Pages

Faktor lokasi juga memainkan peranan penting..

salam,

kekadang kita selalu kurang peka dgn lokasi ternakan kita. BIla dipikirkanbetapa sukar nak mendapatkan tapak, bila terjumpa tapak yg kurang sesuai dan kita bedal, hujungnya.. kita juga yang akan menhadapi beberapa kesulitan yg kekadang meningkatkan kos operasi.

Lokasi juga perlu sesuai untuk mengelakkan bantahan atau kemarahan orang kampung kelak. Satu kes hari ini, seorang pengusaha ayam kampung dari melaka menerima nasib kurang menyenangkan dan bagi teman itu sangat menyedihkan. teman harap saudara kita ini dari dapat bersabar dan jadikan perkara tersebut sebagai pedoman dan pengalaman.

menurut beliau, org kampung kurang senang dengan terdirinya 2 reban beliau untuk menternak ayam kampung asli ini. Faktor bau dan penyakit dibangkitkan kerana kebimbangan org kampung yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Kalau nak dikatakan kita menternak ayam pedaging ada jugalah lojiknya, ini hanya ayam kampung ori yang tak sampai seratus ekor pun. Menurut kata tuan punya reban, ada kemungkinan penguat kuasa yang datang kereban beliau telah di"jemput' sendiri oleh org kampung yg ada sedikit perasaan kurang senang dengan perusahaan yang sedang dilakukan. Mengenangkan kesusahan yg beliau pernah alami semasa mengumpul baka suatu ketika dahulu, teman paham sangat kesusahannya, saling tak tumpah seperti teman suatu ketika dahulu..

Namun, ianya menjadi rezeki teman walaupun teman tahu hati beliau sangat berat. Teman yakin tangan yg menghulur ternakan ini akan diiringi dengan perasaan sayu dan pilu.. membayangkan usaha beberapa bulan ini seumpama lenyap begitu sahaja.. tetapi mungkin sedikit lega apabila mengetahui ternakanya akan berpindah kereban baru dan berkumpul dengan ternakan teman..Harapan teman beliau tabah dan merancang untuk mengusahakanya lagi dimasa hadapan..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram