Pages

Langkah perlu jika dilanda kematian ternakan..

Salam,

teman cerita berdasarkan pengalaman, bukan dari nasihat orang yg memang mahir dalam bidang ini. Namun boleh dijadikan sedikit panduan untuk anda..

Sekiranya anda terserempak dengan bangkai ternakan atau terjumpa dengan ternakan yang sudah nyawa2 ikan direban terdapat beberapa perkara yang perlu anda lakukan.. turutan adalah seperti dibawah:

1. Apabila anda terjumpa bangkai ternakan..

- mulakan dengan mengutip ternakan anda dan lihat sekeliling kawasan anda menemui bangkai takut2 ada lagi ternakan anda yang turut mati.
-kemudian keluarkan ayam tersebut ke tempat yang agak jauh sedikit dari tempat bangkai ditemui.
-sekiranya anda melihat ada lendiri atau tinggalan dibawah badan bangkai tersebut, anda perlu bersihkan secepat mungkin.
-periksa bangkai anda dan perhatikan perkara seperti berikut
+ bahagian dubur ayam, lihat tanda yang menujukan penyakit jelas seperti najis berwarna lain dari biasa pada bulu sekeliling dubur. Warna luar biasa adalah seperti warna putih, kuning, atau hijau gelap seperti rumput..
+perhatikan pada mulut ayam dengan membuka sedikit paruhnya..perhatikan sekiranya terdapat mukus melekat likat seperti kanji atau hingus.
+perhatikan keadaan mata dan lubang hidung ayam
+perhatikan kantung makanan dibawah leher ayam untuk melihat ianya penuh atau kosong..
+perhatikan bahagaian atas kepada dan lihat kepada bahagaian belakang badan ayam untuk melihat tanda kehilangan bulu atau cedera.
+perhatikan sebarang luka atau truma akibat serangan pemangsa.
+periksa suhu badan untuk mengukur tempoh lamanya ayam mati.

asingkan bangkai ini dan tanam secepat mungkin. Anda mungkin boleh membakar ayam ini tetapi cara yang lebih mudah dan pencegahsan sepenihnya adalah dengan menanam dikedalaman sekuranynya 2 kaki bagi mengelakkan pembangkai membongkar kembali ayam ini. Sembur dengan ubat penbasmi kuman atau bahan aktif nyah kuman.
Kemudian anda pusing keliling dan perhatikan kalau2 ada bangkai lain yg terdapat direban anda.

Jika anda tidak menjumpa sebarang bangkai lain, anda perhatikan ayam lain sekiranya anda terjumpa ayam yang sedang sakit. Asingkan dengan mengurung ayam ini ditempat yang berasingan dengan ayam anda yang sihat.
Berikan ubat yang bersesuai dengan tanda penyakit yg membunuh ayam anda kepada semua ubat anti stress atau anda memberikan ubat vitamin yg telah tersedia dengan anti stress.

pantau ayam anda setiap hari sehingga tiada lagi tanda penyakit berlaku.
sememagnya ayam kita sangat sensetif dengan perubahan cuaca serta perubahan makanan yang kita berikan. pamberian ubat secara berkala perlu diberikan bagi menhindari penyakit.

-kemudian anda boleh membuat rumusan bagi setiap tanda luaran yang anda jumpa pada ayam.
Setiap tanda membawa maksud untuk pemyakit tertentu dan kita perlu mengubat mengikut ubat yang sesuai.

2. Ayam nyawa2 ikan atau dan monyok,

-lihat pada keadaan ayam sama ada masih berdiri, duduk satu tempat atau sudah terbaring tak bermaya.
-lihat keadaan mulut, kantung makanan, mata, kaki dan dubur.
-lihat juga tanda lain kelakuan aneh ayam seperti keadaan nafas, pergerakan kepala kebelakang, nafas tersekat, bernafas perlahan tetapi panjang, pergerakan kepak atau kedudukannya,
-perhatikan duburnya dalam keadaan membengkak atau terbuka luas, kotoran yang melekat pada bulu
-perhatikan tahap penafasan ayam samaada terlalu lemah atau kencang

Kita perlu pahan yang penyakit yang menyerang reban kita biasanya adalah kerana faktor pembawa penyakit yang hadir didalm reban. Antara pembawa pennyakit adalah tikus yang sering mendiami reban. Tikus ini biasanya hanya keluar apda waktu malam dan memakan sisa makanan yang tidak dihabiskan. Jika tiada makanan yang mencukupi, tikus akan bertindak menebuk kantung makanan ayam semasa ayam tidur. Kelakuan ini boleh membunuh ayam kit akibat jangkitan penyakit dan kecerderaan.

Tikus juga menyebarkan penyakit melalui najisnya yang ditinggalkan bersepah direban dan pada akhirnya dipatuk oleh ayam. Jangkitan ini mampu membunuh banyak ayam anda direban.

Perhatikan aktiviti tikus ini dengan menyuluh pada waktu malam selain lubang tikus disekeliling reban. Tangkap tikus ini dengan perangkap tikus atau menggunakan gam perangkap dengan umpan ditengahnya. Namun untuk menggunkan gam anda perlu berhati2 bagi mengelakkan ternakan anda sendiri terperangkap.

Hubungi pejabat haiwan untuk khidmat nasihat sekiranya anda menghadapi peratusan kematian yang tinggi atau penyakit semakin menular..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram