Pages

masalah anak ayam 'incubator'belajar tido..




nie lah aku kata kan dulu.. anak ayam apa pun kalau dikeluarkan dari incubator mesti ada masalah dalam pengurasan tempat tido.. kekadang sampai usia 4 bulan pun belum pandai nak bertenggek.. macam2 dah dilakukan untuk mengasuh anak ayam nie.. seperti mengangkat ketempat tinggi, meletakkan keatas para, meletakan tempat bertenggek pada usia muda lagi tapi agak sukar juga..hanya separuh je yg berjaya naik ke atas.. tido bertenggek diatas para sangat penting sbb boelh mengelakkan serangan semut, ular, pemangsa lain serta berteduh dari cuaca serta banjir kilat..
gambar diatas kiri adalah sebahagian anak ayam yg dah mula memanjat untuk tido diatas para yg disediakan khas untuk mereka.. kalau perhatikan ketinggian para hanya ditahap pinggang untuk melatih mereka memanjat.. sebelahnya pula adalah dari kumpulan yang sama tapi masih selesa duduk tido berkumpul dipenjuru reban.. kalau terlalu byk ayam yg berkumpul, ayam yg berada dibawah boleh mati terhimpit.. himpitan yg aku gelar death ball.. cara aku atasi masalh kesejukan tanah dan hujan adalah aku taruk zink untuk lapik tanah.. pastu dibuat bumbung duatas penjuru tu untuk teduhan hujan.. itu jelah aku mampu buat sebelum mereka reban baru yg berbumbung sepenuhnya..
gambar bawah adalah reban baru untuk sibelanda yg tinggal berapa kerat je nie. Alhamdulilah semua dah mula nampak sihat dan ada tempat bertenggek yg selesa.. dalam reban nie ada pancaran matahari secara terus untuk mereka berjemur serta mandi tanah.. kawasan sentiasa kering sebab ada longkang besar serta tanah yg ada masih ditutupi dengan baki dedaun yg sengaja tidak disapu, nie pun satu ujikaji kesesuaian lantai reban.. harap2 takde yg mati lepas nie..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram