Pages

Sedikit Ulang kaji..

Salam,

Saje teman nak ulang balik perkara yang perlu anda lakukan semasa menggunakan Incubator . Incubator adalah alat bantuan pengeraman dimana kita mengantikan tugasan ibu ayam dengan mengadakan persekitaran sama seperti dibawah perut ibunya.

Pada dasarnya untuk kejayaan mengeramkan telur, kita perlukan 3 perkara iaitu:

1. suhu yang sesuai
2. Kelembapan yang sesuai
3. Aktiviti yang wajib dilakukan.

Kalau dulu Incubator ini begitu asing dan kurang diketahui umum. Tahun 2009 melihatkan pembaharuan dalam industri ini apabila lebih dari seratus pengguna telah menggunakan alat ini. Alat ini suatu ketika itu hanya digunakan oleh mereka yg berada dalam level otai. Namun sekarang ianya mula di sebarkan dan teknologinya bukanlah lagi satu rahsia sulit.

Untuk suhu semua ornag tahu yg setting yg paling sesuai adalah pada 37 darjah calcius (teman dah lekatkan kat telur yg sedang dieram. Oleh itu kita menggunakan Thermostrart untuk mengawal suhu dalam incubator dengan menyabung dan memutuskan bekalan kuasa kepada pemasas. Tugasan Incubator ini perlu ditentu ukur untuk memastikan suhu didalam Incubator ini stabil. kebolehan Thermostart berbeza2 mengikut jenis namun yang penting kita memastikan peratusan suhu berada dalam julat 37 melebihi 70% dari tempoh suhu menaik dan menurun.

Bagi kelembapan pula, kelembapan biasa dibawah perut ibu adalah diantara 50-70%. Kelembapan ini hampir sama dgn persekitaran reban yang mana akan berubah2 mengikut cuaca. kelembapan sebenarnya adalah kandungan air yang terserap didalm udara atau peratusan air dalam udara. Sekiranya kita memanaskan sesuah incubator denagn suhu yang tinggi, kandungan kelembapan akan menurun sehingga bekas ini menjadi "kering". Oleh itu kebiasaannyakita manambah bekas air untuk sumber air.

Aktiviti pula bermula dari peringkat permulaan iaitu memeriksa keadaan telur dan membuat saringan sebelum memasukkan didalam Incubator. Semasa proses ini dilakukan, anda perlu memeriksa telur secara fikikal dan memeriksa kandungan telur dgn teknik candling. Telur diperiksa supaya bebas jangkita, mempunyai kuning telur dan masaih utuh tanpa ada sebarang retakan. kemudian anda memasukkan kedalam Incubator dan memulakan Pengeraman. Setelah hari eraman mencecah 4-5 hari periksa telur dengan teknik candling dan periksa perkembangan benih didalm telur. Keluarkan yg tidak menunjukan sebarang perubahan. Perlu diingatkan yang jankita kuman yang menjadi penyebab NO 1 telur gagal ditetas kan adalah dari punca tangan kita sendiri yang kotor. Aktiviti mengerakan telur dilakukan 2 kali sehari dgn penuh berhati2. periksa sekali lagi pada hari ke 4 terakhir dan diamkan telur sehingga menetas.

Sekiranya kesemua ketiga2 faktor besar ini diperolehi maka akan menetas lah telur tadi selepas 21 hari dieramkan. Hanya setelah ketiga3 perkara ini dilakukan barulah kita boleh berpuas hati dgn hasil yg kita perolehi kelak.

Satu lagi perkara yang sering mengantui pengguna Incubator sama ada disedai atau tidak, adalah peratusan telur menetas akan menurun selepas 3-4 kali penetasan telur. Kita perhatikan kalau dulu banyak sungguh telur berjaya ditetaskan namun sekarang seringkali terserempak telur yg bertalipinggan merah atau lebih dikenali sebagai bectiria ring. perkara ini sebenarnya wujud apabila kita menggunakan Incubator untuk dua tugasan sekali tanpa mengambil berat tugasanya.

Sepatutnya kita mempunyai 2 incubator yg ditugaskan untuk 2 perkara berbeza..iaitu pertama untuk mengeramkan telur selama 16 hari dan sebuah lagi dikhaskan hanya untuk menetaskan telur untuk 3 hari terakhir, Hujahnya.. apabila setiap kali telur menetas, anak ayam akan keluar sekali dengan lebihan lenderan yg menyelutupi anak ayam semasa berada dalam telur bersama2 denagn tali pusat yang akan putus semasa anak ayam ini mula 'mengering'. Anak ayam akan dibiarkan mengering dan bertatih didalam incubator ini dan mula melepaskan najisnya yang pertama. Kesemua lebihan dan najis anak ayam ini akan meresap dalam bekas didalam incubator kita dan menyebabkan kuman dan bektiria akan mula membiak. Dgn jumlah kuman yg semakin bertambah, peratusan telur menetas setelah dieramkan mula menurun.

So sekiranya anda tidak mampu untuk memiliki Incubator kedua, taman nasihatkan buat sendiri untuk kegunaan sendiri. Jika anda tidak mampu untuk membuat incubator, anda boleh membeli sebuah lagi incubator mini yang hanya boleh memuatkan 30 biji telur dalam satu2 masa yg baru dikeluarkan oleh Citypull. harganya hanya RM 119 sahaja dan anda boleh khaskan untuk kegunaan penetasan telur setelah 16 hari mengeram dalam incubator utama anda. Walaupun Incubator ini direka untuk pengguna mikro yg menternak beberapa ekor ayam sahaja, tetapi kita boleh mengubah fungsinya kepada Incubator untuk penetasan.

So jikalau adanya incubator berkapasiti kecil ini, peratusan incubator anda dijankiti kuman mampu dikurangkan. Anda boleh membasuh incubator penetas kecil ini dengan sabun dan dibilas dengan cairan antiseptik berikutan meterial plastik yang digunakan setiap kali selepas anak ayam berjaya ditetaskan. Sebarang persoalan atau kurang paham maksud alat penetasa selain alat pengeraman, anda boleh hubungi teman ditalian 012-3332273.. sekian..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram