Pages

mungkin sistem fidlot?



Nie lah reban asuhan yg terbaru untuk anak ayam baru turun reban atas.. umur dalam 3 bulan lebih.. nak ajar dorang besar atas tanah.. pengalam pertama dorang biasanya mengembirakan.. masing2 cuba mandi tanah.. patuk2 untuk rase bendalain selain makanan dan sebagainya.. tak kurang juga yg melompat keringan n terbang kesana2 kemari pasal rase bebas sebab sebelum ini duk terkurung je dalam tempat yang sempit..

Tapi yg pasti .. sepanjang pemerhatian teman.. bila ayam nie turun je ke tanah.. perkembangan badan dan saiz sangat mengalakkan.. sekejap je teman tgk dorang membesar.. teman tak pasti antara 2 hujah nie..
satu: ayam kampung pada umur 3 bulan pertama pertumbuhanya sangat perlahan.. tapi cecahje usia 3 bulan terus membesar dengan cepat sekali.. samapi umur 5 bulan ada yg dah sampai berat yg boleh dijual..
dua: anak ayam yg terdedah pada persekitaran berlantai tanah lebih awal akan lebih cepat membesar dari yang duk terkurung atau yg duk kat reban tinggi..
antara 2 hujah nie teman tak pastu mana satu yg sahih pasl bagi kedua2nya nampak macam betul.. umur cecah je 3 bulan teman cam tak perasan pertumbuhanya, tahu2 je dah besar berganda je.. dan kebanyakan fasa pertumbuhan cepat nie terjadi bila teman mula lepaskan ke tanah... tapi yg pasti n dah teman buat kajian 2-3 kali anak ayam bawaan ibu lebih cepat membesar berbanding ayam incubator.. itu teman pasti. kecergasan pun sangat berbeza..

reban asuhan rekaan teman nie adalah reban dalam reban.. satu bahagian reban teman pagarkan untuk mereka membesar n main sekitaran kwasan ini sahaja.. takde pergaulan langsung dengan ayam matang yang lain.. dalam reban ini pula ada satu reban kecik dengan keluasan 3 keping zink untuk anak ayam ini tido bermalam dan mengelakkan cuaca hujan.. so ayam nie taklah kena sakit kalau musim hujan tiba.. waktu malam pun kita dah ada double protection dari pemangsa dari luar.. kena lepas 2 halangan sebelum sampai ke anak ayam.. korang pun taukan anak ayam nie snek yg dinantikan oleh semuang pemangsa...kalau boleh kita ada banyak reban nie kat dalam reban besar kita.. anak ayam nie duk kat sini sahaja sampai bulan ke 5.. bulan 5 pemilihan di lakukan.. yg baik kita simpan n lepas kat reban induk dan yg biasa kita jualkan.. so kita dah gunakan konsep fidlot.. tapi teman belum2 betul2 paham pasal fidlot.. ada kemungkinan konsep ini teman salah paham.. talpe teman akan carik lagi maklumatnya dan akan betulkan kalau salah yek..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram