Pages

bekalan Ilmu yg perlu anda ada..

salam,

bercerita tentang menjadi penternak ini.. kita kena paham yang ilmu adalah senjata utama kita untuk berjaya.. Ada beberapa ilmu yang perlu kita perkukuhkan untuk berjaya dalam penternakan. Antaranya seperti yang listkan dibawah..

1. Pengetahuan tentang keperluan ternakan kita- sebolehnya kita tahu jenis ternakan kita dan keperluan khas yang perlu ada untuk setiap jenis ternakan yang kita ada. Mungkin jenis yang berbeza memerlukan keperluan yang berbeza seperti perbezaam ayam kampung asli ngan kacuk.. Kedua2 ini amnya memerlukan element yang sama tetapi dalam pengurusan harian banyak perbezan ketara khas bagi jenis masing2. COntohny keperluan berat makanan yang diberikan, keperluan tempat tiduk dan sebagainya..

2. Alatan bantuan pembiakan seperti Incubator atau sistem yang kita set untuk pembiakan.

3. Kandungan nutrisi makanan yang diberikan serta jumlah peratusan nutrisi yg diberikan mengikut umur..

4. Pengetahuan mengset reban supaya berseuaian dengan tugasan serta keperluan ayam..

5. mengetahui penyakit serta ubatnya dan ada sedikit kepakaran untuk merawat ternakan.

6. mengetahui ragam ternakan selain keperluan asas yg disebut diatas.

7. mengetahui skill keselamatan serta jaminan peringkat pembesaran ternakan kita..

8. mengetahui kekuatan pasaran serta harga semasa..

9. pembahagian masa dan pengurusan yang betul..

10. pengurusan pekerja

Semua ilmu ini napak macam terlalu banyak untuk dipelajari namun kalau anda sedar, ianya hanyalah satu bentuk pengetahuan yang diperolehi dari pengalaman serta sedikit tunjuk ajar dari mereka yang telah lama menceburi. Latihan serta masalah yang dihadapi direban atau ladang akan memeberi kita "kelas tambahan" untuk kita sentiasa belajar dari apa yang berlaku.. Sekiranya ada kemuskilan, jgn segan silu untuk bertanya kepada mereka yang tahu..

Dalam penternakan, kejayaan menjual (untuk ternakan jualan daging) dan kejayaan menghasikan benih(untuk pusat penetasan baka) ditentukan dari segi pengalaman kita untuk mengurus serta memastikan semua benda hidup dibawah jagaan kita membesar dengan baik..

Untuk ternakan unggas seperti ayam, haruslah kita mengenal pasti punca kegagalan menternak ternakan dari mula sehingga peringkat jual. Dari pengalaman teman, kegagalan memenuhi keperluan ini adalah fakto paling utama kenapa projek yg diusahakan gagal.. sebagai contoh.. sekiranya kita gagal untuk menentukan fasa perkembangan atau pertumbuhan ayam sebelum matang, kita mungkin tersalah cara untuk memeliharanya.. kita rasakan si anak ayam ini hanya memerlukan haba panas pada waktu malam sehingga seminggu sahaja(macam ayam kacuk) padahal anak ayam ini perlu dibantu memanaskan diri sehingga berusia sebulan..

Oleh itu, bekalkan diri anda dengan ilmu sebelum mula menternak..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram