Pages

Herba untuk Ayam

Sejak 2 menjak nie ada serangan berlaku kepada kebanyakan reban ayam seluruh Malaysia.. ada yang teruk seranganya dan ada yang hanya sedikit bilangan ayam yang terjejas.. namun setakat ini belum terdengar lagilah ada penternak yang kehilangan semua ternakanya akibat serangan penyakit.. mungkin penggunaan ubat yang kosisten telah dilaksanakan. Alhamdulilah dan syukur dipanjatkan kepada Ilahi kerana membenarkan kita menternak lagi..

Kejadian ternakan kena penyakit selepas atau semasa musim hujan yang melanda dalam tempoh tak sampai 2 minggu tempoh hari macam mengejutkan penternak yang mungkin sedang leka menternak.. Mungkin ada yang perlu dibetulkan dalam hidup kita kerana Lumrah manusia sentiasa lalai dan termakan pujukan syaitan yang direjam.. apa2 pun kit aperlu melihat segala masalah ini sebagai ujian dari tuhan kerana segala bala atau kesulitan yang diterima adalah ujian dari tuhan untuk melihat sejauh mana kita beriman kepadanya..

Dalam masalah yang menimpa teman banyak terdengar tumbuhan herba yang digunakan oleh penternak OTAI selama ini untuk mengubati atau meningkatkan antibodi dalam badan ayam. Kalau dipikirkan ayam kampung yang dibela bebas sukar mendapat penyakit dan biasanya mempunyai umur yang panjang..kekadang kita leh jumpa 'cicit' kepada baka pertama yang kita bela kerana telah membiak dengan baik.. so teman betul2 mencari segala maklumat yang ada dan bercita2 untuk menanam semua herba ini.. dengan adanya herba ini teman berharap semua ternakan teman sihat belaka tanpa melupakan untuk berdoa sekali.. dalam perncarian teman yang baru bermula nie teman ada jumpa 2 jenis tumbuhan yang ada gambarnya.. tapi satu daun pun belum teman pegang lagi or tanam.. nanti teman cuba dapatkan dan buat satu ruangan taman herba didepan umah teman, kalau berjaya teman cuba biakkan dan tanam didalam bekas kecil untuk bekalan cenderahati kepada pelawat reban teman..pokok yang teman dah tgk gambar..


1. Tumbuhan Sambung Nyawa.

nama pun dah macam best hehehe.. aku ada terbaca yg asal nama nie dari org asli yang tersesat dalam hutan dengan kelaparan serta tidak bermaya.. bak kata org dah nyawa2 ikan lah hehehe.. pastu dia makan daun nie terus ada tenaga dan kekuatan.. tu yg diberi nama sambung nyawa.. betul2 tak betul teman tak tau.. ada byk nama lain bagi tumbuhan.. atas adakah gambar pokok nie.. ehsan dari web: http://www.bio-asli.com/herb/daun.asp korang rujuk la kat penerangan dalam web nie.. banyak betul tumbuhan herba ada dalam nie.. cuma nak carik mana yg sesuai ngan ayam kita..


2. Tumbuhan Hempedu Ular

Ni gambar dari blog Abg Razali: http://razalipro.blogspot.com/
korang tgklah blog abg nie yek untuk gambar dan keterangan yang lebih lanjut.. ada sikit penerangan kat blog abg nie..nak sembang lebih teman pun tak pernah pegang atau cuba tumbuhan nie.. biar yang ada pengalaman membuka bicara... nie tengah nak adjust la nie nak mintak 2-3 pokok hehehe.. leh kan abg?

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

gerobok said...

kalau da ada benih bgtau la kawan ye.hehehe

Instagram