Pages







Salam,

Sebelum ini ada beberapa post teman yang mengatakan kepentingan mempunyai 2 Incubator. Satu Incubatir digunakan khas untuk mengeramkan telur ayam sehingga 16 hari dimana telur akan aktif digerakkan. Apabila sampai masa untuk "still down" telur akan dipindahkan ke Penetas telur dimana telur direhatkan sehingga anak ayam menetas.

Tujuan mengapa perlu 2 Incubator adalah kerana bagi mengelakkan jangkitan kuman berlaku di Incubator pengeraman akibat bahan buangan anak ayam baru menetas dan lebihan atau tinggalan bahan dalam telur semasa anak ayam keluar. Biasanya pengguna gagal mengekalkan kebersihan Incubator kerana anak ayam sentiasa keluar atau telur yang dieram tak putus2 dimasukkan. So kalau kita ada satu sahaja Incubator ada kemungkinan telur langsung tak dapat dibersihkan sepenuhnya.. hanya mampu kita lap dengan kain.

Kebiasaanya mereka yang menggunakan Incubator Automatik mempunyai Sebuah lagi alat yg sama dengan Incubator yang dinamakan Mesin penetas telur. Namun akibat kengkangan ekonomi atau bilangan telur yang dikutip tidak melebihi 100 biji sebulan, kita jarang memiliki 2 buah mesin ini serentak. Untuk menyelesaikan masalah ini, teman mereka sebuah Incubator paling murah untuk kegunaan anda. Anda masih boleh gunakan Incubator ini sekiranya anda hanya mempunyai ibu ayam tak melebihi 10 ekor. Anda juga boleh menggunakanya sekiranya anda hanya ada beberapa ternakan esotik seperti beberapa pasang ayam serama atau ayam sabung. Biasanya ibu ayam jenis ini tak beberapa suka nak mengeram disebabkan nak menjaga diri supaya sentiasa cun.

Harga sebuah incubator mini hanyalah RM 119 sahaja untuk 30 biji telur ayam kampung. anda mungkin hanya menggunakanya apabila ada telur yang mula menebuk untuk keluar dan pindahkan kedalam Incubator mini ini, atau jika telur yg sampai masa untuk didiamkan(hari ke16) kurang dari 30 biji, maka anda boleh memindahkan terus. Ini mungkin dapat memanjangkan jangka hayat incubator anda disampai memastikan incubator utama anda sentiasa bersih..

Sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram