Pages

makanan tambahan



nie gambar dedak yang teman bagi sebagai makanan tambahan bagi ayam teman.. yg dalam plastik tu kepala ikan bilis yang teman beli dengan harga RM 1 sekilo, susah nak dapat kat area nie kepala ikan bilis sebagai protien tambahan untuk pembinaan tisu ayam.. dedak teman pakai adalah dari buatan itali yang berkuliti import.. tak main lah buatan china yang murah tu.. teman suka yang berkualiti je..hehehe silap tulis pulak..tu untuk termostart(cam biasa je dengar ayat nie hehe)

Yg dalam gambar sebelah tu pulak dedak 501 dan 511 keluaran syarikat kat tanjung sepat atas sikit dari morib,teman beli dengan harga RM 85-90 seguni 50kilo tapi bukan dari kilang laa.. teman campur sikit dengan jagung kuning kasar n halus ikut sapa yang nak makan..
makanan utama ayam teman adalah balance nasik dari kedai makan berhampiran.. selalunya teman amik 2 kali iaitu pada waktu tengah hari untuk lebihan makanan dari malam tadi hingga pagi tadi dan sekali lagi teman ambil pada waktu petang dalm pukul 5.. so snak dedak nie teman bagi wawktu tengah hari atau masa selepas makan nasik pagi.. tapi sebulan puasa nie makanan lebihan sangat berkurangan walaupun teman tambah ambil satu restaurent lagi .. banyak org tapau nasik n tak makan kat kedai.. so penggunaan dedak bertambah..

kalau sekarang dengan bilangan anak yang banyak teman pakai 2 guni dedak halus, satu guni dedak kasar dan satu guni bagi setiap jagung kasar n halus..pada bulan ramadan teman perlu tambah satu atau dua guni lagi.. makanan asas lain yg selalu teman bagi adalah daun pisang, batang pisang dan rumput gajah yang selalu tumbuh kat tepi longkang.. cam tu lah teman nak jimat kan dedak nie..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram