Pages

Bagai layang2 putus talinya..

Salam,

kali nie teman nak bercerita tentang mereka yang boleh digolongankan sebagai golongan yang menghampiri masa pencen mereka. Mereka yang mungkin telah berumur melebihi 50 tahun dan telah banyak mengharungi kehidupan didunia ini. Dalam tempoh masa sebelum ini, kebanyakan mereka meyara kehidupan dengan bekerja dengan majikan dan memperolehi gaji bulanan yang ditetapkan. Kehidupan agak terjamin sebelum ini dan mampu membesarkan anak2 dengan jayanya.

Namun apabila usia semakin meningkat dan menyedari masa untuk mereka berkhidmat didalam kerjaya yang mereka lakukan sekarang semakin pendek. Dalam masa bawawh 5 tahun dari sekarang mungkin mereka akan kehilangan punca kewangan bulanan seperti mana yang telah biasa mereka dapat sekarang. Tulisan teman ini bukannya untuk memandai2 atau memberi nasihat tetapi lebih kepada rase hormat dan kagum melihat persediaan yang telah mereka rancang lebih awal sebelum berpencen esok. Ini juga termasuk kepada bapa teman sendiri yang telah berkira2 apakah jalan untuk mendapat punca rezeki yang baru disamping pencen yang sedia ada.

Kalau sebelum ini, hidup mereka dipenuhi dengan tugasan harian yang tak pernah habis, malah makin lama bertugas makin besar tugas yang dipikul. teman tak nafikan separuh dari hati mereka telah pencen dek tekanan yang diterima waktu bertugas sekarang.. yelah berpuluh tahun menjalankan tugas yang sama dan disamping tekanan dari bebudak baru yang semakin lama semakin hilang hormat kepada mereka yang telah lama ini. Separuh lagi hati risau dengan kehidupan selepas berpencen memikirkan nasib anak2 dan keluarga yang masih dalam tanggungan mereka. Semua itu bukanlah satu kesalahan sebenarnya, ia membuktikan mereka ini sangat beringat dan mengasihi keluarga masing2.

Dan teman yakin, mungkin lebih dari 20 orang golongan terhormat ini melayari bloh teman saban hari. Mungkin bertujuan menimba ilmu sebaik mungkin sebelum melakukan beberapa projek yang dirasakan boleh menjamin kehidupan mereka selepas berpencen kelak. Ada juga yang masih berkira2 dan tercari2 perkara yang berseuaian dgn mereka untuk dibandingkan dengan minat dan sejauh mana keuntungan dijamin kelak. Buktinya sudah beberapa orang datang dan singgah kereban teman berceritakan cita2 mereka untuk menternak apabila pencen kelak.. teman sebenarnya sangat yakin dan percaya mereka akan berjaya kelak sekiranya menceburi bidang ini berikutan kematangan mereka serta paham tentang keperluan kesungguhan diri dalam bidang seperti ini. Kematangan fikiran serta kurang sikap nak "enjoy" seperti dikalangan org muda seperti teman akan menyebabkan mereka lebih tekad dan bersungguh dalam projek mereka nanti. Mereka tahu sekiranya mereka gagal, ada kemungkinan mereka tidak dapat lagi menampung kehidupan keluarga mereka yang sedang membesar sekarang dan memerlukan banyak belanja saban bulan..

Apa yang teman segan dan kagum dgn sikap mereka ini adalah, rase hormat mereka kepada mereka yang mungkin ada sedikit ilmu dari mereka walaupun jauh lebih muda. Kadangkala teman merasa tidak adil sekiranya mereka mengelak "tuan" semasa melawat reban, rase sangat tidak sesuai berbanding pengalaman mereka hidup berpuluh tahun dimuka bumi ini. Kita sebagai anak2 bagi mereka sepatutnya merase lebih hormat kepada mereka dan memberi sebaik mungkin ilmu berikutan niat mereka yang murni. Kalau nak dikirakan tahun, sepatutnya mereka merancang persaraan dan berehat selepas ini setelah bertahun2 mencari rezeki. Namun apakan daya dengan tekanan hidup dan keperluan yang berterusan mendesak, mereka gagahkan juga kaki dan tangan untuk bekerja lagi dan mungkin bekerja lebih keras dari masa muda mereka.

So kepada Tuan2 yang akan berpencen, teman ucapkan semoga maju jaya dalam rancangan mereka dan yang berminat dalam bidang ini teruskan usaha anda mencari ilmu. Dan sekiranya memerlukan bantuan dari teman untuk merancang atau mempelajari selok belok penternakan, silakan lah hadir kereban teman dan teman akan melayan sebaik mungkin. Doa dari teman aga segala Usaha tuan2 diberkatia tuhan dan dimurahkan rezeki untuk keluarga masing..

Dan yang teman kagum juga.. saudara terdekat teman yang datang dari "kampung" ke bandar untuk mempelajari cara menternak ayam ini. Esok teman akan menerima kunjungan mereka dan teman paham yang mereka datang dengan penuh harapan untuk membawa balik sebanyak ilmu yang mungkin dari kunjungan ini. Akan teman layan sebaik mungkin..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram