Pages

Ujian lagi-kerja giler




Terlebih dahulu teman mintak maaf jika apa yang teman nak tulih nie akan menyebabkan org marah n tersinggung kerana nampaknya macam menyiksa ayam.. tapi teman terpaksa lakukan untuk belajar pasal penternakan ayam nie dan penyakitnya.. hati teman tak tenteram sekiranya tak dapat punca penyakit kat reban kita.. selagi punca penyakitnya tak dapat kita temui selagi itu pada masa hadapan masalah ini akan berlaku..

So teman mencari lah calon ayam yang akan teman uji untuk dijadikan tikus putih makmal.. tujuan bukan nak menyiksa binatang tapi untuk belajar.. (teman ulang skali lagi).. dalam byk2 ayam remaja ini teman pilih sekor yang berusia 4 bulan.. jantan yang sihat dan paling lincah, teman pilih ayam (gambar diatas) nie sbb dalam banyak2 geng dia nie, dia nie paling garang dan agresif serta suka mematuk bulu dan kulit ayam lain.. kekadang teman tgk sampai tinggal tulang dikerjakanya.. dia patuk2 dan patuk macam lapar padahal dah banyak teman bagi makan.. ada yang kata kurang kalcium dalam badan dia.. tapi teman rasa makanan yang teman bagi makan cukup semuanya.. memang tabiat ayam nie pasal dia yg paling besar dan kebykkan yang dipatuknya dari geng yg lain(teman tercampur ari tu) so suka membuli..

benda yang teman buat adalah dgn mengurung sekejap ayam nie semalaman dan bagi air minum dari elektromisis.. pastu pagi semalam teman amik satu bangkai anak ayam kecil yang ada ulat lalat dalamnya.. teman taruk kat bekas dia sorang.. tak tunggu lama.. habis tinggal bulu dan tulang je dia kerja kan.. air minum berubat sentiasa diberi..

keputusan pagi ini.. :
teman dapati ayam nie hadapi simtom yang sama ngan ayam yang mati berak kapur aritu.. tungking berlendir dan basah bulu2 sekitaran tungking.. keluar cairan putih dan kekuningan pada tungking. tungking membengkak dan ternganga tak tertutup kembali macam ada kelemahan otot kemutan yg biasanya tertutup.. ayam ini mula monyok pada pukul 6 pagi ini dan sampai sekarang duk terbaring tak leh bukak mata.. sikit lagi teman akan sembelih dan tanam bangkai ayam nie..

Kesimpulannya..
memang betullah penyakit berak kapur yang selalu jadi nie disebabkan ulat lalat pada bangkai ayam.. so kalau ada kematian pada ayam kena cepat2 hapuskan setelah dikeluarkan dari reban.. kadangkala ayam yg mati pada waktu malam dan tidak kita sedari akan mula berulat selepas 2 hari sekiranya cuaca panas dan lembab..sebelum ayam menjadi busuk kehadiran ulat ini dah dapat dilihat dan aktif memakan tisu bangkai ayam nie.. Alhamdulilah teman dah dapat kepastian tentang penyakit ini.. takde ubat yg dapat repair penyakit ini pasal bakteria dari ulat ni dah masuk dalam perut ayam walaupun sentiasa minum air berubat..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram