Pages

Orangnya tak serupa Gambarannya???

Salam,

Ini adalah rumusan yang teman berikan sepanjang teman menerima kunjungan serta panggilan. Bukan teman nak terasa atau teman mengata, tetapi hanya senyuman manis yang teman rasakan dan agak berbangga denagn apa yang berlaku.

Seringkali teman menerima ayat " la muda lagi citipull nie" atau "laa reban kat belakang rumah sahaja" ketika menerima kunjungan pelawat. Yelah kekadang yang datang pun dah ada pangkat masing2 diawal nama mereka dan tak kurang juga yang harga kereta mereka lagi mahal dari rumah teman. Bila datang seolah mereka frust atau hampa melihat orang yang mereka kunjungi serba sederhana atau biasa2 sahaja.

Namun bila melawat dan melihat sendiri reban teman disamping ilmu yang dikongsi bersama, hati pelawat mula berubah. Teman dapat rasakan perubahan ketara itu. Kebanyakkan mereka pulang dengan senyuman dibibir dan merasakan pelaburan wang minyak dan masa untuk kereban teman semacam berbaloi. Kalau nak diikutkan dari segi budget serta setting reban teman, sememangnya jauh dari kecanggihan dan kemewahan. Rumah teman pun sekadar ala kadar dan pakaian teman pun selalunya kusam. Bukan teman nie mahu dilihat sedemikian tetapi itulah realitinya kehidupan mereka yang sedang membina perniagaan.

Teman sangat suka mengamalkan pepatah "mengukur baju pada badan sendiri". Kalau kita belum lagi berada, buatlah seperti kita belum berada. Buat apa kita duk pentingkan "wayang" untuk mendapatkan rase hormat atau sanjugan padahal hati kita sendiri yang tahu kemampuan diri sendiri. Dengan hutang keliling pinggang dan seringkali wang saku bulanan tinggal suku sebelum gaji disebabkan pembayaran ansuran yang berkilo2 banyaknya.

Dan konsep teman biasanya mementingkan penjimatan seboleh mungkin tanpa menggangu keperluan yang standart. Sebagai contoh, sekiranya kita tahu sejauh mana kemampuan dan keperluan kita untuk mengisar tumbuhan hijau, kita perlu berkira adalah perlu kita membeli mesin pengisar makanan yang berharga RM 2000? dan sekiranya kita boleh mengantikan bekas makanan dengan bekas yg sudah sedia ada dirumah, mengapa kita perlu membeli peralatan yg mahal dipasaran?

So sekiranya anda melawat atau berjumpa teman jgn terperanjat sekiranya reban teman hanya dibelakang rumah. dan jangan terperanjat sekiranya teman hanya orang biasa dan sangat sederhana. Bukan itu yang kita cari tetapi ilmu penternakan yang kita mahukan. Bukankah anda berkunjung untuk melihat sendiri bagaimana teman menjalankan tugasan harian teman direban dan mempelajari sedikit sebanyak ilmu?

Dan kalau boleh sekiranya ada pertanyaan, teman lebih suka anda hubungi teman terus menggunakan telipon dan bukannya hanya menghantar SMS. Banyak perkara yang teman sukar nak jelaskan melalui SMS dan teman paling tak minat nak menaip satu2 huruf dalam butang kecil ditelepon. Kekadang soalan yang diberikan sangat umum dan melemahkan teman nak menjawawb. Ada baiknya call sahaja teman dan akan teman layan sebaiknya. Kalau boleh jagalah percakapan kita dengan menjaga budi bahasa supaya teman lebih seronok untuk menjawab soalan. Janganlah bertanya seperti menyoal siasat dalam balai atau menanyakan soalan dengan kasar atau kurang sopan. Anda kena ingat yg teman mahu menolong anda menternak dan bukannya mengejar imbuhan dari bantuan. Dan kalau boleh hargailah sedikit apa yg teman lakukan hehehhe.. Bukan apa, sebelum ni ada teman menerima beberapa panggilan dari seorang Otai umur yang memulakan perbualan dengan menanyakan umur teman. Bila dah tahu umur mula dia layan kita seperti budak2 atau seperti pekerja dia.

Diakhir perbualan adalah teman mengatakan sikapnya yang kurang teman senangi namun beliau melenting balik dan mengatakan teman tiada hak nak menegurnya sedemikian kerana teman masih "budak hingusan" bagi mereka. Apa yang dibangkitkan tentang kos bil teliponnya semasa menghubungi teman.. kekadang tertanya juga dalam hati.. Teman nie sedang bekerja dalam jabatan VET ke atau kerajaan yang dia nak marah2 macam tu skali?..

So kalau boleh call je teman untuk pertanyaan dan elakkan menghantar SMS kerana kekadang teman pun tak mampu menyediakan kredit yg banyak untuk membalas SMS. Kena pulak yg menghantar adalah dari syarikat telekomunikasi yang berbeza, satu SMS kena charge RM 0.45. Seorang bersoal jawab 10-15 SMS dan kalau teman bermesej dengan 3-4 orang satu hari? berapa pula yg teman nak toup sebulan hehhee? maap, bukan teman kedekut tapi teman tak mampu..takut teman tak balas bukan sebab sombong tapi takde sbb takde duit ..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

junaidi @ Jerun Roku said...

kan aku dah cakap dari dulu lagi.. heheh kau tak percaya... gambar kau tu. dressing kasi nampak macam org muda lah sikit. hehehhe

Instagram