Pages

Langkah pertama..

Salam,

seminggu lalu teman menerima panggilan dari Mr Lan (nama sebenar hehehe) untuk menjual induk ibu ayamnya, bagai pucuk dicita ulam mendatang.. tapi bila termenung sekejap, reban teman belum siap lagi.. nanti mana pula nak diletakkan reban..

Alang2 dah ada offer teman pun tanyalah alamatnya.. peeh.. felda sg. kemahal, bera pahang.. ingatan teman ala ala 2 jam leh sampai laa.. dah set time, tadi dalam pukul 10 teman pun memulakan langkah untuk membeli induk pertama teman setelah teman menjalankan projek ini(tak termasuk induk yg dah ada)

Dengan pelbagai hal ditengah jalan serta singgah 2-3 tempat.. teman sampai ke rumah sahabat kita dekat jam 3 petang.. dah lama teman tak jalan kawasan kampung yg banyak betul likunya.. kereta pun tak leh lari lebih dari 80Km . melayan lap berliku2 dan perasaan kosong dalam perjalanan. Sampai2 sahaja teman bertemu dengan lan serta kengkawawn kampung feldanya yg sedang memtakik kayu untuk dijadikang gasing.. huh tabik teman tgk skil dorang hehehe..

Dalam diam teman agak kagum dengan kebersihan reban saudara lan ini walaupun berada dalam keadaan kampung.. lantainya berpasir bersih, rebannya terurus serta tak nampak pun tompokan tahi berkumpul dibawah tempat ayam bertenggek tidor.. Kawasan kejiranan yang bersih dan dihias indah sepanjang jalan utama perkampungan ini menambahkan perasan teman untuk berhijrah ke sini. tetapi bila dipikirkan pula rumah teman skang ni yg dah memang duk dalam kampung, teman hilang perasaan minat itu hehehe..

Setelah selesai urusan jual beli dan timbang menimbang, teman perhatikan cuaca mulai menerik panas. kalau dulu teman cari ayam menggunakan jeep yg dah tentunya besar dan selesa. sekarang teman hanya naik kereta kembara teman yg saling tak tumpah macam kancil yg ditinggikan.. so ejust punya ejust last2 ok dah leh masuk semua.. masalahnya cuaca panas tak membenarkan teman untuk membuka tingkap. dah kena pakai air corn teman pula yg susah nak bernafas dek bau tahi ayam serta bau bulunya.. selang setengah jam teman terpaksa berhenti sekejap kereta untuk proses pengudaraan dalam kereta hehehe..

esok teman akan ke melaka pula untuk mengambil induk ayam betina di melaka.. mungkin malam nie teman perlu tido awal memandangkan long trip hari ini akan disambung ke Melaka pula esok..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram