Pages

Satu langkah yg selalu kita silap..

Salam,

Post teman kali ini untuk mengingatkan bahawa pemilihan telur sebelum dimasukkan kedalam Incubator adalah sangat penting. Ramai pengguna incubator jarang sekali melakukan proses candling sebelum telur dimasukkan. Apa yang dipentingkan adalah cadling pada hari ke 4-5 sahaja tanpa mempedulikan proses saringan.. Mungkin tanggapan bahawa jika telur itu dalam keadaan bersih dan tiada cacat cela luaran, telur tersebut sesuai untuk dimasukkan kedalam incubator.

Sebenarnya, peratusan penetasan menggunakan incubator masih belum dapat dibandingankan denagn eraman ibu sendiri sekiranya ibu yang mengeram cukup pengalamanya dan mempunyi ciri2 ibu yang baik. Namun sekiranya kita menternak beberapa ekor ibu ayam, kita akan terjumpa dengan ibu ayam yang tidak pandani mengeram atau kurang berpengalaman.. Oleh itu kita perlu menggunakan incubator untuk menggantikan tugasan ibu yg kurang itu.

Maslah yang sering penternak terlupa adalah perihal ibu ayam kita yang giler mengeramkan telur. Apa bila ada saja bekar telur yang kosong dan tidak dieramkan lagi walaupun telur tersebut masih baru dikeluarkan..dia akan tumpang mengeram. Kekadang emosi kurang stabil dan banyak gangguan luar membuatkan si ibu meninggalkan bekas telur yg telah dieramkan sebentar tadi. Telur yang tekah dieramkan melebihi 8 jam akan memulakan proses pembesaran embrio dimana benih tersebut telah memulakan pros perkembangan. Kadangkala kita perhatikan sekiranya kita menyaring telru yg baru dikutip, sudah ada jaringan darah ditemui padahal tiada ibu yang sedang mengeram dibekas tersebut.

Apa yg boleh kita simpulkan sekiranya kita dapati telur tersebut telah mempunyi jaringan darah walaupun keadaan telur semasa dikutip sejuk dan berada dalam suhu reban adalah -
1) siibu hanya turun sebentar untuk makan dan ada kemungkinan akan menyambung kembali proses pengeraman setelah kenyang
2) ibu mengeram sebentar sahaja walaupun hanya ada beberapa biji(bukan telur dia pun) kemudian berpindah ke tempat telur yang lain.

Jika perkara pertama, telur yg diperolehi selamat untuk diterukan proses mengeram didalam Incubator, tetapi sekiranya kes kedua, maka ada kemungkinan telur tersebut telah masuk "angin" dimana proses pengeram telah berhenti dipertengahan jalan dan benihnya telah mati. Perkara seperti ini dapat dielakkan sekiranya anda mengamalkan perkara berikut:

1. jgn biar lepas ibu dan jantan dalam satu kurungan besar dimana perebutan kuasa atau pengawanan berlaku tanpa kawalan. Persaingan akan menyebabkan sijantan kalah "melepaskan" geram pada si ibu yg sedang mengeram. Proses ini akan mengganggu ketenteraman siibu tadi.

2. kawal jantan anda dengan menempatkan jantan ini dalam kawasan kecil khas untuk kumpulan ayam jantan dan betina. Proses persenyawaan akan dilakuakn dengan aman.

3. Telur dikutip setiap hari dan memeriksa tanda 2 sekiranya ada ibu yang "giler" mengawan.Sekiranya terjumpa, masukkan ibu ini dalam reban "rehat" selama sebulan sebelum dimasukkan kembali kereban asal. Si ibu ini akan kerap mengeram "touch n go" didalam mana mana bekas yang ada telur menyebabkan telur separuh tereram dan mati selepas sehari ditinggalkan.

4. dgn mengutip telur setiap hari terutama diwaktu pagi, kita mengurangkan risiko ibu mengeram sekejap ini sebelum kita mengumpulkannya sebelum dimasukkan kedalam incubator.

5. periksa telur anda dengan teknik candling sebelum memasukkan didalam incubator dan tandakan dengan tanda yg anda sendiri paham untuk membezakan telur yang telah dieram separuh ini untuk melihat perkembanganya. Selepas 4-5 hari periksa perkembanganya, sekiranya masih sama seperti semasa dimasukkan.. sila keluarkan bagi mengelakkan kejadian telur meletup berlaku.

kawalan yang baik dimana ibu ayam dipisahkan mengikut kumpulan jantan memudahkan kita memantau perihal ayam ini. Agak sukar kita menentukan ibu yang mana sedang bertelur, sudah bertelur atau yg tengah dalam keadaan "galak" sebelum menunggu masa untuk bertelur sekiranya kita menggunakan konsep kurungan dalam satu reban besar untuk kesemua ternakan kita. Sekiranya anda masih mahu berbuat sedemikian, pastikan anda membuat pemerhatian berkala untuk mengasingkan siibu yang sedang duduk mengeram didalam bekas dan masukkan telur yg anda kutip setiap hari terus kedalam incubator.

Ingat! banyak kejadian telur tak menetas atau tidak jadi disebabkan tindakan ibu ayam yang "giler" mengeram ini. Telur yang ada benih dan berada dalam keadaan baik boleh rosak kerana dieram dengan cara yang tidak betul dan dibiarkan terdedah sehingga beberapa hari setelah dimulakan proses pengeramanya..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram