Pages

Penternakan Ayam kacuk

Salam semua,

Berkenaan penternakan ayam kacuk, mungkin tuan2 semua merasakan teman nie macam berlaku tidak adil terhadap ternakan ayam kacuk. Post teman sebelum ini mungkin ada menguris perasaan mereka yang sedang menternak ayam kacuk. Sebenarnya bukan teman mengkelaskan ayam kacuk ini kepada kelas kedua berbanding ayam kampung ori.

untuk makluman teman pun ada bercadang nak menternak ayam kampung kacuk ini tetapi dengan jumlah yang kecil. Disamping teman mengeluarkan benih dan daging bagi ayam kampung asli teman nak juga menternak yg kacuk. Ini berikutan permintaan tinggi oleh pendatang yang meminati apa juga kenis ayam kampung. Kalau dulu teman ada dalam 20 ekor ayam kampung daging yang diternak didalam reban teman. Kalau ada yang nak beli, teman jual yang kacuk nie. Habis semuanya yang ada dalam reban teman. Bila dah habis terpaksa lah pulak teman jual baka induk yang teman simpan untuk mendapatkan telur. Bila had jualan melebihi jumlah minima yang patut ada dalam reban teman, mulalah teman mengelabah dan memberhentikan jualan. Sudahnya ada yang mula hangin bila teman dah tak jual ayam lagi. berkali2 datang dan memujuk untuk teman menjual ayam untuk santapan mereka.

So Insyallah akan teman ternak dalam 200 ekor untuk setiap bulan dan akan teman bawa kepasar semasa teman menjual incubator. Dan mungkin juga teman hanya perlu menjual dari ladang sahaja berikutan yang tahu teman menjual ayam nie ramai. Bila tersebarje berita teman bukak jualan ayam maka berduyun2 datang nak beli. Cuma teman nak bagitau yang post2 teman ini hanya nak menyedarkan dan memberi nasihat kepada mereka yang belum benar2 bersedia tetapi dah menternak sampai ribuan ayam kampung kacuk. Teman taknak kes beberapa kawan teman yang tak mampu menjual ayamnya setelah sampai masa. Ada juga yang sampai tak cukup duit untuk membeli dedak untuk ternakan dia. Manalah ayam kampung kacuk ini tahan nak mencekek hampas kelapa bercampur nasik kedai hari2. Dah memang biasanya dorang makan dedak sampai besar.

So bagi yang yakin dengan pasaran atau dan ada pasaran sendiri, silakan maju kehadapan dan menternak ayam kampung. Sememangnya kalau anda sudah mempunyai market setempat anda sendiri, tiada masalah yang akan timbul kemudian kelak apabila ternakan mencapai usia jual. Ada ramai penternak yang menternak ayam ini dibawah 1000 ekor mampu menjana pendapatan yang meyakinkan. Cuma teman bimbang kalau ada mereka terus nak terjun dengan menternak melebihi 1000 ekor tanpa persediaan yang secukupnya.

Antara kelebihan ayam kampung kacuk adalah jumlah anak ayam yang banyak dan seusia dapat diperolehi dengan mudah. Harga anak ayam ini juga agak murah dari julat RM 1.60 sehingga RM 2.30. Dan kalau kita ada kemahiran memasak makanan sendiri disamping makanan tambahan lain yang diberikan, kos penternakan menjadi kurang. Dgn purata harga jualan RM 15 seekor(1.5kg) jumlah keseluruhan jualan kasar bagi 100 ekor ayam adalah RM 1500. Dan kalau anda jual 300 ekor sebulan, anda mungkin memiliki RM 4500 didalam tangan. Cuma apabila anda menjual secara banyak sehingga mencecah 1000 ekor sebulan, teman bimbang tiada cukup pasaran pembelian sekitar anda. Mungkin kita mengharapkan sejumlah RM 15 ribu wang dah berada didalam tangan kita padahal tiada sapa sudi membeli ayam. Bila kita dah berada dalam keadaan terdesak, ada pihak yang suka mengambil kesempatan dengan menawar ayam kita sehingga ke harga yang tak masuk akal. Oleh kerana kita takut rugi dan dan terdesak dek kerana ayam semangkin membesar, kita pun setuju. Habislah segala usaha kita 2-3 bulan dengan penjualan yang berat sebelah.

So kepada mereka yang mahu mendapat pendapatan tambahan, boleh menternak dalam skala kecil dahulu. Mungkin semasa ini adalah medan terbaik untuk kita belajar dari pengalaman menternak. Dan bila anda dah mula membina empayer anda sendiri, anda mungkin boleh merasa kemewahan yang anda perolehi hasil titip peluh selama ini.

Akhirnya teman nak mintak maaf sekiranya post teman sebelum ini agak kurang adil. Diminta pihak tuan2 dapat mengambil isi yang penting seperti cara menjaga anak ayam untuk rujukan tuan.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram