Pages

Rungutan Dari penternak ayam kampung..

Salam,

Sejak teman mula berkecimpung dalam bidang penternakan ini, teman yakin dan pasti yang teman selalu mendengar rungutan yang berbunyi sebegini: "alahaii ayam kampung aku nie, berat tak sampai pun sekilo setengah (1.5 kg).. yg nie pulak sekilo je.. rugi lah kalau jual". seaktu teman membeli ayam mahu pun teman melawat reban sahabat penternak yang lain, keluahan dan rungutan ini yang selalu teman dengar, kebiasaannya teman hanya membalas dengan senyuman sahaja..

Apa yang teman nak cerita adalah sebenarnya kalau kita sudah berminat atau melompat dalam emnternak ayam kampung asli ini, bukan berta seekor ayam yang perlu kita bimbangkan. Dan bukan ayam ringan yang perlu kita risaukan. Ini kerana ayam kampung asli adalah ayam kampung yang pada asalnya siternak bukan untuk dihasilkan daging yang banyak serta mencapai berat 2 kilo ketika dijual. Ayam ini terkenal dengan keliatan dan kekenyalan dagingnya dan yang paling penting rase dan kelazatannya. Pengguna atau pengemar terbesar ayam ini biasanya lebih suka menjadikanya ayam ini sebagai hidangan sup dimana ayam akan direneh sehingga berjam2 lamanya dan kemudian menikmati pati sup ayam tersebut.

Oleh itu adalah satu yang normal sekiranya kita menjual ayam kampung dalam lingkungan berat antara 1 kilo sehingga 1.5 kilo. Berat inilah yang biasanya diterima dikalangan pembeli. Sekiranya ternakan anda berada dalam berat dibawah satu kilo ketika sudah sampai masa untuk dijual, barulah anda boleh memikirkan sesuatu penyelesaian untuk mengatasi masalah berat ini. Apa yang perlu anda pikirkan sekarang adalah masalah kekurangan bekalan ayam yang boleh anda keluarkan. Ataupun bilangan ternakan yang anda ada sekarang. Anda perlu paham dan mengambil kira keperluan ternakan ayam ini disekitaraan anda dan membaca "permintaan" dikawasan anda. pastikan jumlah yang anda keluarkan sekurang2nya mampu memenuhi pelanggan tetap yang sememangnya mengemari ayam ini untuk menu harian.

Perkara yang paling penting adalah kaedah untuk mendapatkan baka dari ternakan induk kita dan bagaimana nak memastikan baka yang dikelaurkan mencapai 95% hidup sehingga masa jual. Teman rase cara terbaik untuk memastikan perkara diats diperolehi adalah dengan menggunkan incubator. Cara ini akan meningkatkan kemampuan siibu untuk bertelur serta memastikan telur yang diperolehi menetas ditarikh yang telah kita rancang. Kemudian tugasan siibu akan diganti oleh penternak dengan menyediakan semua keperluan yang berpatutan. Anak dikengkang dari bebas sehingga berusia 4 bulan. Dan setelah betul2 lengkap sistem mempertahankan diri serta skill2 untuk terus hidup pada usia 4 bulan, barulah kita memberi sedikit kelonggan untuk anak2 ayam ini bermain dengan tanah serta merayap didalam reban yang sederhana besar tanpa induk dewasa yang lain. Setelah anak ayam mencapai usia boleh jual atau mempunyai berat yang sesuai, barulah kita memilih ayam ini untuk dijadikan induk atau dijadikan ayam pedanging.

Oleh itu pastikan anda berjaya menternak ayam ini dan membiakkanya secara betul dahulu sebelum kita risau tentang pendapatan dan pemasaran yang seadanya. Semoga sukses dengan penternakan anda..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram