan. Kalau semuanya berada ditahap terbaik, kepulan RM itu akan sendiri bergolek kepada kita.

So sejauh manakan tahap displin yang diperlukan oleh seorang perniaga tak kira petani, peruncit atau pedangang? Sebenarnya tahap displin mereka sangat tinggi sehingakan kita yg makan gaji ini mengelarkan mereka sebagai manusia yang hanya tahu bekerja setiap hari sepanjang masa tanpa ada masa untuk beriadah dan menikmati nikmad dunia. Namun bila kita lihat mereka bermewah dengan harta dunia, timbulah pula perasan iri hati didalam diri.

Untuk mengukur sejauh mana anda mampu mendispinkan diri, periksa kembali track perjalanan hidup anda sebelum ini semasa anda bekerja. Kira berapa kali anda poteng kerja atau berapa kali anda "mengular" denagn mengadakan pelbagai alasan untuk tidak mahu bekerja. Berapa kali anda datang lewat kekerja dan sejauh mana anda mampu melakukan tugasan yang diberikan dengan baik. kemudian lihat pula siapakan anda semasa Jam menunjukkan 15 minit sebelum Jam 5 untuk pulang. Adakah anda gelisah dan kerap meligat jam kerana tak sabar2 nak pulang, atau anda sering terlupa untuk pulang dek kerana asyik melakukan kerja. adakah anda merasakan terbeben apabila ada tugasan baru diberikan kepada anda yang diluar"kebiasanan" kerja yang anda biasa lakukan?

Kalau jawapannya banyak yang negetif, mungkin anda tak sesuai untuk berniaga. Namun jika sebaliknya anda berada dalam landasan yang betul. Namun anda perlu lihat kembali..tujuan anda bergitu berdisplin semasa anda bekerja? adakah kerana Bos anda garang, atau anda terdorong untuk melakukanya kerana imbuhan yang dijanjikan atau anda sememangnya mempunyai jati diri untuk melakukan terbaik untuk setiap apa yang anda lakukan. Jika jawapan anda yang terakhir sekali, maka anda sangat2 layak untuk berniaga.

Mengapa Displin sangat penting untuk berniaga? ia adalah kunci sebenarnya untuk bejaya. Anda perlu patuh kepada waktu membuka perniagaan yang telah anda sendiri tentukan, anda perlu patuh dan melakukan tugasan mengikut jadual, anda mampu mempertahankan diri dari segala kemalasan dan alasan yang hati kecil anda cipta, dan anda mampu menunggu pelangan datang berjam2 sehari. Ia sangat penting kerana kita tiada Boss yang memantau pergerakan dan kerja kita tiada badan yang akan menilai kerja kita saban bulan. Daya pemikiran yang tajam serta paham perniagaan yang dilakukan akan menjamin kejayana anda. Displin juga merangkumi keupayaan anda merekod transaksi perniagaan anda, displin mengurus kewangan seperti aliran tunai serta resit, displin untuk menunaikan janji kepada tempahan barangan anda serta displin untuk memastikan pelanggan anda mendapat barangan yang mencapai standard yang telah anda sendiri tetapkan.

So kalau anda tiadak kemampuan untuk semua ini, anda perlu memperbaiki diri anda terlebih dahulu sebelum memulakanya. Sikap suka bertangguh dan malu untuk melakukan sesuatu akan membataskan kemampuan anda berniaga. Kekadang kita akan terjumpa peniaga melayu yang nampak segan untuk berniaga kerana rase malu dicemuh atau dikutuk oleh rakan atau saudara. Nampak mereka begitu pasif dalam aktiviti jualan dan mahu balik secepat mungkin walaupun barang jualan masih belum berusik.

Ukur baju pada badan anda sendiri mulai sekarang dan suba perbaiki kelemahan yang ada. Jgn cuba tutup kelemahan diri anda sepeti alasan tiada masa atau tidak pandai dengan memilih perniagaan seperti memberi wang deposit, tunggu dan dapat hasil seperti yang banyak berlaku sekarang. Atau anda hanya memilih perniagaan yang bermusim atau yg ramai sangat orang dah buat kerana propaganda mengatakan perniagaan itu sangat menguntungkan..

*hanya sedikit renungan untuk kebaikan kita bersama..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram