Pages

Lapik bekas tempat bertelur yg diperbaharui..




Teman sebelum ini dah byk mencuba bahan meterial untuk dijadikan lapik kepada tempat telur ayam nie.. macam2 dipikirkan untuk keselesaan ayam nie bertelur.. kekadang ada ayam yg memilih jenis lapik yg kita desiakan dan ada yg kekadang atas papan pun dia bertelur.. so macam2lah bahan yg digunakan setelah ditanya pada otai tradisianal.. ada yg guna daun pisang kering, ada yg guna lalang, ada yg guna daun kering biasa.. ada yang guna kain baju lama, ada yg guna surat khabar lama dan biasa teman dengar guna kain guni untuk lapik.. kekadang ada timbul masalah lapik yg tak sesuai dan menjadi sarang kepada hama.. kekadang ada juga kes yg terlupa nak tukar lapik sampai dah naik berkulat jadinya.. kekadang ada juga tersalah taruk sehinggakan telur pecah bila ibu ayam menggolekkan telurnya..

Kesemua bahan meterial yg ada teman dah guna.. kalau pakai lalang atau daun memang lah jumat tapi satu kerja lak nak memotong dan mengeringkan lalang nie.. kalau ada org potong rumput lah lah teman pi kutip.. pastu yg banyak skali teman guna adalah guni bekas dedak yg kita beli.. potong dua lipat dan tarik.. terus jadi melengkung kat tengah dan ibu ayam rase selesa sbb semua telur ekor terkepung..

Tetapi sejak teman pakai incubator nie teman rase tak payah susah sangat kita nak jaga lapik telur nie pasal ibu dia tak dan pun nak mengeram.. telur dikutip setiap 2 hari dan ibu kan naik bertelur salih berganti.. kira cam port nak bertelur je lah.. bila dah kotor ngan tahi or lumpur kat bekas tu just tukar je lapik dia.. kalau tak dulu setiap cycle ayam mengeram kita kena tukar dan ganti baru.. so bahan apa yg senang nak ditukar, mudah didapati dan takde banyak kerja dilakukan.. telur dapat ditambung dengan baik serta ibu tak giler nak mengeram??? teman dah dapat bahan yg teman rase terbaik.. kertas carikan mesin pemusnah dokumen.. kebetulan bini teman bekerja dalam pejabat admin.. banyak main ngan kertas dan setiap hari ada je kertas yg kena ricycle..masuk mesin.. teman cuba try ..hasilnya hama takde pasal kertas tu bersih n sangat kering.. lebih tahan lama.. ringan.. pakai sikit je dah boleh cover semua bekas.. bila sampai masa teman amik je dan bakar.. so easy..

pas nie korang kalau ada terjumpa je kertas carik nie simpanlah buat lapik kang.. banyak gunanya nanti.. gambar kiri kertas yg teman ada.. gambar tengah tu time teman taruk n sebelah dia lapik yg dah siap untuk ibu ayam..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram